تمرکز زدایی، توسعه فعالیت‌های فناورانه را در پی خواهد داشت

دبیر اجرایی ششمین جشنواره نوآوری و فناوری ربع رشیدی عنوان کرد: شرکت‌های حاضر در رینوتکس سال گذشته ۱۴ درصد از فناوران موفق به تجاری‌سازی ایده خود شدند.

به گزارش گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز، علی جهانگیری دبیر اجرایی ششمین جشنواره نوآوری و فناوری ربع رشیدی در آیین اختتامیه این رویداد گفت: از ابتدای شروع به کار دولت تدبیر و امید در استان به دنبال ایجاد اکوسیستم و نوآوری و فناوری بوده‌ایم ازاین‌رو تشکیل منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی با تکیه بر این نگاه است.
وی تمرکز بر رویکرد حمایت از نوآوری فناورانه را از جمله برنامه‌های راهبردی استان دانست و گفت: این رویکرد به تخریب خلاق شهرت دارد و در آن ما باید بتوانیم ساختارهای موجود را تخریب کرده و همزمان با این کار نیازمند ساختن دوباره اما خلاقانه هستیم.
معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه این نمایشگاه در عرض کمتر از پنج سال شروع به کار کرد و در سه سال گذشته هم بین‌المللی شده است، از مدیران کشوری خواست به مناطق و شهرستان‌ها اطمینان کنند و اختیار بیشتری دهند تا شاهد بروز و ظهور نوآوری باشیم.
وی خاطر نشان کرد: با بررسی شرکت‌های حاضر در رینوتکس سال گذشته ۱۴ درصد از فناوران موفق به تجاری‌سازی ایده خود شدند که در متوسط جهانی رقم بسیار خوبی است.
جهانگیری افزود: در آغاز کار ما معتقد بودیم اگر این کار را بدون پول نتوانیم انجام دهیم بدون شک با پول نیز نمی‌توانیم انجام دهیم، از این رو تلاش کردیم تا از امکانات موجود به شکل جدیدی استفاده کنیم.
وی یادآوری کرد: اگر امکانات موجود را با تعریف اهداف مشترک کنار هم قرار دهیم، می‌توانیم به سمت اکوسیستم نوآوری حرکت کنیم و رسیدن به این مهم نیازمند کنار هم قرار گرفتن عناصر مختلف برای اهداف مشخص است.
ششمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی همانند سال‌های گذشته در چهار بخش ایده‌های فناورانه، توسعه و تجاری‌سازی فناوری، فروش محصولات دانش‌بنیان و نیز نیازمندی‌های فناورانه برگزارشد. اهداف این رویداد کمک به تجاری‌سازی فناوری، بسترسازی برای تکمیل چرخه علم تا فناوری و فناوری تا کسب‌وکار؛ شناسایی و معرفی نوآوری‌ها و اختراعات فناورانه، طرح‌ها و ایده‌های دانش‌محور؛ معرفی فناوری‌ها و بسترسازی برای کاربردی کردن توانمندی‌های پژوهشی بود.
از دیگر اهداف ششمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی می‌توان به معرفی نیازمندی‌های فناورانه نهادها، دستگاه‌ها و بنگاه‌های تولیدی و خدماتی؛ ایجاد ارتباط میان دانشگاهیان و فناوران با بخش‌های مختلف اقتصادی و اجرایی؛ گسترش همکاری‌های فناورانه منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی؛ ایجاد فضای مناسب کسب‌وکار برای نخبگان علمی و فناوری و شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان؛ جذب سرمایه‌گذار (داخلی و خارجی) برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان و نیز افزایش صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان اشاره کرد.
این رویداد از 17 زون تخصصی تشکیل شد که شامل نوآوری و فناوری کشاورزی و زیستی؛ نوآوری و فناوری انرژی (برق و انرژی‌های تجدید پذیر)؛ نوآوری و فناوری نفت، گاز و پتروشیمی؛ نوآوری و فناوری صنایع نساجی و پوشاک؛ نوآوری و فناوری آب؛ نوآوری و فناوری مهندسی پزشکی؛ علوم شناختی و همگرا؛ نوآوری و فناوری نانو؛ نوآوری و فناوری ارتباطات، الکترونیک و میکروالکترونیک بود.
دیگر زون های این رینوتکس 2018 را نوآوری و فناوری صنایع خودرو، قطعه‌سازی و ماشین‌سازی؛ نوآوری و فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ نوآوری و فناوری صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی؛ نوآوری و فناوری مواد پیشرفته، کامپوزیت و مصالح ساختمانی و راه‌سازی، نوآوری و فناوری نرم و هویت‌ساز (صنایع فرهنگی و خلاق)؛ فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه دانش‌آموزی؛ صنابع دفاعی؛ تکنولوژی‌های آموزشی و مهارتی و نیز شهر هوشمند تشکیل داد.
ششمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (RINOTEX 2018) با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 10 تا 14 آبان ماه سال جاری در نمایشگاه بین‌المللی تبریز برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 976432

وب گردی

وب گردی