آشنایی با پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی

پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی به منظور تحقیق و پژوهش در زمینه علوم و اندیشه سیاسی تاسیس شد.

خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در شماره دوم معرفی پژوهشکده ها به معرفی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پرداخته است:

علوم سیاسی با تحلیل نظام‌های سیاسی و رفتارهای سیاسی سر و کار دارد.ساختن اصولی اساسی برای منظم کردن علم سیاست و پیش‌بینی کارهای سیاسی در جای جای دنیا دارای اهمیت ویژه ای است.به همین منظور در سال 1373 پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی تاسیس شد.

انسان ها هر عملی را برای رسیدن به هدفی انجام می دهند و هر هدفی نیز نیاز به برنامه دارد. علم سیاست مجموعه روش هایی است که در ارتباط با سایر افراد و جوامع برای رسیدن به اهداف موردنظر به کار می گیریم. این همان معنای عام سیاست است.

از معنای خاص سیاست به عنوان علم سیاست مدرن یاد می شود که بخشی از علوم اجتماعی است که با مطالعهٔ دولت، حکومت و سیاست در ارتباط است. ارسطو این علم را به عنوان مطالعهٔ حکومت تعریف می‌کند.

این علم با تحلیل نظام‌های سیاسی و رفتارهای سیاسی سر و کار دارد. اندیشمندان سیاسی خود را درگیر در شناسایی ارتباطات اساسی میان شرایط و تحولات سیاسی می‌بینند و از طریق این کار سعی در ساختن اصولی اساسی برای منظم کردن علم سیاست و پیش‌بینی کارهای سیاسی در جای جای دنیا دارند.

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، که از سال 1363 با عنوان «مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی» فعالیت خود را آغاز کرد، در سال 1384 با مجوز قطعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأسیس شد و شامل چندین پژوهشکده در حوزه های مختلف است که یکی از آن ها پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی است که به منظور تحقیق و پژوهش در زمینه علوم و اندیشه سیاسی ، در سال 1373 تاسیس شد.

تأکید بر مبانی اصیل اسلامی و پرهیز از التقاط و تحجر، توجه به حیات سیاسی انسان معاصر، توجه به مسائل جدید و مقتضیات دین و دین­داری در عرصه‌­های اجتماعی و سیاسی، توجه به استاندارها و معیارهای علمی در پژوهش ­های سیاسی – اجتماعی، نگاه آسیب ­شناسانه و نقادانه به معارف سیاسی در حوزه اسلامی از جمله اهداف تاسیس این پژوهشکده است.

ریاست پژوهشکده از سال 1393 بر عهده منصور میراحمدی قرار گرفته است که پیش از این به دعوت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ابتدا مدیریت گروه فقه سیاسی پژوهشکده علوم واندیشه سیاسی را برعهده داشته است.

این پژوهشکده در قالب سه گروه پژوهشی علوم سیاسی، فلسفه سیاسی و فقه سیاسی کار می کند.

گروه علوم سیاسی با اهداف ارائه دانش سیاسی مبتنی بر منابع اسلامی، هویت شناسی و هویت سازی در زمینه علوم سیاسی؛ در دو سطح فعالیت­‌های خود را تا به امروز ادامه داده است 1- در سطح قلمروی پژوهشی 2-درسطح اولویت موضوعی و در حال حاضر این گروه با مدیریت رضا عیسی­‌نیا در حال فعالیت است.

گروه فقه سیاسی را شاید بتوان در این پژوهشکده اولین گروه اندیشه سیاسی با محوریت فقه سیاسی در کشور اسلامی ایران پس از انقلاب به شمار آورد. این گروه علمی که اکنون دارای سه عضو هیات علمی و یک پژوهشگر ثابت است از یک سو به بدنه حوزه عملیه متصل بوده و از سوی دیگر دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، در طول بیش از بیست سال سابقه پژوهشی خویش، در تحقیق و پژوهش، توفیقات بسیاری کسب کرده است. در حال حاضر سیدسجاد ایزدهی مدیریت این گروه را بر عهده دارد.

در رابطه با گروه فلسفه سیاسی می توان ادعا کرد که این گروه در زمان تأسیس، تنها گروه فلسفه سیاسی فعال و نخستین گروه فلسفه سیاسی در ایران به شمار می‌رود. دکتر محمد پزشکی مدیریت اولیه این گروه را برعهده داشته و پس از وی دکتر مرتضی یوسفی راد مدیریت گروه را عهده دار بوده است. در سال های اخیر. دکتر احمد رضا یزدانی مقدم و در حال حاضر دکتر شریف لک زایی مدیریت این گروه را برعهده داشته اند.

کتاب هایی مانند مباحث سیاسی بحارالانوار نوشته ی ابوالفضل سلطان محمدی گروه (فقه سیاسی) ،درآمدی بر فلسفه سیاسی اسلامی نوشته ی احمد واعظی(گروه فلسفه سیاسی) و روحانیت و انقلاب اسلامی نوشته ی عبدالوهاب فراتی(گروه علوم سیاسی) تا کنون از این پژوهشکده منتشر شده است و همین طور کلان پروژه هایی نیز مانند پروژه ی فلسفه سیاسی علامه طباطبایی و حکمت سیاسی متعالیه در حال برسی و تکمیل هستند.

با توجه به گستردگی و پیچیدگی علم سیاست در جهان امروز فعالیت این پژوهشکده ها بسیار کمک کننده است و همچنین نتایج کلان پروژه های این دانشکده نیز می تواند تاثیر بسزایی در گسترش علوم سیاسی داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 976450

وب گردی

وب گردی