دانشگاه آزاد اسلامی باید به قطب علمی  و برند تبدیل شود

مدیرکل دفتر نوآوری و کسب ‌وکارهای نوین معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: دانشگاه آزاد در صورتی در اجرای پروژه‌ها و ظرفیت های خود موفق خواهد شد که تبدیل به قطب علمی و برند شود.

حسام زند حسامی مدیرکل دفتر نوآوری و کسب ‌وکارهای نوین معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه علم‌ و فناوری ایسکانیوز، در خصوص فعالیت مرکز نوآوری با دانشگاه ها از جمله دانشگاه آزاد اظهار داشت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه جایزه تجاری سازی فناوری‌ها با دانشگاه آزاد تفاهم نامه منعقد کرده است حتی در این راستا واحد قزوین را رصد کردیم به طوری یک شرکت از دانشگاه امیرکبیر سهام دار بود که مجموع فروش آنها ۴۳ میلیون تومان سهم دانشگاه آزاد اسلامی شد.

مدیرکل دفتر نوآوری و کسب ‌وکارهای نوین معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، تاکید کرد: با نگاه علمی که آقای دکتر طهرانچی دارند و از فارغ التحصیلان دانشگاه شهید بهشتی است، اکنون شرایط بهتر شده است اما نظام دانشگاه آزاد و دولتی گارد بدی دارند و خود را با همدیگر یکدست نمی دانند. دانشگاه آزاد در صورتی موفق خواهد شد که تبدیل به قطب علمی شود. دانشگاه تهران خود یک برند است.

حسامی تصریح کرد: متأسفانه کشور ما برند دانشگاه آزاد را نمی پذیرد و برای اینکه بپذیرد در کشور کسی نیست که بگوید دانشگاه قزوین در mrl و مسابقات رباتیک نامبروان نیست. چرا این اتفاق افتاد؟ یعنی اگر اسم دانشگاه آزاد قزوین بیاید احدی جرأت نمی کند، حرف بزند و احدی نمی تواند بگوید چرا به دانشگاه آزاد کمک کردید؟ چون برند شده است.

وی خاطر نشان کرد: تنها راه برون رفت دانشگاه آزاد از گوشه رینگ این است که دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل به برند معتبر شود تا با متمرکز شدن بر روی پروژه های کلیدی کشور بتواند زمینه را برای رونق اقتصادی فراهم سازد بنابراین در این صورت است که احدی نمی‌تواند هویت این دانشگاه را زیرسوال ببرد. می توان این نکته را یادآور شد که اگر دانشگاه آزاد قزوین نبود رباتیک ایران معنی نداشت.

مدیرکل دفتر نوآوری و کسب ‌وکارهای نوین معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، افزود: متاسفانه ما دانشگاه آزادی بودن خود را مخفی می کنیم من با افتخار نشان دانشگاه آزاد خود را می گذارم ولی ۱۷ سال برای دانشگاه آزاد کار کرده ام و افتخارم این است که اگر دانشگاه آزاد برندی ندارد من در تمام دانشگاه های برند کشور تدریس کردم ولی از دانشگاه آزاد آمده ام. این خیلی مسأله مهمی است که به باور برسیم. وقتی به باور رسیدیم معاونت علمی یا هر دستگاه دیگری مجبور است که اطاعت کند. مثل mrl و فضاهایی که مجبور به اطاعت هستند.

حسامی تاکید کرد: وقتی ایده ای به شما معرفی می شود در این ایده ها مطالعات امکان سنجی انجام می گیرد؟ بلی کارگزار به صورت ویژه و دقیق امکان سنجی و ارزیابی را انجام می‌دهد. کار مکان سنجی توسط کارگزار انجام می‌شود و ما در این زمینه داورهایی داریم که این کار را انجام می‌دهند.

وی از راه‌اندازی ۷۰ مرکز نوآوری دانشگاهی در کشور خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این مراکز برای ۵ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است. همچنین با حمایت های صورت گرفته در زیر ساخت آنها بالغ بر ۱۰۰ هزار متر به فضای نوآوری دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتمان اضافه شده است بنابراین حمایت ما بدین گونه بوده است.

مدیرکل دفتر نوآوری و کسب ‌وکارهای نوین معاونت علم‌وفناوری ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی براینکه مرکز نوآوری های دانشگاهی روی چه پروژه هایی کار می کنند؟ اظهار داشت: مرکز نوآوری در دانشگاه ها چیزی شبیه پیش رشدی است ما این شرکت را ملزم نمی کنیم که تنها روی یک پروژه خاص کار کنند. اگر مرکز نوآوری تخصصی شکل بگیرد مثل مرکز نوآوری غذا و دارو در پژوهشگاه غذا به طور تخصصی روی غذا کار می کنند و ما استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: در حال مرکز نوآوری به صورت تخصصی روی داروهای بایوتک کار می کند. ولی در دانشگاه امیرکبیر ما نمی توانیم بگوییم چه کاری انجام بدهند آن ها خودشان تم را تعیین می کنند، ما فقط می خواهیم ساختار مرکز نوآوری در آنجا شکل بگیرد تا آنها را به معاونت علمی وصل کنند تا بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند.

حسامی در ادامه جایزه تجاری سازی را از دیگر برنامه‌های اجرایی مطرح کرد و گفت: براساس این طرح ما به دانشگاه ها اعلام کردیم که اگر زیر ساختی را فراهم کنند و خود شرکت‌های دانش بنیان با فروش رسمی فاکتور ارائه دهند و جزء فروش رسمی کشور لحاظ شود ما به دانشگاه‌ها ۵ درصد جایزه می‌دهیم. این کار برای بعضی از دانشگاه ها واقعاً لذت بخش بوده است به طوری که توانستند سرمایه‌های بزرگی از ما بگیرند. این یکی از برنامه های ما بود که الان یک مقدار کمرنگ شده است با توجه به اینکه تعداد شرکت ها و دانشگاه‌ها زیاد شده و تأمین حجم منابع آن برای ما سنگین است.

انتهای پیام/

کد خبر: 976468

وب گردی

وب گردی