تغییر سیستم آموزشی به پژوهشی در دانشگاه‌ها یک ضرورت است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزگفت: تغییر سیستم آموزشی به پژوهشی در دانشگاه‌ها یک ضرورت است، اگر شرایطی برای جذب محققان نخبه و فناور فراهم شود با توجه به اهمیت نیروی انسانی منجر به تحولات اساسی در دانشگاه آزاد خواهد شد.

حسن رسولی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تبدیل سیستم آموزشی به پژوشی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تغییر سیستم آموزشی به پژوهشی در دانشگاه‌ها یک ضرورت است. با توجه به اینکه دانشگاه آزاد در پی قرار گرفتن در جایگاه نخست آموزش عالی است قطعا این تغییر ماموریت بر عملکرد این دانشگاه اثر گذار خواهد بود. دانشگاه آزاد یک دانشگاه خصوصی است که عملکردش با دیگر دانشگاه‌ها متفاوت بوده و با توجه به اهداف تعیین شده در دانشگاه آزاد اساس کار این دانشگاه بر پایه کسب و کار و دانشگاه حل مسئله قرار گرفته که دستاوردهای بزرگی را برای این دانشگاه در پی خواهد داشت؛ اما دانشگاه‌های سراسری به دلیل بهره‌مندی از بودجه دولتی آنطور که باید این ضرورت را حس نکرده‌اند و همین تفاوت یک وجه امتیاز برای دانشگاه آزاد اسلامی به شمار می‌رود.

وی افزود: پژوهش صرف مهم‌ترین رسالتش تولید علم است؛ اما پژوهش های کاربردی یک دانشگاه در اقتصاد و اکوسیستم محل حضورش تاثیر گذار خواهد بود و اگر این رویکرد عملی شود دانشگاه آزاد به عنوان یک دانشگاه خصوصی با رویه‌ای متفاوت اثر گذاری بیشتری را از خود بر جای خواهد گذاشت.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در ادامه خاطر نشان کرد: مهم‌ترین موانع در توسعه سیستم پژوهشی پایه گذاری امور بر سیستم آموزشی در دانشگاه‌هاست که متاسفانه تا به امروز سیستم آموزشی در دانشگاه آزاد حاکم بوده تا جایی که بسیاری از اعضای هیات علمی صرفا بر مبنای سوابق آموزشی انتخاب شده‌‌اند و اگر در این سیستم تحول و گرایش به امور پژوهشی، شرایطی برای جذب محققان نخبه و فناور فراهم شود با توجه به اهمیت نیروی انسانی منجر به تحولات اساسی در دانشگاه آزاد خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 976474

وب گردی

وب گردی