ارزشیابی شخصیت کتاب شد

کتاب «ارزشیابی شخصیت» کاربرد عملی آزمون های عینی و فرافکن شخصیت تالیف شهنام ابوالقاسمی و دیگران توسط سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری واحد تنکابن منتشر شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تعریف واحدی از شخصیت به دلیل پیچیدگی آن که مورد توافق همگان باشد وجود ندارد. بعضی از روانشناسان شخصیت، کنش های جسمانی و بیوشیمیایی انسان را مطالعه می کنند و از روش های مناسب برای پژوهش در این زمینه ها سود می جویند.

دسته ای از روانشناسان شخصیت به افراد و رفتار مشهود آنها توجه می کنند، بعضی دیگر شخصیت را با توجه به ویژگی هایی چون ناهشیار تعریف می کنند. برخی دیگر ادراک و تجربه فرد را مدنظر قرار می دهند و برخی از روانشناسان دیگر نیز شخصیت را تنها از طریق ارتباطهای متقابل افراد با یکدیگر و نقش هایی که در جامعه ایفا می کنند تعریف کرده اند. بنابراین دامنه تعاریف موجود و احتمالی شخصیت، از فرایندهای درونی ارگانیسم تا رفتارهای مشهود ناشی از تعامل افراد در نوسان است. بدیهی است که با توجه به دیدگاههای مختلف، نظریه پردازان تعاریف متعددی از شخصیت را ارائه داده اند.

این کتاب سعی دارد برخی از آزمون های مهم عینی و فرافکن را برای دانشجویان رشته روانشناسی با کلیه گرایش ها، رشته روانپزشکی و علوم تربیتی معرفی کند. یکی از اهداف اصلی این کتاب ساده کردن برخی آزمون های مهم فرافکن مثل رورشاخ بوده و هدف دیگر دستورالعمل اجرا و نمره گذاری برخی از آزمون ها است که دانشجویان همیشه در این راستا مشکل و موانعی داشته اند.

این کتاب در 5 فصل تدوین شده است، فصل اول کتاب درباره ماهیت شخصیت و ماهیت نظریه ها در این باره و تاریخچه آزمون های تست شخصیت توضیحاتی را ارائه می کند، فصل دوم درباره روش های ارزشیابی شخصیت است، فصل سوم به آزمونهای عینی شخصیت می پردازد، فصل چهارم به نقاشی های فرافکن و فصل پنجم درباره سایر روش های فرافکن توضیحاتی را ارائه می دهد.

کتاب «ارزشیابی شخصیت» کاربرد عملی آزمون های عینی و فرافکن شخصیت تالیف شهنام ابوالقاسمی دانشیار گروه روانشناسی، حمیدرضا وطن خواه استادیار گروه روانشناسی بالینی و محمدرضا زربخش استادیار گروه روانشناسی بالینی، در 404 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 25 هزار تومان توسط سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری واحد تنکابن راهی بازار نشر شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 976478

وب گردی

وب گردی