علم به عنوان ابزار کاربردی در راستای رفع مشکلات جامعه قرار دارد

نشست «کمیسیون انجمن های علمی ایران» با حضور دکتر محمد جلالی دبیر کمیسیون انجمن های علمی ایران در وزارت علوم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست «کمیسیون انجمن های علمی ایران» با حضور دکتر محمد جلالی دبیر کمیسیون انجمن های علمی ایران در وزارت علوم برگزار شد.
محمد جلالی در ابتدای این نشست گفت: 19 آبان روز جهانی علم در خدمت توسعه نام گذاری شده است، سال هاست که برخی سازمان های بین المللی تلاش می کنند علم به مسائل زندگی مانند توسعه پایدار کمک کند. هدف این است در چنین روزی به مردم یادآوری کنیم افزایش آگاهی های عمومی می تواند پلی میان مردم و علم برقرار کند.
دبیر کمیسیون انجمن های علمی ایران گفت: با نگاهی گذرا بر شاخص های علمی می توان گفت نرخ تولید علم در برخی جهات رو به رشد بوده است، در سال 2014 ایران رتبه 7 مقالات نانو تکنولوژی را کسب کرده است. تا امروز علم به عنوان ابزاری کاربردی شناخته شده و باید از آن در راستای رفع مشکلات استفاده کرد.
وی اضافه کرد: انجمن های علمی با تکیه بر نیروهای متخصص امکان تبدیل مسائل را به فرهنگ در جامعه تبدیل می کند. کشور طی 10 سال اخیر شاهد رشد انجمن های علمی بوده ایم، ما بیش از 350 انجمن در راستای تولید و ترویج علم داریم.
جلالی افزود: از جمله فعالیت های کمیسیون انجمن های علمی در راستای تولید و ترویج علم می توان به حضور نمایندگان در شورای عطف، همکاری با دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی اشاره کرد که منجر به انجام 1200 پروژه در دانشگاه ها شده است. به گونه‌ای دیگر می توان گفت کمیسیون واسط فعال میان انجمن های علمی و دولت به شمار می رود.
وی تصریح کرد: رشد 11 درصدی انجمن های علمی در 4 سال گذشته در حوزه فنی و مهندسی، علوم انسانی، کشاورزی، علوم پایه و هنر نشان از آمادگی و تمایل متخصصان برای همکاری با نهادهای سیاست گذار جهت حرکت به سوی آینده پایدار است.
دبیر کمیسیون انجمن های علمی ایران گفت: از جمله فعالیت های کمیسیون انجمن های علمی در راستای تولید و ترویج علم می توان به حضور نمایندگان در شورای عطف، همکاری با دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی اشاره کرد که منجر به انجام 1200 پروژه در دانشگاه ها شده است. به گونه ای دیگر می توان گفت کمیسیون واسط فعال میان انجمن های علمی و دولت به شمار می رود. از جمله سایر فعالیت های این کمیسیون می توان به همکاری در 15 پروژه بین‌المللی، بیش از 40 عضویت در مراکز بین‌المللی و تسهیل عضویت 480 اندیشمند ایرانی مقیم خارج از کشور اشاره کرد.
وی تاکید کرد: این کمیسیون انتظار دارد که مشارکت در حوزه کلان رخ دهد و از علم در تصمیم گیری ها استفاده شود،‌ همچنین ایجاد باور علمی در اقشار مختلف، برقراری تعامل بین دانشگاه و انجمن‌ها در زمینه تربیت نیروی متخصص و محقق ساختن حضور انجمن‌ها در محافل بین‌المللی و برگزاری دوره‌های مشترک از طریق عضویت در مجامع بین‌المللی از جمله انتظارات این کمیسیون است.
انتهای پیام/
کد خبر: 976482

وب گردی

وب گردی