احمدی:  نوآوری باید به جای علم آموزی در سطح جامعه دانشگاهی گسترش یابد

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: باید نوآوری را در جامعه فعال کنیم، نوآوری یک مرحله بالاتر از علم آموزی است. داشتن علم لزوما مشکلات را حل نمی کند. ما باید افراد نوآور و خلاق را بپرورانیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست «کمیسیون انجمن های علمی ایران» با حضور دکتر محمد جلالی دبیر کمیسیون انجمن های علمی ایران در وزارت علوم برگزار شد.

وحید احمدی مشاور وزیر و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در این نشست گفت: روز جهانی علم بحث مهمی است که سازمان یونسکو آن را به عنوان علم در خدمت صلح و توسعه انتخاب کرده است، این رویداد واقعه ای است که ما بر سیاست های دولتمردان و تمامی افرادی که در راستای علم گام برمی دارند، تفکر کنیم.
رئیس مرکز تحقیقات سیاست های علمی کشور گفت: ما در مقطع مناسبی از رشد علمی قرار داریم؛ اما خلا بین جامعه علمی و مردم عام وجود دارد، ما باید نوآوری را در جامعه فعال کنیم، نوآوری یک مرحله بالاتر از علم آموزی است. داشتن علم لزوما مشکلات را حل نمی کند. ما باید افراد نوآور و خلاق را بپرورانیم.
وی ادامه داد: ما دارای 2500 هزار دانشگاه هستیم که با احتساب مجموعه های پژوهشی حدود 4 هزار مرکز پژوهشی داریم، همچنین دارای بیش از 4 میلیون دانشجو و 100 هزار عضو هیأت علمی در کشور داریم ؛ اما در زمینه نفوذ در لایه ها دچار مشکل هستیم.

احمدی بیان کرد: در زمینه پژوهش باید مدیران بالارتبه را نیز توجیه کنیم، پژوهش هزینه نیست. اکنون باید سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی به سه درصد می‌رسید ولی همچنان نیم درصد است،‌این موضوع بیانگر آن است که علم هنوز برای توسعه و جامعه آن طور که باید جانیفتاده است. این در حالی است که این موضوع در کشورهای توسعه یافته حل شده و ارتباط بین دانشگاه و جامعه ایجاد شده است، آن ها دیوارهای خود را برداشته اند تا نشان دهند دانشگاه جزئی از جامعه است.

کد خبر: 976487

وب گردی

وب گردی