تهرانی مقدم و عامل بازدارندگی کشور

موشک ها می توانند از نظر بازدارندگی برای کشورهای منطقه نقش موثری را بازی کنند.

به گزارش خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، شهید حسن تهرانی مقدم از فرماندهان سپاه در جنگ عراق و ایران و فرمانده سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران بود که از وی به عنوان یکی از پایه‌گذاران برنامه موشکی سپاه یاد می‌شود.

حمیدرضا قوام ملکی در مقاله ای با عنوان «نقش موشک ها در راهبرد بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران»: با توجه به خطرات متعدد امنیتی در منطقه خاورمیانه از جانب همسایگان، اسرائیل و غرب به ویژه امریکا و با توجه به برتری هوایی اسرائیل و غرب، موشک ها می توانند از نظر بازدارندگی برای کشورهای منطقه نقش موثری را بازی کنند. با تجهیز به آنها می توان بر رفتار و گزینه های استراتژیک تاثیر گذارد و دشمن را به تلافی تهدید نمود و می توان به این ترتیب از وقوع جنگ نیز تا حد زیادی جلوگیری نمود.»

اما این قدرت بازدارندگی نیازمند تحقیقات علمی گسترده ای برای ساخت و توانایی پرتاب آن بوده است که در این راه تلاش های مجاهدانه تهرانی مقدم و هم سنگران او از زمان 8 سال دفاع مقدس -تا سال 90 که به درجه رفیع شهادت رسید- باعث شد تا امروزه قدرت موشکی ایران به عنوان یک اهرم فشار بر استکبار جهانی و صهیونیسم باشد.

این تلاش های شبانه روزی به تولید انواع موشک ها انجامیده است که بخشی از آنچه تا کنون رونمایی شده در زیر آورده شده است:

آرش (راکت)، حوت (موشک)، خلیج فارس (موشک)، ذوالفقار (موشک بالستیک)، زلزال (موشک)، زلزال ها، سجیل (موشک بالستیک)، سومار (موشک)، ،چهارگانه شهاب، طوفان (موشک)، عماد (موشک)، فاتح، انواع فجر، فکور، قاصد، قدر، کاوشگر، کوثر، ماهواره‌بر سیمرغ، بینا، خرمشهر، شلمچه، میثاق و نور.

موشک هایی که قادر هستند تا شناورهای متحرک را با دقت 100 مورد اصابت قرار دهد آنهم نه موشک کروز، بلکه بالستیک که با قدرت 8 برابر سرعت صوت وارد زمین می شود. لازم به ذکر است که این موارد زمانی ایجاد شده که تمامی دروازه های علم و فناوری به روی کشور ما بسته بوده است.

مؤسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک در مارس 2017 درباره توان ایران در عرصه پدافند نوشت: «مطمئنا تنها معدود کشورهایی وجود دارند که قادر به توسعه مجموعه رادارها و موشک‌های هدایت شونده برد متوسط و برد بلند دفاع هوایی خود هستند و اگر ایرانی‌ها همان‌طور که وعده داده‌اند بتوانند بر موانع موجود در این راه غلبه کنند، نه تنها در آینده قابل پیش بینی در دفاع هوایی خودکفا می‌شوند بلکه می‌توانند سامانه‌های «تلاش و باور» خود را حتی صادر کنند.»

حسن تهرانی مقدم در تاریخ 21 آبان ماه سال 90 در پادگان امیرالمومنین (ع) ملارد و در حال آماده‌سازی آزمایش موشکی بر اثر انفجار زاغه مهمات به درجه رفیع شهادت رسید تا یاد و نام او نماد و نشانه تلاش مجاهدانه برای عزت روز افزون ایران اسلامی باشد. ایرانی که بتواند در مقابل تهدید های منطقه ای و فرا منطقه ای دوام بیاورد و در حوزه های پیرامونی خود و حتی جهانی تاثیر بسزایی داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 976531

وب گردی

وب گردی