تخصیص ارز دانشجویی، در بحران اقتصادی دانشگاه های داخلی ضرورت ندارد

با توجه به نقصان هایی که در نظام دانشگاهی ما هم از جهت امکانات آموزشی و هم امکانات رفاهی وجود دارد، قطعا دولت و بانک مرکزی باید در موضوع ارز دانشجویی دولتی بازنگری جدی داشته باشد و ارجحیت بودجه علمی کشور را بر رفع مشکلات دانشجویان و دانشگاه های داخل کشور قرار دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ارز دانشجویی موضوعی است که در چند ماه اخیر بسیار روی آن صحبت شده است که تخصیص ارز دانشجویی به دانشجوهای خارجی موافقان و مخالفان زیادی دارد ثبت نام دریافت ارز دانشجویی مورد نیاز دانشجویان ایرانی خارج از کشور که از روز 19 آبان ماه در سامانه اینترنتی سجاد آغاز شده است قرار است بر اساس بخش نامه های بانک مرکزی و مدارک ارائه شده از جانب دانشجویان اختصاص یابد.

در این راستا با چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی صحبت کرده ایم و نظر این افراد را در خصوص ارز دانشجویی چالش های پیش روی آن جویا شدیم:

جهانبخش محبی نیا نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: قطعا مسئولین ما در تخصیص ارز دولتی باید اولویت های اساسی کشور را در نظر بگیرند. موضوعاتی مانند تامین ارائه خدمات و کالاهای اساسی و استراتژیک کشور و همچنین هزینه های مربوط به بخش درمانی و پزشکی ما قطعا از اولویت های تخصیص بودجه و ارز دولتی کشور است.

وی ادامه داد: موضوع تخصیص ارز دولتی به دانشجویان خارجی در راستای ارتقای نظام علمی و آموزشی کشور و همچنین گسترش بخش تحصیلات تکمیلی تا حدی که به نظام آموزشی و دانشگاهی داخل کشور ضربه نمی زند، مانعی ندارد اما مشکل اصلی ما این است که دانشگاه های داخل کشور با کمبودها و مشکلات متعددی روبه رو هستند که با این وضع لزومی به تخصیص بودجه محدود کشور به این موضوع وجود ندارد.

محبی نیا افزود: در زمینه اختصاص ارز برای بخش علمی و دانشگاهی، قطعا اولویت مسئولین دولتی باید دانشجویان و دانشگاه های دولتی و غیر دولتی داخل کشور باشند و اگر کمبودی در این بخش نداشتیم در آن صورت می توانیم باقی مانده بودجه را به ارز دانشجویی دانش جویان خارج از کشور اختصاص دهیم.

وی در پایان تاکید کرد: البته این تصمیمات بر عهده دولت است اما مجلس و به ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات هم باید بر این موضوع نظارت کند تا اولویت ها لحاظ شود و حق جامعه علمی و دانشگاهی به خوبی ادا شود.

علیرضا سلیمی دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد:

واقعیت این است که بخش عظیمی از دانشجویان امروز برای تهیه ارز، با مشکلاتی بسیار جدی روبه رو هستند. این مشکلات دلایل متعددی دارد و در واقع متولی جدی به این موضوع ورود پیدا نکرده است که باعث شده نگرانی هایی در بین دانشجویان دامن زده است.

وی ادامه داد: با این اوصاف رفع مشکلات آموزشی و رفاهی دانشجویان و دانشگاه های ما باید در اولویت مسئولین دولت و بانک مرکزی باشد.

به نظر می رسد اختصاص ارز دانشجویی به دانشجویان خارج از کشور با مشکلات متعددی روبه رو است و با توجه به افزایش قیمت ارز و نوساناتی که در بخش اقتصادی کشور وجود دارد، نمی توان مقدار زیادی از بودجه علمی کشور برای تامین ارز دانشجویان خارج نشین لحاظ کرد.

با توجه به نقصان هایی که در نظام دانشگاهی ما هم از جهت امکانات آموزشی و هم امکانات رفاهی وجود دارد، قطعا دولت و بانک مرکزی باید در موضوع ارز دولتی بازنگری جدی داشته باشد و ارجحیت بودجه علمی کشور را بر رفع مشکلات دانشجویان و دانشگاه های داخل کشور قرار دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 976551

وب گردی

وب گردی