دستاوردهای نانو گوگرد و فولاد برای دانشگاه آزاد اسلامی مشهد درآمدزایی دارد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: در واحد مشهد، با استفاده از گوگرد پلیمرهایی در ساخت ابر باطری‌ها همچنین محصولی با عنوان نانو گوگرد به وجود آوردیم و در زمینه فولاد هم دستاورد چشمگیری داشتیم که درآمدزایی بسیاری برای دانشگاه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که با گستردگی در سراسر کشور عدالت آموزشی را در دورترین نقاط ایران به وجود آورده است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد قرار گرفتن در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه تا سال 1404 است.

بر همین مبنا،‌ دانشگاه آزاد اسلامی باید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و خواسته‌های رؤسای واحدها و دانشجویان را به خوبی بررسی کند. همچنین راهکارهای صحیح در جهت رفع مشکلات پیش رو تعیین شود. در همین راستا گفت‌‌‌‌و‌گویی با دکتر اسماعیل خیرخواه معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد انجام دادیم که مشروح گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

دکتر اسماعیل خیرخواه معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره دستاوردهای دانشگاه آزاد در این استان و مشکلات پیش رو در راه دستیابی به این اهداف گفت: توسعه امور علمی و پژوهشی و تبدیل علم به ثروت از اولویت‌های معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد است که در راه دستیابی به این امور تا به امروز مراحل زیادی را پشت سر گذاشتیم و قطعا افزایش اختیارات استان‌‌‌ها در راستای ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد، کاهش بروکراسی اداری از عوامل تسریع در دستیابی به اهداف پژوهشی است همچنین آئین‌نامه معاملاتی دانشگاه آزاد با تجاری سازی دانش و محصولات فناورانه مغایرت بسیاری دارد تا جایی که اگر یک عضو هیات علمی محصولی را تولید کند دانشگاه با عضو هیات علمی خود نمی‌تواند قراردادی منعقد کند.

وی افزود: در حال حاضر، پالایشگاه گاز سرخس به میزان زیادی گوگرد تولید می‌‌‌کند که حجم زیادی از این گوگردها به دلیل عدم مصرف داخلی به خارج از کشور صادر می‌شود اما در دانشگاه آزاد مشهد با توافقاتی که داشتیم و در اختیار داشتن یک تیم قوی در گروه شیمی واحد مشهد، محصولاتی را با استفاده از گوگرد در قالب پلیمرهایی در ساخت ابر باطری‌ها و پلیمرهایی برای جداسازی و تصفیه آب همچنین محصولی با عنوان نانو گوگرد به وجود آوردیم که در دنیا با قیمت بالایی به فروش می‌رسد. در زمینه فولاد هم دستاورد چشمگیری داشتیم و به زودی رونمایی خواهد شد که مورد نیاز اساسی کشور است. همچنین 3 مرکز رشد و 2 شرکت دانش بنیان و 23 هسته و واحد فناور در دانشگاه آزاد مشهد داریم و محصولاتی بسیاری را با پایه گوگرد به وجود آوردیم که در مرحله تجاری سازی قرار دارند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد درباره کسب درآمدهای غیر‌شهریه‌ای و چگونگی چرخیدن چرخ دانشگاه آزاد مشهد تاکید کرد: شرکت دانش بنیانی در واحد تربت حیدریه داریم که موفق به تولید بالشت کمک تنفسی برای بیماران آسمی شده است در زمینه فولاد هم به محصولی دست پیدا کردیم که قابلیت استفاه در داخل و خارج دارد و قطعا علاوه بر رفع نیاز داخلی در زمینه ارز آوری هم برای کشور سود آوری خواهد داشت.

وی یاد آورشد: در حال حاضر، مراکز تحقیقاتی داریم که خدمات متفاوتی از جمله، در زمینه ورزش و سلامت ارائه می‌دهند که امکانات خوبی دارند و مورد استفاده کلیه دانشجویان دانشگاه‌های دیگر در رشته‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی هم می‌باشد. برای دانشجویان دانشگاه آزاد استفاده از این امکانات در قالب تهیه پایان‌‌نامه دارای تخفیف است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد متذکر شد: در سال‌های گذشته کارخانه‌‌ای به نام مشهد ذوب داشتیم که مجموعه‌ای از کوره‌های القایی را خریداری کرده بودند و چندین سال رها شده بود که کوره‌ها را تعمیر کردیم و درشرف انعقاد یک قرار داد هستیم که خدماتی را به قطعه سازان ارائه دهیم و راه اندازی دوباره این کارخانه، درآمدزایی بسیاری را برای دانشگاه آزاد واحد مشهد دارد.

گفتنی است، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد از نخستین واحدهای دانشگاهی است که در آذر ماه سال ۱۳۶۱ تأسیس و با ۱۶۷ دانشجو در سه رشته در مهر ماه ۱۳۶۲ حرکت علمی خود را آغاز نمود و از تیرماه ۱۳۷۹ از لحاظ رتبه به دانشگاه جامع ارتقاء یافته‌ است و در دومین مجمع عمومی اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌های جهان اسلام (فروردین ماه ۱۳۸۰ –کوالالامپور) به عنوان عضو آن اتحادیه پذیرفته شده‌ است و در حال حاضر آمار دانشجویان آن بیش از ۳۲۰۰۰هزار نفر و تعداد فارغ التحصیلان ۸۰هزار و ۵۰ نفر است. به عبارتی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، بزرگترین دانشگاه شرق کشور است. این دانشگاه اولین و تنها پژوهشکده مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (شورای گسترش آموزش عالی) در بین کل واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی کشور عنوان پژوهشکده محیط‌های خشک را از سال 1394 در اختیار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 976554

وب گردی

وب گردی