دلایلی برای اینکه فوتون ساوانا نخریم

سرانجام پس از کش و قوس فراوان، عظیم خودرو تعداد محدودی از شاسی‌بلند بحث‌برانگیز فوتون مدل ساوانا را به مشتریان انگشت‌شمار و البته به زور تخفیف، تحویل داد. کارشناسان بر این باورند که خرید این خودرو بنا به دلایلی عقلانی، کار منطقی نیست.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نظر می‌رسد عظیم خودرو به هر دری می‌زند نمی‌تواند خودش را در دل مشتریان جای کند. شرکتی با چالش‌های فراوان مدیریتی که مدتی پیش نامش با «کلاهبرداری» و «شکایت» گره خورده بود. در اطلاعیه مهر ماه سال 96 سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان آمده بود: براساس گزارشات مردمی که به سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات این سازمان واصل شده و رصد و پایش بازار، شرکتهای «عظیم خودرو»، «مفتاح رهنورد»، «داتیس خودرو»، «پرشین پارس»، «طاها خودرو»، «شهر خودرو» و «آداک خودرو» فاقد هرگونه نمایندگی رسمی واردات یا مجوز پیش‌فروش خودرو هستند؛ بنابراین اقدامات این شرکت‌ها خلاف قانون بوده و موجب تضییع حقوق مصرف‌کنندگان خواهد شد.

مهر ماه امسال نیز خبری منتشر شد با این عنوان که: پیش فروش مدت دار هر خودروی وارداتی تا اطلاع ثانوی ممنوع است بنابراین اقدام شرکت عظیم خودرو در پیش فروش دو خودرو «هن تنگ» و «فوتون ساوانا» نیز غیر قانونی است و سازمان حمایت به عنوان دستگاه نظارتی وظیفه دارد تا با این شرکت برخورد کند. رئیس اتحادیه نمایشگاه ‌داران و فروشندگان اتومبیل، پس از شنیدن توضیحات ما مبنی بر اقدام شرکت عظیم خودرو در پیش فروش دو خودرو «فوتون ساوانا» و «هن تنگ» گفت: پیش فروش دو خودرو فوق توسط شرکت عظیم خودرو غیر قانونی است چرا که این شرکت به هیچ وجه مجوز پیش فروش خودرو ندارد.

به هر ترتیب، عظیم خودرو توانست خودروی فوتون ساوانا را به دست مشتریانش برساند. خودرویی که هنوز درباره نحوه شماره گذاری آن اطمینانی وجود ندارد. کارشناسان بر این باورند که خرید این خودرو به این دلایل منطقی نیست.

عظیم خودرو پای کار است

عظیم خودرو طی سال‌های اخیر نشان داده عملاً دانشی از بازار خودرو ندارد. هر از گاهی خبرهایی مبنی بر عقد قرارداد این شرکت با طرف‌های گم‌نام خارجی می‌رسد. اقدامی که شاید بیشتر به خاطر کسب توجه و اعتبار صورت می‌گرفته است. از هن‌تنگ و ماهیندرا گرفته تا همین فوتون. اعتماد کردن به شرکتی که مدام از این سو به آن سو می‌پرد، عملاً عقلانی نیست. چراکه پس از خرید این خودروی بحث‌برانگیز هیچ تضمینی درباره نحوه خدمات پس از فروش آن وجود ندارد. با این حال به دلیل سابقه تاخیر در تحویل خودروهای هاوال توسط عظیم خودرو، باید منتظر ماند و دید که روند عرضه و تحویل فوتون ساوانا به چه صورت پیش خواهد رفت و آیا اینبار مشتریان خودروهای خود را با رضایت و سر موعد مقرر تحویل می گیرند یا خیر؟

قیمتی ناعادلانه

شاید عجیب باشد ولی ساوانا قیمتی معادل 374 میلیون تومان دارد. این یعنی این خودرو ناموزون چینی از هیوندای النترا 2018 هم گران‌تر است. کیا سراتو 2018 قیمتی معادل 370 میلیون تومان دارد. حتی تویوتا پریوس تیپ C هم قیمتش به این خودرو نمی‌رسد. بهترین ویرایش نیسان جوک 380 میلیون تومان قیمت دارد. دست آخر بد نیست بدانید که میتسوبیشی ASX ژاپنی 370 میلیون قیمت دارد. بد نیست بدانید قیمت این خودرو از سوی آقای عظیمی در مرداد ماه سال گذشته 130 تا 160 میلیون قیمت‌گذاری شده بود.

طراحی فاجعه‌آمیز

وقتی که به ظاهر ساوانا نگاه می‌کنید، به یاد شاسی بلندهای دهه گذشته میلای خواهید افتاد و به‌راستی هیچ چیز جذابی در چهره این خودرو وجود ندارد. چراغ‌های جلو تا حدی شما را به یاد نخستین نسل از ام‌وی‌ام X33 می‌اندازد و از پشت هم این خودرو هیچ نکته قابل تاملی ندارد.

خودرویی که شماره‌گذاری نمی‌شود

همین‌ که مدیران عظیم خودرو گفته‌اند مشکلی برای شماره گذاری خودروهای فوتون ساوانا وجود ندارد و تمام مراحل قانونی آن طی شده، باید ترسید. باید به اطلاع مشتریان عزیز این خودرو برسانیم که هنوز زمان مشخصی برای شماره‌گذاری ساوانا مشخص نشده است. این یعنی بعد از تحویل باید خودروی فوق را در پارکینگ منزل مبارک بخوابانید!

انتهای پیام/

کد خبر: 976578

وب گردی

وب گردی