درس هایی از نهج البلاغه منتشر شد

کتاب « درس هایی از نهج البلاغه» تالیف دکتر مهدی محقق به همت معاونت دانشجویی و فرهنگی در سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نهج البلاغه مجموعه ای از گفتارهای مولای متقیان حضرت علی (ع) و مشتمل است بر مواعظ، پندها، اندرزها، رسائل و نامه هایی که ایشان به یاران خود می نوشتند و یا خطاب است به کسانی که آن ها را به عنوان فرماندار نقاط مختلف نصب می کردند. همچنین شامل رساله هایی است که در آن شرح حال خود و کیفیت زندگی خویش را بیان کرده اند.

نهج البلاغه یعنی سخنی که مطابق قوانین بلاغت است. بلاغت یعنی این که سخن مطابق با مقتضای حال گفته شود و اگر بخواهیم بلاغت را به فارسی ترجمه کنیم رسایی سخن معنا می دهد یعنی سخن رسا ، به جا و به موقع باشد و سخن مطابق شان مخاطب باشد مطابق حال و مقام باشد که این وجه تسمیه نهج البلاغه است.

این کتاب حاصل برگزاری شانزده جلسه کلاس های مجازی با موضوع آشنایی با نهج البلاغه، بخش حکم و مواعظ با اشاره به تاثیر امام علی (ع) در ادب فارسی است که توسط استاد دکتر مهدی محقق و با همت معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ارائه شده و بیشتر بر روی کلمات قصار این کتاب ارزشمند متمرکز است. بسیاری از کلمات قصار مولی الموحدین علی (ع) به لحاظ عمق معنا و زیبایی لفظی به صورت ضرب المثل در آمده و به همین جهت حفظ و به خاطر سپاری آن دلپذیر است.

در بخشی از کتاب آمده است: حضرت امیر فرمودند عبدالشهوه اذل من عبدالرزاق یعنی آن کسی که اسیر شهوتش است از آن کسی که اسیر رقیت است، ذلیل تر است. رقیت یعنی بندگی، کسانی که اسیر شهوت و حرص و طمع خودشان باشند ذلیل تر از بندگان زرخریدی هستند که در بازار برده فروشان خرید و فروش می شوند. روزی یکی از سلاطین با یکی از عرفا مصادف شد و گفت چرا به من احترام نمی کنی؟ گفت من چرا به تو احترام کنم؟ دو بنده من که حرص و آزند در تو شب و روز سرافرازند، بامن چه برابری کنی چون تو بنده منی؟ ...

هفت اقلیم ار بگیرد پادشاه همچنان در بند اقلیمی دگر

نیم نانی گر خورد مرد خدای بذل درویشان کند نیمی دیگر

کتاب « درس هایی از نهج البلاغه» تالیف دکتر مهدی محقق توسط معاونت دانشجویی و فرهنگی در 134 صفحه، تیراژ 15 هزار جلد و قیمت 18 هزار تومان توسط سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 976632

وب گردی

وب گردی