آیا تغییرات آب و هوایی  مقصر آتش سوزی کالیفرنیا است؟

هر دو طرف کالیفرنیا شعله ور است. سهمگین ترین حادثه از نوع خود در تاریخ این ایالت غربی آمریکا تاکنون منجر به کشته شدن حداقل 31 نفر و نابودی هزاران منطقه مسکونی شده است. اما دلایل وقوع این آتش سوزی چیست؟

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در ناحیه شمالی کالیفرنیا، در حال حاضر آتش سوزی سهمگینی به عنوان مخرب ترین و کشنده ترین اتفاق در تاریخ کالیفرنیا در حال اتفاق است و تاکنون حدود 111000هکتار از جنگل ها را نابود کرده است. سرعت گسترش آن به گونه ای است که انگار در هر ثانیه وسعتی به اندازه یک زمین فوتبال را می بلعد.

این آتش سوزی، شهری با جمعیت 26000 نفر واقع در 170 مایلی شمال شرقی سانفرانسیسکو را عملا محو کرد. تنها یک چهارم از فضای آتش امکان پیش روی را آن هم به دلیل وجود موانع طبیعی مانند رودخانه و گودال ها را ندارد.

همچنین این آتش سوزی، که برخی آن را با مرگبارترین حادثه مشابه در سال ۱۹۳۳ مقایسه می کنند، بیش از سیصد هزار تن از ساکنان مناطق جنوبی و شمالی ایالت کالیفرنیا را مجبور به ترک خانه و کاشانه و نیز منطقه سکونت خود کرده است. آتش سوزی Tubbs تاکنون به عنوان بزرگترین و ویرانگرترین حادثه در شمال ایالت کالیفرنیا شناخته می شوداین. آتش سوزی که در سال 2017 رخ داد، 17 هکتار را در بر گرفت و بیش از 5500 ساختمان را از بین برد.

آتش سوزی های عظیم به شرایطی مناسب مانند سرعت و جهت باد مطلوب، سوخت، شرایط زمین و البته روشن کردن نیاز دارند. به طور کلی، تغییرات آب و هوایی شرایط را برای این آتش سوزی های سهمگین در آمریکای غربی مهیا می کند. از میان 20 آتش سوزی بزرگ ثبت شده در کالیفرنیا، 15 تای آن ها از سال 2000 به بعد رخ داد، زمانی که جنگل ها خشک تر و آب و هوا گرم تر شده است.

از سال 1970، دمای هوا در غرب، تقریبا دو برابر میانگین جهانی، گرم تر شده است، طول فصل آتش سوزی ها به چندین ماه افزایش پیدا کرده و قسمت عظیمی از جنگل ها خشک شدند در نتیجه بیشتر در معرض آتش سوزی قرار گرفته اند. تغییرات آب و هوایی منجر به افزایش آسیب پذیری بسیاری از جنگل ها و اکوسیستم شده است که مرگ و میر درختان به دلیل آتش سوزی، هجوم حشرات، خشکسالی و شیوع بیماری از نتایج آن است.

تغییرات آب و هوایی پیش بینی شده نشان می دهد که جنگل های غربی در ایالات متحده به طور فزاینده ای تحت تاثیر آتش سوزی های شدید قرار دارند و فجایع عظیمی در آن جا رخ می دهد که این امر نشان دهنده رابطه قوی میان آتش سوزی و تغییرات آب و هوایی است و حتی اعمال مدیریت صحیح برای پیشگیری نیز نمی تواند از وقوع آن جلوگیری کند. لازم به ذکر است که حتی تکنیک های سرکوب آتش مانند سرد کردن، خفه کردن، مانع شدن یا از بین بردن مواد قابل اشتعال و کنترل واکنش های زنجیره ای نیز می تواند میزان خطر را افزایش می دهد.

در کوتاه مدت، کالیفرنیا امیدوار است تا با کمک دولت این مشکل را حل کند، اما از برخی لحاظ، کالیفرنیا در کنار دیگر ایالت ها باید با چالش رشد جمعیت، در مناطقی که با افزایش دما احتمال وقوع آتش سوزی در آن ها وجود دارد، دست و پنجه نرم کند. این امر نیازمند بازنگری در مورد توسعه و بهبود خانه سازی، استفاده از مواد اولیه برای ساخت و ساز و فعالیت های مربوط به اطفای حریق است.

منبع: The Gaurdian

انتهای پیام/

کد خبر: 976633

وب گردی

وب گردی