تعداد آثار ارسالی به جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی کاهش یافت

نشست خبری بیست و پنجمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی در جهاد دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست خبری بیست و پنجمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی در جهاد دانشگاهی برگزار شد.
عادل تقوی رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در این نشست گفت: مراسم اختتامیه این برنامه در تالار فردوسی دانشگاه تهران برگزار می شود. این جشنواره با شعار ربع قرنن با دانشجو با اعلام فراخوان در دانشگاه ها و فضاهای مرتبط با دانشگاهیان از 15 فروردین امسال تا 15 تیر است و آثار دانشجویان را دریافت کرده اند.
وی افزود: به طور کلی 631 اثر به دبیرخانه جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی ارسال شده است، این آثار طی 4 مرحله به کمک موسسه خانه کتاب داوری شده است، 29 اثر دانشجویی از جمله آثار برگزیده شناخته شده که از آنها تقدیر خواهد شد.
دبیر اجرائی جشنواره گفت: محدودیتی در زمینه دریافت آثار نداشتیم و دانشجویان می توانستند از تمامی دانشگاه ها آثار خود را ارسال کنند. 50 درصد آثار در حوزه علوم انسانی بود، بیش ترین آثاری که به دبیرخانه ارسال شد در این حوزه بوده است. همچنین 25 درصد آثار در حوزه پزشکی، 8 درصد در حوزه هنری بوده است.
وی بیان کرد: تنها 4 درصد آثار کمتر از آثار سال گذشته بوده است. در جشنواره سال گذشته ما 660 آثار از دانشجویان دریافت کرده بودیم. با توجه به ارزیابی هایی که انجام شد، امسال با افزایش کیفیت آثار دانشجویی و با کاهش کیفیت در برخی دیگر مواجه بودیم. امسال بیشترین آثار در حوزه تالیف بوده که این رقم حدود 66 درصد میشود و 36 درصد نیز در بخش ترجمه بوده است.
تقوی افزود: 74 درصد آقایان و 26 درصد خانم ها که دانشجو هستند به این جشنواره آثار خود را ارسال کرده اند. بیشترین آثار ارسالی از مقطع دکتری بوده است.بیشتر آثار ارسالی از دانشگاه های دولتی بوده 453 اثر از دانشگاه دولتی، 83 اثر از دانشگاه اثر، 60 اثر از طلاب و حوزه علمیه بوده است.

رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی گفت: بخش های ویژه ای در این جشنواره در نظر گرفته ایم که در یک بخش ویژه در گروه انسانی اسلامی با مشارکت دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شده است و بخش دیگر نیز در حوزه فرهنگ عمومی شعار سال و غیره را شامل می شود.

وی اضافه کرد: ناشران حاضر در فضای نشر به دلیل شرایط اقتصادی سراغ اساتید معروف می روند و توجه ویژه ای به دانشجویان و چاپ آثار دانشجویی ندارند اما برخی برای انتشار دانشجویان کمک حالشان هستند.
وی ادامه داد: ما دو ناشر را به عنوان ناشر شایسته تقدیر معرفی خواهیم کرد بخشی را تحت عنوان استاد خادم کتاب تعریف کرده ایم و در آن استادی که نسبت به یک کتاب و انتشار شناخت کافی داشته باشد را معرفی خواهیم کرد. این دوره ما از دکتر رضا داوری اردکانی تقدیر خواهیم کرد که صاحب تالیفات متعددی هستند و کمک حال دانشجویان بوده و از مروجین کتاب و کتاب خوانی به شمار می روند.

رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی گفت: ما در بیست و پنجمین قسمت تحت عنوان تقدیر از مولف جوانان داریم که با کمک وزارت ورزش و جوانان برگزار خواهد شد. دانشجویان نسبت به همگروهی های خود برای تشویق در سن پایین تر قرار دارند بیشتر از دانشجویی که پایین ترین سن را داشته باشد معرفی خواهیم کرد.
وی افزود: در بخش پایانی نیز مولف پر کار را معرفی خواهیم کرد. بحث کیفیت اثر برای ما بسیار مهم است که در این بحث از آن تقدیر خواهد شد.
تقوی بیان کرد: امسال تعداد آثار کم بود و اثری شایسته تقدیر شناخته نشد، ما بیشترین حجم آثاری که در این بخش داشته ایم 15-16 اثر بوده است. امسال ما در بخش خارجی اثر شایسته تقدیر نداشته ایم.

انتهای پیام /

کد خبر: 976668

وب گردی

وب گردی