تدوین اسناد ملی فناوری‌های راهبردی منتشر شد

روش‌شناسی تدوین اسناد ملی فناوری‌های راهبردی هدف ارائۀ مجموعه­ ای از روش‌ها (در قالب یک روش‌شناسی)، به منظور تدوین اسناد ملی توسعۀ فناوری ­های راهبردی، و سازگار با نیازها و ویژگی­ های بومی، نگاشته شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در دنیای پر از تغییرات امروز، توسعۀ فناوری، به عنوان یک عنصر رقابتی، و موتور رشد اقتصادی، از اهمیت فزاینده­ای برخوردار است. کشورهای مختلف، بسته به موقعیت و شرایط خود، برای دست­یابی به رشد بالاتر و جایگاه اقتصادی بهتر، سیاست‌هایی را به منظور توسعۀ فناورانۀ خود، به ویژه با تمرکز بر فناوری­ های راهبردی، در نظر می ­گیرند، و دولت­ ها با تدوین اسناد ملی برای این فناوری­ ها، اقدام به مداخلۀ هدف­مند در توسعۀ فناوری و صنعتی شدن می­ نمایند. اما وجود برخی ناهمخوانی­ های روش ­شناسانۀ تدوین این اسناد با ویژگی­ های ملی در ایران، ضرورت ارائۀ یک روش­ شناسی بومی و علمی را برای تدوین آن­ها پررنگ نمود. از این رو این کتاب، با هدف ارائۀ مجموعه­ ای از روش‌ها (در قالب یک روش‌شناسی)، به منظور تدوین اسناد ملی توسعۀ فناوری ­های راهبردی، و سازگار با نیازها و ویژگی­ های بومی، نگاشته شده است.

محتوای کتاب در قالب سه بخش، پیش روی مخاطبان قرار دارد. بخش اول، باعنوان «نیازها و ضرورت‌ها»، در بر گیرندۀ سه فصل است. فصل اول، به بررسی لزوم مداخلۀ دولت در توسعۀ فناوری و ضرورت تدوین اسناد ملی توسعۀ فناوری ­های راهبردی می ­پردازد. در فصل دوم، نمونه­هایی از اسناد ملی توسعۀ علم و فناوری در داخل و خارج از کشور مورد بررسی قرار می­ گیرد و در فصل سوم، ضمن آسیب­ شناسی اسناد ملی توسعۀ فناوری در ایران و جهان، به تشریح الزام­ های محتوایی و فرآیندی و تبیین مفهوم روش ­شناسی تدوین اسناد ملی فناوری ­های راهبردی مبادرت شده است.

بخش دوم، با عنوان «چارچوب­ ها و ابزارها»، در قالب ۷ فصل تدوین شده است. فصل اول، بر معرفی مؤلفه‌های اصلی، و ارائۀ نمایی کلی از روش‌شناسی پیشنهادی متمرکز است. هر یک از شش مؤلفۀ روش‌شناسی پیشنهادی، شامل مبانی سند، هوشمندی فناوری، ارکان جهت­ساز، برنامۀ اقدام­ ها و سیاست‌ها، برنامۀ عملیاتی، و برنامۀ ارزیابی و به­ روزرسانی، به ترتیب، عناوین شش فصل آتی این بخش را تشکیل می‌دهند.

در نهایت، بخش سوم، با عنوان «مروری بر مفاهیم»، مفاهیم آینده ­پژوهی، مدیریت فناوری، و مطالعات سیاست نوآوری را در سه فصل مجزا مورد بررسی قرار می­ دهد. در فصل اول این بخش، یعنی «مروری مختصر بر مفاهیم آینده ­پژوهی»، ضمن مروری بر پیشینۀ آینده ­پژوهی، به بررسی آینده ­پژوهی در کشورهای در حال توسعه پرداخته شده و سپس برخی از مهم­ترین روش ­های آن، در قالب سه گروه پایش­ های محیطی، رویکردهای برون­یابانه و رویکردهای خلاقانه معرفی می ­شوند. در فصل دوم این بخش، ضمن معرفی راهبردهای بنگاهی و ملی فناوری، به مرور مدل­ های مطرح در هر یک از این دو راهبرد، مدل ­های مختلف ارائه شده در دو دستۀ بنگاهی و فرابنگاهی ارزیابی توانمندی فناوری، و مدل­ های اکتساب فناوری پرداخته می‌شود. و در آخر، در فصل سوم این بخش، مفاهیم گذارهای فناورانه، نظام­ های نوآوری فناورانه، مدیریت گذار و مدیریت راهبردی گوشه­ ها مورد بررسی قرار می­ گیرند.

پدیدآورنده(ها): ناصر باقری‌مقدم، سید سپهر قاضی‌نوری، عنایت‌اله معلمی، سید مسل موسوی درچه

ناشر: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، سال انتشار: ۱۳۹۷

انتهای پیام/

کد خبر: 976671

وب گردی

وب گردی