1841 مگاوات نیروگاه حرارتی در خوزستان در دست اجرا است

واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان در استان خوزستان به ظرفیت اسمی 500 مگاوات با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، رضا اردکانیان در مراسم بهره‌برداری از واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان گفت: در سفر اخیر معاون اول رئیس جمهوری به خوزستان طرح‌هایی به ارزش 130 هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید و یا عملیات اجرایی آنان شروع شده است.
وزیر نیرو با اشاره به ظرفیت‌های خوزستان در بخش‌های آب و برق و ضرورت بهره گیری مضاعف از این ظرفیت‌ها گفت: هم اکنون ظرفیت تولید برق حرارتی در کشور حدود 78 هزار مگاوات است که 7 هزار 200 مگاوات آن در خوزستان و در حال بهره‌برداری است و 1800 مگاوات دیگر در دست اجرا است که تا پایان دولت دوازدهم به بهره برداری خواهد رسید.
اردکانیان تصریح کرد: امروز عملیات اجرایی 12 پست برق GIS در نقاط مختلف خوزستان با اعتباری بالغ بر 8 هزار میلیارد ریال شروع می‌شود که نقشی اساسی در پایداری برق در شرایط سخت وقوع گرد و غبار خواهد شد.
وزیر نیرو در ادامه با اشاره به وضعیت مناسب صنعت برق گفت: صنعت برق کشور تاب‌آوری بالایی در برابر تحریم‌های یک جانبه امریکا دارد.
اردکانیان خاطرنشان کرد: تحریم‌ها نه تنها صنعت برق را زمین‌گیر نخواهد کرد بلکه به عنوان پیشران اقتصاد کشور به سمت توسعه صادرات صنعت برق به کشورهای همسایه و ارز آوری برای کشور تبدیل خواهد شد.
وزیر نیرو افزود: تحریم‌ها هیچ گونه اثری در اجرای طرح‌های توسعه آب و برق کشور نخواهد داشت و طبق برنامه زمان‌بندی شده پیش خواهد رفت.
وی در ادامه با اشاره به شرایط سخت آبی کشور در سال گذشته، ابراز امیدواری کرد: تداوم بارش‌ها بخصوص در فصول پاییز و زمستان شرایط آبی خوبی در کشور رقم بزند.
وی همچنین به ضرورت بهره‌وری صحیح‌تر از منابع آب در کشور و استفاده بهتر و علمی‌تر از منابع آب کشور تاکید کرد.
در ادامه این مراسم، محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی اظهار داشت: عملیات اجرایی ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان از اسفند ماه سال 1393 شروع و پس از 18 ماه واحد گازی نیروگاه با ظرفیت 326 مگاوات وارد مدار شده و امروز واحد بخار نیروگاه به بهره‌برداری رسید.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع برای راه‌اندازی واحدهای گازی و بخار نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان 290 میلیون یورو هزینه شده است.
طرزطلب با اشاره به طرح‌های ساخت نیروگاه‌های حرارتی در خوزستان گفت: هم اکنون 1841 مگاوات نیروگاه تولید برق حرارتی در خوزستان در دست اجرا است که در پایان دولت دوازدهم به بهره برداری می‌رسد.
مدیرعامل شرکت برق حرارتی بر ضرورت توسعه برق حرارتی در کشور با توجه به نیاز روز افزون به برق تاکید کرد و اظهار داشت: مجوز سرمایه گذاری و تولید 7200 مگاوات برق حرارتی در کشور صادر شده است و دولت تلاش می‌کند راهکارهایی برای اجرای شتابان این طرح‌ها با توجه به وضعیت ارزی کشور عملیاتی کند.
طرزطلب ابراز امیدواری کرد: با توسعه طرح‌های صنعت برق حرارتی در استان، در آینده هیچ گونه خاموشی در استان نخواهیم داشت.
وی همچنین از به صفر رساندن بدهی دولت به پیمانکاران و سرمایه گذاران صنعت برق کشور تا پایان سال 97 خبر داد و افزود: با تمهیدات خاص دولت حمایت‌های لازم از سرمایه گذاران بخش خصوصی انجام خواهد شد
ابراهیم خوشگفتار،‌ مدیرعامل شرکت برق و انرژی غدیر در آیین افتتاح واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان گفت: با بهره‌برداری از واحد بخار نیروگاه ظرفیت تولید برق نیروگاه از 326 مگاوات فعلی به 496 مگاوات افزایش یافته است.
ابراهیم خوشگفتار با بیان اینکه با بهره برداری از واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان راندمان نیروگاه 15 درصد افزایش یافته است افزود: با بهره برداری از واحد بخار نیروگاه روزانه در مصرف یک میلیون متر مکعب گاز صرفه جویی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت برق و انرژی غدیر در ادامه گفت: برای ساخت و نصب تجهیزات واحد بخار نیروگاه بهبهان 140 میلیون یورو هزینه شده است.
به گفته وی همه مراحل ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان نقش مهمی در پایداری برق بخصوص در زمان پیک مصرف برق خواهد داشت.
در پایان آیین افتتاحیه، وزیر نیرو ضمن تقدیر از مدیران ارشد صنعت برق و دستگاه‌های اجرایی استان خوزستان که از سال گذشته تا به الآن تعامل خوب و ارزنده‌ای با صنعت آب و برق داشتند، تقدیر و تشکر کرد.
انتهای پیام/

کد خبر: 976675

وب گردی

وب گردی