افزایش سهم پژوهش در دانشگاه ها نیازمند توجه ویژه مسئولان است

معاون پژوهش و فناوری واحد شیرازگفت: اکنون زمان آن رسیده تا سهم پژوهش در دانشگاه‌‌ها و مراکز آموزش عالی کشور افزایش پیدا کند که تحقق این امر نیازمند توجه ویژه مسئولان امر است.

دکتر محمدمهدی جباری معاون پژوهش و فناوری واحد شیراز در گفت‌و‌‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تغییر سیستم آموزشی به پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه نسل اول صرفا دانشگاه آموزشی بوده و دانشگاه نسل دوم نگاه پژوهشی دارد که پژوهش صرف تنها منتهی به تولید علم و مقاله و نشر کتاب می‌‌‌‌شود اما دانشگاه نسل سوم پژوهش را کاربردی می‌کند تا به یک دانشگاه کار آفرین و مساله محور تبدیل شود و دانشجو در دانشگاه حل مساله‌‌‌ای که در سیستم پژوهشی فعالیت دارد مهارت‌هایی کسب می‌کند که می‌تواند در راستای تامین نیازهای کشور قدم بردارد.

وی افزود: دانشگاه به عنوان پایگاه تولید علم، بار اصلی تحقق پژوهش را بر عهده دارد. علم و تولید آن سنگ بنای اصلی تمدن امروزی است و به شکلی گسترده در ارتباط با سایر واقعیت‌های جامعه روند حیاتی خود را ادامه می دهد. تولید، بسط و گسترش علم تأثیر عمیقی در تمام حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور دارد. به تعبیر دیگر، تولید علم و توسعه علمی به عنوان موتور محرکه توسعه همه جانبه و پایدار کشورها نقش عمده‌‌‌ای را ایفا می کند.

معاون پژوهش و فناوری واحد شیراز در ادامه خاطر نشان کرد: امروزه تمامی کشورهای توسعه یافته برای حفظ یا ایجاد بنیان‌های توسعه یافتگی علم و فناوری را به عنوان محور اصلی فعالیت‌های خود قرار داده و بودجه‌های کلانی را به فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی اختصاص می‌دهند. بنابراین نقش پژوهش به منزله ساز و کار مؤثر و تعیین کننده در توسعه ملی را نمی‌توان کم اهمیت تلقی کرد و دانشگاه‌ها به عنوان مرکز تولید علم مهم‌ترین پایگاه توسعه پژوهش و تربیت پژوهشگران کارآمد برای کشور هستند.

جباری یادآور شد: اکنون زمان آن رسیده تا سهم پژوهش در دانشگاه‌‌ها و مراکز آموزش عالی کشور افزایش پیدا کند که تحقق این امر نیازمند توجه ویژه مسئولان امر است. آنچه مسلم است، آینده ایران به تسلط بر فناوری‌ها و ورود به عرصه‌های رقابت در علم و فناوری بستگی دارد که دستیابی به این امور ملزم به حرکت در مسیر پژوهش است.

انتهای پیام/

کد خبر: 976676

وب گردی

وب گردی