تحریم‌های آمریکا علیه ایران باعث کمبود در بازار جهانی نفت نشده است

وزیر انرژی روسیه گفت، پیش‌بینی‌های قبلی در باره کمبود نفت در بازار جهانی در نتیجه اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران تحقق نیافته و خریداران اصلی نفت ایران هنوز می‌توانند به مشارکت با این کشور ادامه دهند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری «تاس»، "الکساندر نوواک" وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران باعث کمبود نفت در بازار جهانی در آینده نزدیک نخواهد شد، به این دلیل که برغم اجرای تحریم‌ها، هشتکشور همچنان حق خرید نفت ایران را دارند.

نوواک شب گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «راسیا- 24»گفت: «یک ماه قبل همه از این صحبت می کردند که در نتیجه اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، بازار جهانی با کمبود مداوم نفت روبرو خواهد شد و این سئوال مطرح بود که چه کسی، کدام کشورها می‌توانند کمبود نفت ایران را در بازار جهانی جبران کنند. ولی امروزه چنین وضعیتی وجود ندارد و به احتمال زیاد طی چند ماه آینده نیز چنین وضعیتی پیش نخواهد آمد و این مسئله پیش بینی های مختلف درباره وضعیت بازار را تغییر داده است.»

وزیر انرژی روسیه با یادآوری اینکه در آستانه اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران چند گزینه بررسی شده بود، افزود: «در رابطه با وضعیت ایران، بسیاری از مسائل نامشخص بود و گزینه‌های مختلفی وجود داشت از جمله اعمال تحریم‌های بسیار شدید تا تحریم‌های ملایم تر. اکنون وضعیت به وجود آمده، یک گزینه ما بین این دو است و ما شاهد هستیم که هشت کشور که از جمله خریداران بزرگ نفت از ایران هستند، تا 180روز همچنان اجازه خرید نفت از این کشور را خواهند داشت. به عقیده ما این مسئله مسلما وضعیت بازار جهانی نفت را تغییر داده است.»

وی روز یکشنبه نیز گفته بود، روسیه به همکاری خود با ایران در عرصه انرژی ادامه می‌دهد، ولی تهران امکان آن را دارد تا در آینده نیز به طور مستقل به صادرات نفت پرداخته و با خریداران نفت خود مشارکت داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 976682

وب گردی

وب گردی