پژوهشگران حوزه نانو برای تحقیق و توسعه به حمایت های مالی و حقوقی نیاز دارند

مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مهم ترین مسئله در توسعه پروژه های نانو و فناوری، حمایت های حقوقی و مالی از پژوهشگران است.

دکتر داوود ثمری مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره دستاوردهای دانشگاه آزاد در حوزه نانو فناوری و جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در این علم گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از 4 سال پیش فعالیت خود را در حوزه نانو فناوری به طور جدی آغاز کرده و یک کارگروهی تحت عنوان ستاد فناوری نانو را متناسب با سیاست‌های ستاد علمی و فناوری نانو ریاست جمهوری راه اندازی کرد، با توجه به مقاله‌ای که به تازگی در زمینه علم نانو در مجلات علمی معتبر آمریکایی منتشر شد، دانشگاه آزاد جزو 20 موسسه پژوهشی و دانشگاهی دنیا در حوزه نانو شناخته شد که دستاورد بزرگی برای این دانشگاه محسوب می‌شود.

وی افزود: در زمینه فناوری نانو دانشگاه‌های ایران هم در بخش دولتی هم خصوصی رتبه 5 دنیا را دارند که دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه سهم بسزایی داشته است. در حال حاضر، چهار مرکز تحقیقات تخصصی در حوزه نانو در دانشگاه آزاد داریم که به صورت تخصصی کار می‌کنند و بسیاری از شرکت‌‌های دانش بنیان دانشگاه آزاد در این حوزه محصولات قابل توجهی تولید کردند.

مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی 220 محصول منتخب در یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو ارائه کرد که برخی از این محصولات در همان نمایشگاه مورد پسند بسیاری از کارخانجات و صنایع قرار گرفت و چند قرارداد در این زمینه با دانشگاه آزاد اسلامی منعقد شد که قطعا سود آوری بسیاری برای دانشگاه خواهد داشت همچنین تا به امروز در زمینه تولید نانو الیاف‌ها و نانو پزشکی دستاوردهای قابل توجهی داشتیم که مورد حمایت ستاد فناوری نانو قرار گرفته است.

ثمری تاکید کرد: در حال حاضر، بیشترین مسئله‌ای که در راه تحقق پروژه‌های نانو و حوزه توسعه فناوری و ارتباط با صنعت داریم مباحث مربوط به حمایت‌‌‌های مالی و حقوقی است که خوشبختانه با استقرار دفتر اقتصاد دانش بنیان و دفتر تجاری سازی و کار آفرینی دانشگاه آزاد این مسائل به زودی مرتفع خواهد شد و درصدد ایجاد صندوق حمایت از فناوران هستیم که این صندوق بسیاری از مشکلات در زمینه توسعه فناوری را رفع می‌‌کند.

وی متذکر شد: آنچه مسلم است، باید بپذیریم که از طریق توسعه فناوری در دانشگاه می توان درآمدزایی به وجود آورد؛ اما متاسفانه ما همچنان اقتصاد دانشگاه را به درآمدهای شهریه‌ای گره زده‌‌ایم و هر جایی که تعداد دانشجو کم می‌شود نگران تامین هزینه‌ها هستیم، اما اگر به سمت پژوهش و فناوری به صورت نظام‌‌مند حرکت کنیم تا درآمدزایی ایجاد کنیم این مشکلات حل خواهد شد که تحقق این مسائل نیازمند فرهنگ‌سازی در میان روسای واحدها و معاونان پژوهشی است تا جایگاه پژوهش و فناوری در دانشگاه‌ها ارتقا یابد. باید به دانشجویان، محققان و مخترعان در زمینه‌‌های مختلف توجه شود و تا جایی که ممکن است مورد حمایت قرار گیرند تا بتوانیم به درآمدزایی و ثروت آفرینی برسیم.

گفتنی است، با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دارای ۷۰۰ مدرسه است، براساس مدل های جدید و با هماهنگی ستاد فناوری نانو قرار است در مدل هایی، مدرسه تکمیلی نانو در مجموعه سما ایجاد کند. دانشگاه آزاد اسلامی می تواند با کمک ستاد فناوری نانو در ارائه مدل های مختلف آموزش این فناوری به دانش آموزان مدارس سما اقدام کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 976757

وب گردی

وب گردی