مجوزهایی که از آسمان می‌آیند

باز هم صدور مجوز فعالیت برای یک شرکت واردکننده دیگر، جنجالی شده است. این بار نام BMW آلمان دیده می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سال گذشته بود که در محافل خودرویی برای اولین‌بار اسم «تسلا موتور قشم» به گوش خورد. شرکتی که خود را نماینده رسمی BMW‌ آلمان معرفی می‌کرد. این مجموعه البته مدارک و مستنداتی را نیز ارائه می‌کرد که لازم به ذکر است تهیه آن‌ها الزاماً به معنی اعطای نمایندگی رسمی از سوی شرکت مادر نیست.

شاید این یکی از عجایب ایران باشد که مجوز فعالیت نمایندگی یک شرکت معتبر خودروساز خارجی تنها 3 ماه اعتبار داشته باشد؛ اما قشمی‌ها توانستند چنین اعجازی را رقم بزنند. بعد از آنکه رسانه‌ها روی این شرکت و فعالیت‌های آن زوم کردند، ابهامات جدیدتری به دست آمد.

حتی ب‌ام‌و آلمان طی نامه‌ای رسمی اساساً هرگونه همکاری با تسلا موتور قشم را مردود دانست. در واقع این شرکت توانسته بود با اخذ یک موافقت‌نامه همکاری با یکی از نمایندگان خدمات پس از فروش این شرکت در روستایی دورافتاده در آلمان، وزارت صنعت را نسبت به اصیل بودن خود مجاب کند.

شاید تیر خلاص، اظهارنظر رسمی اتاق بازرگانی آلمان بود. آن‌ها طی نامه‌ای رسمی ادعای قشمی‌ها را رد کردند.

فارغ از این نامه‌نگاری‌ها، عقل سلیم نسبت به این نوع همکاری بین شرکت ایرانی و طرف آلمانی شبهاتی را ایجاد می‌کرد. اول آنکه صدور نمایندگی خودروهای برقی برای شرکت و البته کشوری که هنوز زیرساخت‌های لازم را به‌منظور تردد خودروهای برقی ندارد آن هم از سوی شرکت معتبری هم‌چون ب‌ام‌و، چه معنایی دارد؟

ثانیاً ب‌ام‌و هرگز بازار جذابی مثل آمریکا را رها نمی‌کند. تازه این در حالی است که ترامپ ب‌ام‌و آلمان را نیز از هرگونه داد و ستد با ایرانی‌ها منع کرده بود.

ماجرا به این جا هم ختم نشد. حالا بار دیگر یکی از همان مجوزهای عجیب و غریب را مشاهده می‌کنیم. جواز فعالیت چهار ساله تسلا موتور قشم برای واردات خودروهای برقی و هیبریدی ب‌ام‌و آلمان.

حالا جای سؤال اینجاست که اگر مسئولین ذیصلاح تا این حد از وارد کنندگان در زمان بسته بودن سامانه ثبت سفارش و ممنوعیت واردات حمایت می‌کنند، چرا بسیاری از شرکت‌های دیگر پشت درب مانده‌اند. آیا مسئولین ذیصلاح خبر از عدم همکاری کمپانی BMW با ایران را ندارند و یا نامه سفیر ایران در آلمان را نادیده گرفته‌اند.

کد خبر: 976762

وب گردی

وب گردی