افزایش سطح آب دریاها با وجود کاهش گرمایش جهان

برخی دانشمندان معتقدند با وجود تحقق بخشی از اهداف برنامه های کشورهای مختلف برای کاهش گرمایش جهانی اما افزایش روند ذوب شدن یخ های قطبی حاکی از ادامه این پدیده و افزایش آب دریاها در سال های آینده دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، کارشناسان معتقدند برخی از جزیره ها و شهرها حتی در صورت تحقق اهداف برنامه های مربوط به کاهش گرمایش زمین بر اثر ذوب شدن صفحات بزرگ یخی غرق خواهند شد.

بر اساس نتایج برخی تحقیقات که نتایج آن در مجله «Nature Climate Change» منتشر شده با وجود کاهش قابل توجه تولید گازهای گلخانه‌ای ناشی از حمل و نقل و فعالیت های صنعتی همچنان ذوب شدن صفحات بزرگ یخ در قاره قطب جنوب و گرینلند ادامه دارد.

پیش از این 195 کشور از اعضای سازمان ملل متحد در قالب توافق پاریس با جلوگیری از افزایش 1.5 درجه ای متوسط گرمایش جهانی موافقت کردند.

اما با مراجعه به داده های مجمع بین ‌المللی تغییرات آب ‌و هوایی (IPCC) در خواهیم یافت که گرمایش جهانی هنوز بالاتر از 1.5 درجه مورد توافق است.

نتایجی که دانشمندان انگلیسی در یک پژوهش به آن دست یافته‌اند بیانگر آن است حتی اگر کاهش درجه حرارت مورد توافق نیز محقق شود سطح آب دریاها تا 4 متر افزایش می یابد که این می تواند به فاجعه ای زیست محیطی به ویژه برای مناطق ساحلی منجر شود.

یک گروه از کارشناسان دو دانشگاه لینکلن و بریستول اعلام کردند باید از افزایش 1.5 درجه ای گرمایش جهانی جلوگیری کرد و نگذاشت بیش از این جهان گرم شود.

لازم به ذکر است دمای گرینلند نبست به دهه 90 قرن گذشته در زمستان حدود 5 درجه و در تابستان نیز 2 درجه افزایش داشته است، یعنی چیزی بیش از دو برابر متوسط میانگین جهانی حرارت در آن زمان.

همچنین شاهد افزایش ذوب شدن صفحات یخی نسبت به آن زمان هستیم چرا که این مقدار به 0.75 میلیمتر در سال از 2012 تا 2016 بوده است.

محققان معتقدند پیش بینی‌های کنونی برای تغییرات ایجاد شده در آینده در توازن صفحات یخی مشکوک است و این مسئله به عدم فهم درست از تغییرات جوی و اقیانوس های اطراف گرینلند و قطب جنوب باز می گردد و امکان دارد بررسی های دقیق تر میانگین های بیشتری نسبت به ذوب شدن یخ های قطبی را نتیجه دهد تا جایی امکان آن وجود دارد در هزاران سال آینده سطح آب دریاها بیش از 70 متر افزایش یابد.

انتهای پیام/

کد خبر: 976786

وب گردی

وب گردی