آخرین تحولات پرونده خاشقجی

دادستان کل عربستان سعودی اعلام کرد که جسد جمال خاشقجی پس از قتل در کنسولگری این کشور در استانبول، تکه‌تکه شده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، دادستان کل عربستان سعودی طی بیانیه ای درباره حادثه قتل جمال خاشقجی اعلام کرد: جسد وی پس از قتل در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، تکه‌تکه شده است.

در این بیانیه همچنین آمده است: «برای 5 تن از متهمان پرونده قتل جمال خاشقجی تقاضای اعدام شده است. دستور تشکیل تیمی برای قتل جمال خاشقچی توسط معاون سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی صادر شده است.

یکی از متهمان پرونده، دوربین‌های کنسولگری را از کار انداخته است. «سعود القحطانی» مشاور سابق دیوان پادشاهی که چندی پیش برکنار شده بود، ممنوع الخروج است. تصاویر همدستان محلی قتل خاشقجی که جسد او را تحویل گرفته‌اند را در اختیار داریم.»

از طرفی دیگر وزارت خارجه ترکیه اظهارات دولت عربستان درباره قتل خاشقجی را مثبت اما اقدامی ناکافی دانست.

«مولود چاووش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه گفت: از نظر ما این اظهارات مثبت بود اما کافی نبود. طرف سعودی باید جزییات تحقیقات خود را با دفتر دادستانی ترکیه به اشتراک بگذارد.

چاووش اوغلو افزود: ما می‌دانیم که این قتل طرح ریزی شده بوده و این خبرنگار کشته و سپس جسدش قطعه قطعه شده است.

وی به کاتال تلویزیونی تی آر تی گفت: نحوه کشه شدن و نابود کردن جسد نیز طرح ریزی شده بوده ابزارهای خاصی به کنسولگری برده شده بود.

در همین ارتباط وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا، ۱۷ شهروند عربستانی را در ارتباط با قتل جمال خاشقجی را تحریم کرد.

نام «سعود القحطانی» دستیار بلند پایه «محمد بن سلمان»، «ماهر مطرب» از وابستگان به القحطانی، «محمد العتیبی» کنسول عربستان سعودی در زمان وقوع قتل و ۱۴ فرد دیگر در سیاهه این تحریم‌ها دیده می‌شود. با این حال نام ژنرال العسیری که مقامات ریاض پیشتر گفته بودند دستور عملیات قتل جمال خاشقجی را صادر کرده در این لیست دیده نمی‌شود.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است که این افراد به دلیل نقض جدی حقوق بشر و فساد مورد تحریم قرار گرفته‌اند.

«استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا در این مورد گفت: «ایالات متحده آمریکا همچنان به شدت تلاش می‌کند تا همه حقایق در این مورد روشن شود و تمام کسانی که مسئولیت این اقدام بر عهده آنهاست برای تحقق عدالت پاسخگو شوند.»

وی همچنین گفت که دولت عربستان سعودی باید هدف قرار دادن مخالفان سیاسی و روزنامه نگاران را پایان دهد.

بر اساس این تحریم‌ها، هر گونه اموال یا منافعی که این افراد در داخل ایالات متحده آمریکا داشته باشند مسدود می‌شود. علاوه بر این معامله با این افراد و یا با شرکت‌هایی که ۵۰ درصد یا بیشتر سهم آنها به این افراد تعلق دارد ممنوع شده است.

انتهای پیام /

کد خبر: 976836

وب گردی

وب گردی