بررسی مسئله موعود آخرالزمانی از یهودیت تا اسلام

اعتقاد به منجی و موعود آخرالزمانی در اسلام تکمیل‌کننده تمامی تعاریفی است که از موعود در دیگر مکاتب و ادیان الهی و غیر الهی شده است. منجی در اسلام از سلاله پاک پیامبر اسلام، عدالت‌گستر جهانی، مرتفع‌کننده فقر از جهان، گیرنده حق مظلومان از ظالمان و خلیفه خدا بر روی زمین است.

به گزارش سرویس فرهنگی ایسکانیوز جهان هرروز اتفاقات تلخ و ناگواری را به خود می‌بیند. اتفاقاتی که دل هر انسانی را می‌آزارد. از ظلم به سیاه‌پوستان در آمریکا گرفته تا کشتار بی‌رحمانه مردم یمن همگی نشان می‌دهد که ظلم در این جهان فراگیر شده و سفید و سیاه نمی‌شناسد. بلکه این موج سیاه از بیدادگری می‌رود تا کل دنیا را در آتش طغیان خود بسوزاند. دراین‌بین عقیده‌ای مانند فانوس در شب تاریک هنوز امید به بهتر شدن اوضاع جهان دارد. این تفکر به آمدن انسانی که دنیا را لبریز از عدالت کند اعتقاد دارد و پیروان خود را به امید روزهای بدون ظلم و ستم نوید می‌دهد. چنین اعتقادی در بین ادیان الهی و غیر الهی دیده می‌شود. این آگاهی با نگاهی به متون کتب این ادیان به دست می‌آید.

ماشیح موعود یهود :

به اعتقاد تمامی اندیشمندان یهود مصلح آخرالزمان انسانی است همانند دیگر انسان‌ها که دارای جلوه، و قدرت الهی است و جهان را با نور خویش که جلوه‌ای از نور خداست روشن خواهد کرد.(1) منجی موعود در آیین یهود بانام‌های متعدّد ازجمله: ماشیح (مسیح)(2)، داوود(3) و فرزند داوود(4) یادشده است.

یکی دیگر اَز مسائل مورد توجّه در آیین یهود مسئله انتظار منجی موعود است. به‌عنوان‌مثال درجایی از کتاب مقدّس با اشاره به اینکه همیشه و در هرلحظه باید منتظر ظهور منجی موعود بود و آن را دور ندانست و از آن ناامید نشد آمده است:
(همواره منتظر ظهور او باش، اگرچه (فرارسیدن پایان ذلت) به تأخیر بیفتد باوجوداین در انتظارش باش).(5)
در جای دیگر چنین آمده است: (هر وقت ببینی که دولت‌ها باهم به جنگ می‌پردازند مُنتظر قدوم ماشیح باش).(6)

با این اوصاف دین یهود در متون کتب خود اعتقاد قوی به آمدن موعود خود دارد. اما چنین اعتقاداتی حتی محکم‌تر در مسیحیت هم وجود دارد.

اقتدای حضرت مسیح(ع) به پسر انسان :

مسیحیان جهان اعتقاد راسخی دارند که موعود نهایی جهان و گسترش‌دهنده عدل برای انسان‌ها حضرت مسیح(ع) است. اما با توجه به کتاب دینی آنها اسرار دیگری هویدا می‌شود. به‌طور مثال واژه پسر انسان 80 بار در کتب مسیحیت به‌کاررفته است. در این خصوص مستر هاکس آمریکایی در کتاب " قاموس کتاب مقدس" آورده که از 80 دفعه‌ای که واژه پسر انسان در انجیل به‌کاررفته تنها 30 مورد آن قابل تطبیق با حضرت مسیح است(7) و بقیه موارد از منجی سخن می‌گویند که در پایان روزگار یعنی آخرالزمان ظهور خواهد کرد و عیسی(ع) نیز با او خواهد آمد و او را جلال و عظمت خواهد داد که البته از زمان آمدن و وقت معین آن‌کسی خبر ندارد. با این اوصاف پسر انسان آمده در انجیل مطابقت زیادی با موعود در اسلام دارد.

زردشتیان هم طبق متون کتب دینی خود اعتقاد به ظهور منجی دارند. به‌طور مثال جاماسپ در کتاب «جاماسبنامه» از زردشت نقل کرده که فرمود: «مردی از سرزمین تازیان از ذریه هاشم خروج خواهد کرد. او مردی بزرگ سر، با جسمی عظیم، ساقی طولانی، بر دین جدش و با لشکری فراوان رو به ایران خواهد نمود؛ زمین را آباد کرده و آن را پر از عدل و داد خواهد نمود».(8) در همان کتاب بعد از بشارت به نبوت رسول اکرم ‏صلی‌الله علیه و اله می‌گوید: «و از ذریه دختر آن پیامبر که به (خورشید عالم و شاه زمان) معروف است، مردی به خلافت خواهد رسید که در دنیا به‌حکم یزدان حکم خواهد نمود. او آخرین خلیفه آن پیامبر در وسط عالم، یعنی مکه است و دولتش تا روز قیامت دوام خواهد داشت...».(9)

مرد دین‌دار :

بشارت به ظهور منجی در کتاب‌های مقدس هندوها نیز به چشم می‌خورد. در کتاب «مال لهند» از کتاب‌های مقدس هندوها آمده است: «در اواخر دوره چهارم، اهل زمین به فساد کشیده شده و اکثر آن‌ها کافر می‌شوند. آنان معصیت‌های بزرگ را انجام داده و حاکم آن‌ها افراد پست خواهد بود. مردم در آن روزبه گرگ‌ها شبیه‌اند که همدیگر را می‌درند و غارت می‌کنند. کاهنان و مردان دین فاسد می‌شوند و حق با دزدان می‌شود و افراد باتقوا و زاهد را تحقیر می‌کنند ... در آن زمان «برهمن کلا»، یعنی مردی شجاع و دین‌دار ظهور می‌کند و زمین را با شمشیر برنده‌اش از مفسدین و پلیدی‌ها پاک‌کرده و افراد پاک و طاهر را حفظ خواهد نمود».(10)

مهدی موعود(عج) :

اما منجی در اسلام تکمیل‌کننده تمامی تعاریفی است که از موعود در دیگر مکاتب و ادیان الهی و غیر الهی شده است. منجی در اسلام از سلاله پاک پیامبر اسلام، عدالت‌گستر جهانی، مرتفع‌کننده فقر از جهان، گیرنده حق مظلومان از ظالمان و خلیفه خدا بر روی زمین است.

در کتاب‌های اهل سنت و جماعت آن‌قدر روایات درباره مهدى موعود (عج ) وجود دارد که عقیده به آن حضرت از ضروریات دینى مذهبى آنان به شمار آمده است. به‌عنوان‌مثال، درباره اصل موضوع ظهور مصلح جهانى و حضرت مهدى (ع)، 657 حدیث در کتب آنان از قبیل صحیح بخارى، سنن ابن ماجه، سنن ابن داود، سنن ترمذى، منتخب کنز العمّال ، مسند احمد بن حنبل، ینابیع المودة، الصواعق المحرقه و غیر آن نقل شده است.

اندیشه مهدویت و مسئله مهدى موعود(عج) در مذهب تشیع به دو دلیل از جایگاه برتر و حساسیت و جذابیت بیشترى برخوردار است: یکى به دلیل اصالت مسئله امامت و جایگاه اعتقادى آن، که در فرهنگ دینى اعتقادى شیعه، تداوم رسالت است و دوم اینکه طرح مسئله مهدویت در شیعه از صراحت، شفافیت و جامعیت بسیار بـیشترى برخوردار است به‌طوری‌که همه ابعاد آن و زوایاى شخصیتى حضرت مهدى (عـج) و چگونگى ظهور و تشکیل حکومت واحد جهانى اسلام توسط آن حضرت به‌خوبی روشن‌شده و هیچ‌گونه ابهامى در آن وجود ندارد.

صهیونیزم در برابر مهدویت :

اما دراین‌بین اندیشه‌ای برای زدن موعود به‌طور راسخ وارد میدان شده و در پی اقدامات خود به دنبال مصادره مفهوم منجی است. این مسئله فقط مربوط به سال‌های اخیر نیست بلکه از دیرباز شاهد انکار ، نفی ، مذاهب و فرق موازی ، منجی‌های دروغین ، وارونه جلوه دادن حق و باطل ، شبیه‌سازی ، جعل پیشگوئی‌های مربوط به آخرالزمان ، نظریه‌سازی و هزاران توطئه‌ی مزورانه بوده‌ایم . با جستجویی اندک در اینترنت به هزاران مقاله‌ی تحقیقی و تحلیلی برمی‌خوریم که حاکی است بابیت ، بهاییت ، وهابیت ، صوفی گری ، فراماسونری ، بنیادگرائی افراطی ، صهیونیسم مسیحی ، جنبش تدبیری ، فاشیسم نازی ، نئومحافظه کاری انجیلی و ... همگی سر در آبشخور صهیونیزم دارند و هدف تمام آنها یکی است! زمینه‌سازی برای تشکیل حکومتی جهانی به پایتختی اورشلیم یا همان تپه‌ی ضیون (صهیون).

تقابل صهیونیزم و اندیشه مهدویت در تمامی عرصه‌های دیده می‌شود. عرصه‌هایی چون رسانه، سیاست، اقتصاد و ... صحنه تقابل مهدویت با صهیونیزم بین‌الملل است. با توجه به پیشرفت انقلاب اسلامی در چهل سال اخیر معلوم می‌شود اندیشه مهدویت که در بیانات و تفکرات امام خمینی به‌عنوان بنیان‌گذار انقلاب اسلامی دیده می‌شود، پیروز قطعی نبرد خود با صهیونیزم بوده است. امید آن است که در آغاز امامت امام زمان(عج) دنیا طعم شیرین حکومت الهی را به دست یوسف زهرا بچشد.

خبرنگار : مجید فاضلی

پی‌نوشت‌ها:

1_ اشعیاه، فصل 60، آیه 19.

2_ پسیقتا رباتی، 152 الف به نقل از گنجینه‌ای از تلمود، ص352.

3_ هوشِیَع، فصل 3، آیه 5.

4_ گنجینه‌ای از تلمود، ص352.

5_ تلمود فصل 12، ص356.

6. کتاب مقدّس، سفر پیدایش، 14.

7_ هاکس/ 1377: ص 219

8_ بشارت العهدین، ص ۲۴۳ و ۲۴۴.

9_ بشارت العهدین، ص ۲۷۳؛ بشارة الظهور، ص ۲۰.

10_ مال لهند، ص ۳۲۱.

انتهای پیام/

کد خبر: 976868

وب گردی

وب گردی