آیا اروپا انفجار بزرگ کامپی فلیگری را تجربه می کند؟

دانشمندان زمین شناسی معتقدند آتشفشان کامپی فلیگری ایتالیا از 60 سال گذشته فعال و ناپایدار بوده و در حال ساخت ذخایر عظیمی از گدازه بوده و به احتمال زیاد در آینده فوران خواهد کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان اعلام کردند زمین های بایر آتشفشانی بزرگ در جنوب ایتالیا در حال ساخت حجم زیادی از گدازه آتشفشانی بوده و آماده انفجاری نا معلوم در آینده می شود.

آتشفشان بزرگ «کامپی فلیگری» از 24 دهانه آتشفشانی تشکیل می شود که دانشمندان تجمع گدازه را به عنوان مرحله انتقالی به سوی انفجاری بزرگ مشاهده کرده اند.

دانشمندان می گویند فوران این آتشفشان در آینده نزدیک پیش بینی نمی شود اما نشانه هایی بر وجود ناپایداری های گسترده در 60 سال گذشته مشاهده شده است.

احتمال دارد انفجار این کوه آتشفشان شبیه فوران کوه فیزوف باشد که دو شهر پمپئی و هرکولانیوم را نابود کرد.

آتشفشان کامپی فلیگری حدود 14.5 کیلومتری غرب ناپولی قرار داشته و یکی از چند آتشفشان فعال جهان است.

این آتشفشان از سال 1538 فورانی نداشته است اما می تواند فورانی بسیار شدید را خلق کند زیرا دانشمندان دلایلی بر چنین حادثه ای در 40 هزار سال گذشته به دست آورده اند.

انفجار کامپی فلیگری دومین انفجار بزرگ آتشفشانی پس از انفجار بزرگ یلوستون خواهد بود و سبب ویرانی گسترده ای در تمام مناطق اروپا خواهد شد.

کریستوفر کیلبرون متخصص آتشفشان ها در دانشکده لندن گفت: اگر این فوران اتفاق افتد تخمین های انجام شده در خصوص حجم و نحوه آن حاکی از آن است که شاهد فورانی مانند فیزوف خواهیم بود که دو شهر پمپئی و هرکولانیوم در جریان آن ناپدید شدند.

بر اساس تحقیقات انجام شده 1.5 میلیون نفر در کاسه آتشفشانی کامپی فلیگری زندگی می کنند که در خطر فوران قرار دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 976883

وب گردی

وب گردی