خلاقیت‌های دانشجویان در زمینه قرآن پژوهی باید توسعه یابد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز (شنبه) در مراسم افتتاحیه "سی و سومین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور"، این جشنواره را «نماد هم‌گرایی در حوزه آموزش عالی کشور» دانست و بر افزایش رشد خلاقیت‌های دانشجویان در زمینه قرآن پژوهی و توسعه فهم و تدبر در قرآن برای مجموعه دانشگاهیان، استادان و دانشجویان تأکید کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامی در این آیین که به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت آغاز امامت ولیعصر (عج) و ایام ماه مبارک ربیع‌الاول اظهار داشت: ماه ربیع، ماه فخر و سرور مسلمین به مناسبت قدوم مبارک پیامبر رحمت است و بخصوص ایامی که در کشور به عنوان «هفته وحدت» نام‌گذاری شده را باید در سطح دانشگاه‌های کشور و همه دوستداران قرآن و عترت بسیار بزرگ و گسترده جشن بگیریم تا یکی از محورهای وحدت مسلمین در جهان قرار گیرد.
وی با اشاره به مانور فرهنگی بزرگ در ایام اربعین حسینی که با حضور پررنگ دانشجویان و دانشگاهیان کشور همراه بود، تصریح کرد: همه ناظران اعم از دوستان و افرادی که خیلی با مسلمانان و شیعه رابطه خوبی ندارند، اعتراف و اذعان داشتند که این همایش مردمی بی‌نظیر، جزو نوادری می‌باشد که در دنیای امروز امکان وقوع آن بدون دخالت و هدایت یک مجموعه دولتی فراهم شده است.
وزیر علوم افزود: خوشبختانه ظرفیت‌های بزرگی را به برکت اسلام و اهل بیت (ع) در کشورمان بخصوص در بین شیعیان وجود دارد که باید این ظرفیت‌ها را قدر بدانیم و از آنها برای اعتلا، عظمت و مجد اسلام بهره گیریم.
وی خاطرنشان کرد: سی و سومین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور یکی از قدیمی‌ترین و مستمرترین جشنواره‌های ملی دانشگاهی است که جا دارد از بانیان و مجریان این مراسم قدردانی کنم.
دکتر غلامی عنوان کرد: این جشنواره به دنبال قدردانی و حفظ امانت پیامبر اکرم (ص) است؛ لذا نام این جشنواره به نام «جشنواره قران و عترت» در واقع امانت‌داری است که پیامبر گرامی اسلام برای مسلمانان به جا گذاشته و شما جوانان عزیز، استادان و مربیانی که در کنار جوانان حضور دارید این امانت را باید به خوبی در این زمان و مکان پاس بدارید.
وی ادامه داد: ما مسلمانان و پیروان دین مبین اسلام و شیعیان و پیروان اهل بیت (ع) نکته‌ای را باید همواره به یکدیگر گوشزد کنیم و آن این است که پیامبر اعظم (ص) در توضیح دلیل بعثت فرمودند: «مبعوث شده‌ام تا مکارم اخلاقی را به اکمال برسانم»؛ پس هر کاری در ذیل نام شریف دین اسلام و به عنوان شیعه انجام می‌دهیم باید چارچوب اخلاقی آن رعایت شود و همواره خود را در قابی از اخلاق اسلامی ببینیم و حفظ کنیم.
وزیر علوم با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام این مهم را به خوبی انجام دادند، چنانچه خداوند در وصف ایشان فرمودند: «شما بر خلق عظیم هستید»، افزود:؛ اگر این محور را به عنوان «عروه الوثقی» چنگ زنیم و اخلاق را که هدف غایی دین مبین اسلام است، بین جامعه و دنیا به عنوان بزرگ‌ترین دستاورد توصیه، عمل و حفظ کنیم تا همه گیر و عالم‌گیر شود و با ظهور حجت خدا حضرت ولیعصر (عج) این وعده الهی محقق خواهد شد.
به گفته وی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مجموعه معاونت فرهنگی این وزارتخانه با بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود، تمام توان خود را در راستای زمینه‌سازی جهت رشد فضائل دینی در سایه قرآن و الگوهای عترت پیامبر گرامی به کار گرفته است.
دکتر غلامی افزود: توسعه فهم و تدبر در قرآن برای مجموعه دانشگاهیان، استادان و دانشجویان، افزایش رشد خلاقیت‌ها در زمینه قرآن پژوهی و فهم قرآن و همچنین فعالیت‌هایی که به صورت داوطلبانه بین دانشجویان در قالب کانون‌های قرآن و عترت صورت می‌گیرد، سبب علاقه‌مندی بیش از پیش جوانان به قرآن و عترت می‌شود.
وی عنوان کرد: برگزاری چنین نشست‌ها و جشنواره‌هایی، نمود این مهم را در دید و محضر مردم عزیز قرار می‌دهد تا بدانند دانشجویان و جوانان این مرز و بوم از علاقه‌مندان به قرآن و عترت هستند و ظرفیت‌های فراوانی برای اعتلای این علاقه‌مندی‌ها در بحث قرآن، تلاوت، تحقیق و پژوهش در حوزه‌های قرآنی دارند.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: سی و سومین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان، جشنواره‌ای ارزشمند و سترگ و به عنوان «نماد هم‌گرایی در حوزه آموزش عالی کشور» است و مجموعه گرانقدری از دانشجویان مراکز آموزش عالی مختلف اعم از بخش‌های دولتی، غیردولتی و علوم پزشکی را دور هم جمع کرده است.
وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد خداوند متعال برای استادان، دانشجویان و مدیرانی که زحمت برگزاری چنین جشنواره‌ای را متقبل شده‌اند، توفیقات، سلامتی و عزت در سایه شناخت و عمل به قرآن و تبلیغ معارف قرآنی مسألت فرماید.

انتهای پیام /

کد خبر: 976926

وب گردی

وب گردی