حذف فرآیند فعلی کنکور، بستری مناسب در اجرای سند تحول بنیادین است

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: تا زمانی که کنکور به شیوه فعلی برگزار می شود، امکان اجرای سند تحول بنیادین فراهم نخواهد شد پس در واقع هدف آموزش و پرورش نباید صرفا آماده کردن دانش آموزان برای آزمون کنکور باشد بلکه باید تحقق اهداف ارزشمند و کلان جمهوری اسلامی ایران در حوزه علمی و آموزشی در نظر گرفته شود.

مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: در سال های اخیر، فرآیند کنکور و شیوه فعلی برگزاری آن به دلیل آسیب های فراوان آموزشی که برای کل جامعه آموزش و پرورش و همچنین دانش آموزان و خانواده های آن ها به همراه داشته است، همواره یکی از موضوعات مورد در مراجع مربوطه بوده است و جزو مطالبات جدی مسئولان و کارشناسان آموزش و پرورش و همچنین متخصصان تعلیم و تربیت در سراسر کشور است.

وی ادامه داد: این پیگیری ها موجب شد تا در سال 86، مجلس شوری اسلامی قانونی را تحت عنوان قانون پذیرش دانشجو در مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها تصویب و تنظیم کند که بر اساس آن قرار بود، سوابق تحصیلی دانش آموزان در پذیرش دانشجو و آزمون سراسری کنکور به گونه ای اعمال شود که تا سال 91، فرآیند کنکور حذف شود.

نوید ادهم افزود: از آن جا که واژه حذف کنکور در متن قانون مصوب مجلس آمده بود، این قانون با همان عنوان حذف کنکور مشهور شد؛ اما چون مجریان این قانون به ویژه سازمان سنجش و پذیرش دانشجو، با آن مخالف بودند و موضوع حذف کنکور را قبول نداشتند لذا به دلایل و بهانه های مختلف از اجرایی شدن این قانون طفره رفتند و به آن عمل نکردند.

وی تصریح کرد: قطعا مجلس شورای اسلامی از بررسی هایی که انجام داد، به این نتیجه رسید که لازم است در این قانون اصلاحاتی انجام شود تا شاید مجریان این قانون آن را اعمال کنند. دراین راستا، قانون دومی تحت عنوان قانون سنجش و پذیرش دانشجو در مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها در سال 92 به تصویب مجلس رسید که بر اساس آن سوابق تحصیلی دانش آموزان می بایست به صورت تدریجی و صعودی در پذیرش دانشجویان اعمال شود به گونه ای که تاثیر سوابق تحصیلی درسال اول، 5 درصد و پس از 5 سال به 85 درصد افزایش یابد.

نوید ادهم در ادامه گفت: به دلیل این که مجریان این قانون، مجددا نمی خواستند کنکور حذف شود لذا از اعمال این قانون هم طفره رفتند و این بار واژه تاثیر مثبت در پذیرش داوطلبان کنکور را مطرح کردند و بر این مبنا بود که سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو، اگر موجب ارتقای رتبه داوطلب می شود کوثر واقع شود و در غیر این صورت هیچ تاثیری در قبولی داوطلب نخواهد داشت.

وی بیان کرد: در صورتی که واژه تاثیر مثبت، نه در متن قانون سال 86 و نه در متن قانون سال 92 و حتی در صورت مذاکرات این دو قانون ذکر نشده است و در واقع یک واژه جعلی برای دور زدن و اجرا نکردن قانون بوده است.

نوید ادهم در ادامه خاطرنشان کرد: در سال 93 و 94 اعمال 25 درصدی این قانون در آزمون کنکور اعمال شد و در سال 95 بر اساس شکایتی که انجام شده بود و رأیی که صادر شد، واژه تاثیر مثبت به تصویب مجلس رسید. به همین دلیل شورای پذیرش در جلسه ای که برگزار شد، تصمیم گرفته شد که 20 درصد تاثیر مثبت و 10 درصد تاثیر منفی در پذیرش داوطلبان اعمال شود و در نهایت مجلس شورای اسلامی، باز هم در این مصوبه بازنگری کرد و فقط با 20 درصد تاثیر مثبت موافت نهایی شد.

وی افزود: کارشناسان آموزش و پرورش معتقدند که اگر بیش از 89 درصد پذیرش دانشجو در دانشگاه ها بر اساس سوابق تحصیلی انجام شود دیگر نیازی به اجرا و برگزاری کنکور برای این رشته ها وجود ندارد و آزمون کنکور صرفا برای رشته هایی برگزار می شود که رقابت جدی در آن ها وجود دارد و با سوابق تحصیلی نمی توان داوطلبان مورد نظر را گزینش کرد.

نوید ادهم ادامه داد: هدف مسئولینی که خواهان حذف کنکور هستند به معنای حذف صد درصدی آزمون کنکور نیست بلکه به معنای اعمال سابقه تحصیلی است در رشته ها و دانشگاه های معمولی است و برای دانشگاه ها و رشته هایی که رقابت شدید در قبولی آن ها وجود دارد ،یه آزمون شبیه کنکور برگزار شود.

وی تصریح کرد: ما معتقد هستیم که آزمون کنکور در شرایط فعلی برای آموزش و پرورش، سهم مهلکی است که تمام فرآیند یادگیری و آموزش را از دوره ابتدایی تحت تاثیر آثار مخرب و منفی خود قرار داده است و قطعا مانعی جدی و سدی محکم در راستای اجرای سند تحول بنیادین که مطالبه جدی مقام معظم رهبری و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بوده است.

نوید ادهم بیان کرد: تا زمانی که کنکور به شیوه فعلی برگزار شود امکان اجرای سند تحول بنیادین فراهم نخواهد شد، پس در واقع هدف آموزش و پرورش نباید صرفا آماده کردن دانش آموزان برای آزمون کنکور باشد بلکه باید تحقق اهداف ارزشمندتر و کلان جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شود.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: ما باید بچه ها را برای درست زندگی کردن، تربیت ایرانی و اسلامی، اخلاق سیاسی و فرهنگی و همچنین مهارت آموزی و یادگیری کاربردی علم و دانش آماده کنیم؛ اما متاسفانه فرآیند کنکور چنان بر سر آموزش و پرورش سایه انداخته که همه آن را تحت تاثیر قرار داده است و صرفا به انتقال دانش و معلومات، آن هم نه به صورت یادگیری عمیق و مفهومی بلکه فقط به صورت حفظی و موقتی پرداخته است. در حال حاضر می‌بینیم که تمام دغدغه دانش آموزان و خانواده هایشان شرکت و موفقیت در آزمون کنکور شده است که از این جریان صرفا سوداگران آموزش و مافیای کنکور سود می برند و قطعا مسئولین مربوطه باید نسبت به اصلاح این روش اهتمام جدی ورزند.

انتهای پیام/

کد خبر: 976947

وب گردی

وب گردی