صنعت اسباب بازی به عنوان مولفه قدرت نرم تجاری سازی نشده است

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: یکی از مولفه های قدرت نرم در هر کشوری صنعت اسباب بازی است و اکنون باید بررسی کرد در کشور ما با 5 تا 6 هزار سال تاریخ علم و فرهنگ چرا قادر به تجاری سازی در صنعت اسباب‌بازی نیستیم.

به گزارش خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در افتتاحیه چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صنعت اسباب‌بازی را از مؤلفه‌های توانمندی کشورها دانست و گفت: یران با پیشینه غنی و قدیمی در تاریخ فرهنگی و صنایع نرم مانند اسباب‌بازی صنایع دستی و هنری، باید با تکیه به نوآوری و فرهنگ بومی خود راه را برای تجاری‌سازی صنعت اسباب‌بازی هموار کند.

رئیس ستاد فناوری های نرم و هویت ساز با اشاره به تحول صنعت اسباب‌بازی در سال‌های اخیر، این حوزه را یکی از صنایع مهم در حوزه یادگیری خلاقانه، ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد مبتنی بر صنایع نرم و فرهنگی برشمرد و گفت: صنعت اسباب‌بازی در این سال‌ها متحول شده و بسیاری از اسباب‌بازی ها در مقابل تبلت ها و رایانه‌ها رنگ باخته است.

ستاری افزود: صنعت اسباب‌بازی با ورود بخش خصوصی به این حوزه و تولید مبتنی بر خواست و علاقمندی سازگار با فرهنگ عمومی به رونق می‌رسد.
رییس شورای سیاستگذاری جشنواره ملی ایران ساخت، بر ضرورت تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اندوخته‌های فرهنگی کشور افزود: بخشی از دستاوردهای صنایع فرهنگی و دستی کشور به عنوان بزرگ‌ترین پرچمدار فرهنگ ایران، طی سال‌های گذشته با وابستگی به اقتصاد نفتی و خام‌فروشی به دست فراموشی سپرده شده است اما اکنون باید با احیای حلقه‌های زنجیره ایده، نوآوری تا تجاری‌سازی سرمایه‌های این حوزه، خلق ارزش افزوده و اشتغال در کنار توسعه فرهنگی از طریق محصولات ایران ساخت محقق شود.

ستاری با اشاره به حمایت زیرساختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از صنایع نرم و فرهنگی عنوان کرد: در معاونت علمی و فناوری، سازوکار حمایت زیرساختی ویژه‌ای برای این حوزه تمهید شده است؛ به‌طوری‌که شرکت‌های خلاق حائز شرایط دانش بنیان شدن، در قالب قانون حمایت از این شرکت‌ها و دیگر شرکت‌ها در قالب برنامه توسعه کسب‌وکارهای خلاق حمایت می‌شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اظهار داشت: از وقتی به پول نفت رسیدیم هویت خود را نابود کرده ایم و دانشگاه های ما در این حوزه وارد نشده اند.

ستاری تصریح کرد : در حوزه صادرات غیر نفتی و صنعت ما به سمت تجاری سازی نرفته ایم و دانشگاه ها به سمت طرح و ایده های جدید در بخش های مختلف نرفته اند؛ به همین دلیل است که نمی توانیم داستان ها و فرهنگ غنی خود را در قالب صنایع مختلف از جمله اسباب‌بازی به بچه ها بشناسانیم.
وی با اشاره به این که اکنون معاونت علمی و فناوری به دنبال این حلقه مفقوده است، افزود: اینکه ما با پول دولت و نفت عروسک تولید کنیم و انتظار داشته باشیم بچه ها بازی کنند، اتفاقی در صنعت اسباب‌بازی نمی افتد بلکه باید نوع نگاه خود را در بازار گسترده کنونی متفاوت کنیم.
ستاری افزود: جشنواره ملی اسباب‌بازی نمونه ای از فعالیت ها برای توجه به ساخت و تولید اسباب‌بازی داخلی در حوزه فرهنگ نرم است تا بتوانیم این صنعت را به بچه ها و حتی در دنیا معرفی کنیم.

وی اظهار داشت: این صنعت در سال های گذشته با ورود گسترده بازی های رایانه ای متحول شده و بسیاری از اسباب بازی ها در کنار بازی های رایانه ای رنگ باخته است؛ به همین دلیل در معاونت علمی و فناوری یک ستاد خاص تشکیل شده و جا دارد از شرکت هایی که پتانسیل دانش بنیان شدن را در این حوزه دارند، حمایت کنیم.

چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیش از ۱۳۰۰ محصول تولید ایران در ۸۶ غرفه در دو بخش عرضه و فروش بازار و با حمایت ستاد فناوری های نرم و هویت ساز در معرض نمایش عموم قرار گرفته است و تا 30 آبان‌ماه پذیرای علاقمندان خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 976950

وب گردی

وب گردی