دومین نشست-علمی تخصصی گروه حفاظت ایکوم ایران برگزار می شود

دومین نشست از سلسله نشست‌های علمی-تخصصی گروه حفاظت ایکوم ایران با عنوان «حفاظت و مرمت دیوارنگاره صف سلام»،  دوشنبه 28 آبان از ساعت 16 تا 18 در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران برگزار می شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دومین نشست از سلسله نشست‌های علمی-تخصصی گروه حفاظت ایکوم ایران با عنوان «حفاظت و مرمت دیوارنگاره صف سلام»، دوشنبه 28 آبان از ساعت 16 تا 18 در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران برگزار می شود.
با توجه به استقبال محققان، متخصصان و دانشجویان مرمت و باستان شناسی از بازدید این اثر و همچنین علاقه مندی به بررسی روند مرمت و مستند نگاری آن؛ این نشست با همکاری باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران و گروه حفاظت و مرمت آثار و ابنیه ایکوم با همکاری فتح الله نیازی (سرپرست کارگاه مرمت دیوارنگاره صف سلام فتحعیشاهی باغ موزه نگارستان، سرپرست کار گروه مدرن، عضو پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی و عضو کار گروه حفاظت آرایه های معماری و دیوارنگاره‌ها) برگزار می شود.
گفتنی است، این نشست در جهت معرفی این اثر کم نظیر در نشست‌های علمی و در میان متخصصان و دانشگاهیان صورت گرفته و شامل ۴۰ دقیقه سخنرانی فتح الله نیازی پیرامون نحوه مرمت این اثر، ۴۰ دقیقه پرسش و پاسخ حضار و ۳۰ دقیقه پخش فیلم خواهد بود.
به استناد بررسی های تاریخی و سبک های هنری، نقاشی صف سلام فتحعلیشاهی احتمالا به سال 1248 ه.ق (1833 م.) به قلم میرزا محمدعلی نقاش و به فرمان کیکاووس میرزا (فرزند بیست و هشتم فتحعلی شاه و حاکم وقت قم) به تصویر کشیده شده است.
در این نقاشی دیواری که با تکنیک رنگ و روغن روی بستر گچ ترسیم شده و شامل 54 قطعه و ابعادی وسیع در حدود 2.5×20 متر است؛ طبق اسناد موجود تعداد 150 نفر دیده می شده اند که در حین جدا کردن اثر از دیوار، بخشی از نقاشی تخریب می شود و امروز بخشی به جا می ماند که تعداد 90 نفر در آن دیده می شود.
اهمیت این اثر، جدا از تکنیک هنری و ابعاد باشکوهش، وجه تاریخی و سیاسی آن است زیرا تمامی اولاد و احفاد فتحعلی شاه را در آن زمان ـکه هر یک از اقوام مختلف ایرانی و صاحب مناصبی سیاسی و حکومتی بودندـ با شمایل همگون، خلعت مخصوص، ذکر نام و به ترتیب سن و جایگاه و نسب به معرض نمایش گذاشته است.شرکت برای عموم رایگان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 976981

وب گردی

وب گردی