استفاده از منابع غربی در دانشگاه ها؛‌ تفکر دانشجو را وابسته می کند

مدیرامور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامى تبریز گفت: در صورتی که منابع دانشگاهی سایر کشورها برگرفته از متفکران غربی باشد، تفکر دانشجویان نیز غربی خواهد شد.

احمدرضا بیضائی مدیرامور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامى تبریز در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در زمینه تقلید کورکورانه از غرب گفت: همان طور که می دانید شعار نه شرقی،‌ نه غربی از گذشته مطرح بوده است،‌ انقلابی که بر مبنای تفکرات اسلامی شکل گرفته است،‌ نمی تواند وابسته به شرق یا غرب باشد.

وی ادامه داد: من تصور می کنم مسئله توجه به شرق به گونه ای به صورت نفی غرب مطرح شده است، تمدنی غرب مایل است از نظر فرهنگی، اجتماعی،‌ سیاسی،‌ ادبیات،‌ هنر و معماری کشورداری بر جهان سیطره داشته باشد.

مدیرامور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامى تبریز گفت: امروزه قدرت طلبی بر عالم حاکم است و باعث می شود ملت ها از لحاظ علمی، فرهنگی و اجتماعی دچار مشکل شوند. این روزها اطلاعاتی که غرب به لحاظ محتوای فرهنگی در شبکه ارتباطات جهانی مخابره می کند، آیا هدفی به جز این دارد که ملل مختلف از فرهنگ،‌ زبان و دیانت خود جدا شوند؟

وی اضافه کرد: تمدن غرب یک شریعت واحدی را بر عالم حاکم کرده است که می توان آن را شریعت تکنولوژی غرب نام نهاد، اگر به سایر نقاط به جز ایران و تعداد معدودی از کشورها نگاهی بیاندازیم، چیزی به عنوان دیانت و دینداری وجود ندارد، تمامی موارد برگرفته از شریعت غرب و تکنولوژی آن ها است.

بیضائی بیان کرد: می توان قدرت طلبی غرب را به خیمه ای تشبیه کرد که سعی می کند آن را در سراسر جهان برپا کند. انقلاب اسلامی به عنوان اولین داعیه دار خارج شدن از این خیمه است،‌ همچنین از جمله کشورهایی هستیم که با این استیلا طلبی غربی مبارزه می کنیم.

وی افزود: زمانی که صحبت توجه به شرق به میان می آید،‌ منظور این نیست که ما از وابستگی به غرب رها شویم و زیر چتر وابستگی به شرق برویم. به اعتقاد من برخی کشورهای شرقی را می توان به نوعی غربی در نظر گرفت زیرا راه و رویه غرب را در پیش گرفته اند.

مدیرامور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامى تبریز گفت: چندین سال پیش دانشجویان چینی در میدان تیر اعتراض کرده و اعلام کردند می خواهند رژیم آن ها غربی شود،‌ شما تصور می کنید چه انگیزه ای آن ها را به میدان کشاند و آن قتل عام تاریخی به وقوع پیوست؟ تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که از میان اقشار مختلف چرا دانشجویان به چنین اعتراضاتی دست می زنند؟ زیرا نظام واحد غربی است که آن ها را به سمت چنین اعتراضاتی سوق می دهد، به گونه ای دیگر می توان گفت علت موضوع آن است که دانشجو سر کلاس آموزش علوم غربی نشسته و پرورش یافته است.

وی اظهار داشت: در چنین شرایطی دیگر نیازی به تهاجم فرهنگی نیست، همین که منابع دانشگاهی سایر کشورها برگرفته از متفکران غربی است، تفکر دانشجویان نیز غربی خواهد شد و دیگر شرقی وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 976984

وب گردی

وب گردی