اسدی فرد: 120 میلیارد تومان از محل ارائه خدمات آزمایشگاهی به دانشگاه‌ها درآمد داشته‌ایم

رئیس شبکه آزمایشگاهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: در سال 96 در مجموع 2 میلیون و 200 هزار خدمت به 70 هزار مشترک شامل پژوهشگران و مشتریان حقیقی و حقوقی شرکت‌ها ارائه کرده‌ایم؛ بنابراین از محل خدمات آزمایشگاهی در مجموع حدود 120 میلیارد تومان درآمد عاید این بخش شده است.

رضا اسدی فرد رئیس شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، اظهار داشت: این شبکه در حقیقت زیرساختی را برای ارائه خدمات به همه پژوهشگران، شرکت‌های دانش بنیان و صنایعی که به خدمات آزمایشگاهی برای رسیدن به اهداف مختلف نیاز دارند؛ همچنین اغلب شرکت‌هایی که برای توسعه محصول کنترل کیفی، چک کردن ویژگی محصول نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی دارند، ارائه خدمات می‌دهد.

وی تصریح کرد: این تجهیزات به صورت پراکنده در آزمایشگاه دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و آزمایشگاه خصوصی موجود است و ما در شبکه سعی می‌کنیم این توانمندی ها را در قالب یکپارچه از نظر اطلاعاتی ایجاد کنیم تا آزمایشگاه‌ها بتوانند رسالت خود را به نحو احسن انجام دهند.

رئیس شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، افزود: شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی فعالیت خود را از سال 1393 آغاز کرده و برنامه‌های متنوعی را به منظور توسعه زیرساخت آزمایشگاهی کشور و تسهیل دسترسی پژوهشگران، شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع به خدمات آزمایشگاهی در سراسر کشور، در دستور کار خود دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضرحدود 400 مجموعه آزمایشگاهی خصوصی در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها داریم که از این تعداد حدود 300 آزمایشگاه قطعی و مابقی آزمایشی هستند از سال 93 این شبکه فعالیت خود را شروع کرد. در حال حاضر حدود 11 هزار دستگاه پیشرفته خدمات خود را به اشتراک گذاشته‌اند و از سال 96 در مجموع 2 میلیون و 200 هزار خدمت به 70 هزار مشترک شامل پژوهشگران و مشتریان حقوقی شرکت‌ها ارائه کرده است. می توان گفت؛ در مجموع حدود 120 میلیارد تومان درآمد آزمایشگاه از محل خدمات بوده است.

رئیس شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به اینکه ما پلتفرم یا زیرساخت ارائه خدمات برای مشتریان فراهم کرده‌ایم، اظهار داشت: ما برای گروه‌های هدف به عنوان مثال برای شرکت‌های دانش بنیان تا سقف 30 درصد، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها تا سقف 40 درصد، عضو بنیاد نخبگان 70 درصد تخفیف در نظر گرفته است. همچنین تخفیفاتی برای گروه‌های دیگر از جمله 60 شهر در مراکز استان‌ها ارائه می‌شود.

وی افزود: در تلاش هستیم که پوشش جغرافیای این شبکه را گسترش دهیم. در حال حاضر حدود 40 درصد از آزمایشگاه های عضو شبکه بخش خصوصی و 60 درصد دیگر را دانشگاه‌ها و پژوهشگاه های وابسته به دولت تشکیل می‌دهند. در این میان بیشترین درصد را وزارت علوم با 34 درصد و مابقی را وزارت بهداشت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور و جهاد دانشگاهی هستند.همچنین در تلاش هستیم که ارتباطات بین المللی شبکه را توسعه دهیم.

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در صورتی که مشمولین این طرح تخفیف از تمام اعتبار طرح برای دریافت خدمات آزمایشگاهی استفاده نمایند، می‌توانند از تخفیفات بیشتری در باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی، بهره‌مند گردند. طرح تخفیف ارائه شده از سوی شبکه آزمایشگاهی ویژه اعضای هیات علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان، ترکیبی از سه طرح تخفیف است که درصد تخفیف آنها به صورت پلکانی تا 40 درصد افزایش می‌یابد.

اسدی فرد تاکید کرد: ما به کشورهای همسایه از جلمه آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، افغانستان و عراق خدمات آزمایشگاهی به دانشگاه‌های این مراکز ارائه می‌دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه‌ها استاندارد هستند؟ گفت: تجهیزات فعال براساس استانداردهای جهانی به روز هستند چرا که باید تجهیزات کاربردی در مرحله پذیرش باید استانداردهای خاص ایزو را طی کنند تا در آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

اسدی فرد تاکید کرد: شرکت‌های دانش بنیان یکی از استفاده کنندگان اصلی این شبکه هستند به هرحال اینها برای نوآوری و توسعه محصولات جدید فعالیت می کنند و بدون استفاده از تجهیزات پیشرفته نمی توانند موفق شوند ما هم برای آنها تخفیفات ویژه ای در نظر گرفته‌ایم؛ بنابراین افراد با مراجعه به سایت http://labsnet.ir می توانند از خدمات ازمایشگاهی بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: مسئله مهم برای ما استفاده بهتر از سرمایه ملی است در همین راستا در تلاش هستیم رویکرد شبکه سازی خدمات آزمایشگاهی را در این بخش توسعه دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 977024

وب گردی

وب گردی