تقوی: بخش ویژه علوم انسانی-اسلامی در جشنواره کتاب سال دانشجویی پیش بینی شده است

دبیر جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت: با در نظر گرفتن ضرورت توجه به حوزه علوم انسانی، بخش ویژه ای را در قالب علوم انسانی- اسلامی در جشنواره پیش بینی کرده ایم که براساس آن، آثاری که در این زمینه به جشنواره ارسال می شود، به صورت ویژه مورد بررسی قرار می گیرد، این بخش با همکاری دانشگاه امام صادق(ع) فعالیت می کند.

عادل تقوی دبیر جشنواره کتاب سال دانشجویی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به اینکه بیشترین آثار بیست و پنجمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی مربوط به حوزه علوم انسانی بوده است، گفت:‌ آثار دریافتی در 5 گروه اصلی علوم انسانی، پزشکی و دامپزشکی، علوم پایه، مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، هنر و معماری پذیرش شد که گروه علوم انسانی با اختصاص 50 درصد آثار بیشترین فراوانی را داشت.

وی ادامه داد: با توجه به رصدهایی که طی چند دهه اخیر بر آثار دانشجویی صورت گرفته است،‌ مشاهده می شود حجم زیادی از آثار، مربوط به حوزه علوم انسانی و زیر شاخه های مرتبط با آن است.

دبیر جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت: در حوزه علوم انسانی، دارای ضعف هایی در تولید محتوا هستیم، طبیعتا باید تعداد آثار تولید شده در این زمینه بیشتر شود، حتی می توانیم ترجمه های خوبی در این حوزه داشته باشیم؛ البته اگر در علوم انسانی در حوزه تالیف فعال‌تر از حوزه ترجمه باشیم، بسیار مطلوب تر است.

وی افزود: در صورتی که ترجمه های مناسبی در حوزه علوم انسانی داشته باشیم و بتوانیم منابع دست اول و کتاب های معتبر را در رشته های مختلف این حوزه در اختیار دانشجویان قرار دهیم، مطلوب است. می توان این کتب را برای ترجمه در اختیار دانشجویان قرار داد و در تولید آثار از آن ها کمک گرفت.

رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی گفت: آمارها و اطلاعات مربوط به تولید کتاب به ویژه در حوزه علوم انسانی مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج آن حاکی از آن است که در حوزه علوم انسانی محدودیت منابع داریم.

وی اظهار داشت: ما با در نظر گرفتن ضرورت توجه به حوزه علوم انسانی، بخش ویژه ای را در قالب علوم انسانی- اسلامی در جشنواره پیش بینی کرده ایم که براساس آن، آثاری که در این زمینه به جشنواره ارسال می شود، به صورت ویژه مورد بررسی قرار می گیرد، این بخش با همکاری دانشگاه امام صادق(ع) فعالیت می کند.

تقوی در پایان تاکید کرد:‌ اگر این نگاه را داشته باشیم که باید آثار متعدد تالیف شده در رشته تخصصی خوانده و به نقد کشیده شود، همچنین مورد استفاده قرار گیرد و عمومی شود، همچنین اقدامات لازم در راستای استفاده و متناسب سازی آن با فضای کاربردی داخل کشور صورت گیرد، بسیار مفید است؛ اما اگر بحث تولید علم و محتوا در فضای علوم انسانی را تعطیل کنیم و سراغ ترجمه کردن آثار برویم ضعف است و باید در راستای رفع آن تلاش کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 977047

وب گردی

وب گردی