انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان ملی استاندارد

با حضور وزیر آموزش‌وپرورش، تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان ملی استاندارد منعقد شد.

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، سیدمحمدبطحایی صبح امروز در سازمان ملی استاندارد ضمن امضای تفاهم‌نامه همکاری با سازمان ملی استاندارد اظهار کرد: با امضای تفاهم‌نامه امیدواریم که تبادل تجربیات بین دو دستگاه بیش از گذشته فراهم شود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مواردی که با استاندارد ارتباط گسترده‌ای دارد موضوع کیفیت است و وقتی بر روی خدمات و کالایی علامت استاندارد را می‌بینیم به معنای برخورداری آن کالا و خدمت از کیفیت لازم است.

بطحایی خاطرنشان کرد: علامت و تائید سازمان استاندارد، اطمینان به مصرف‌کننده می‌دهد که خدمت یا کالا دریافتی دارای کیفیت موردقبول و انتظار است.

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه آموزش‌وپرورش ازجمله خدماتی است که به جامعه ارائه می‌شود، گفت: در سال‌های اخیر که پیشرفت آموزشی کشور در جنبه‌های کمی به حد قابل رضایت‌بخش رسیده است به بخش کیفی توجه بیشتری می‌شود و خوشبختانه امروز ازنظر کیفیت، یکی از نظام‌های آموزشی موفق منطقه راداریم.

وی در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر پوشش تحصیلی دانش آموزان در دوره آموزش عمومی شاخص خوبی دارد و پوشش تحصیلی دختران که در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی عدد کمی داشت به نسبیت جنسی ۵۹به ۴۱نزدیک شده است و امروز در برخی از مناطق کشور مدارسی داریم که حتی با حضور یک دانش‌آموز و یک معلم تحت پوشش قرارگرفته‌اند.

بطحایی با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با تلاشی که صورت گرفته، در موضوع کیفیت موفقیت‌هایی به دست آورده‌ایم، اظهار کرد: موفقیت در جنبه کمی ما را به ارتقای کیفیت رساند و چون حق جامعه است که آموزش باکیفیت داشته باشد، بنابراین باید خدمات آموزشی بتواند شاخص‌های کیفیت و استاندارد را داشته باشد.

وی تصریح کرد: از اوایل دولت یازدهم و مشخصاً از سال ۹۳در آموزش‌وپرورش موضوع کیفیت و تعالی مدرسه موردتوجه قرار گرفت و بر اساس سند تحول بنیادین با اجرای برنامه تعالی مدرسه تلاش کردیم خدمات مدرسه را به سطح استاندارد نزدیک کنیم و خوشبختانه امسال آموزش‌وپرورش گواهینامه و جایزه ملی کیفیت را از سوی سازمان ملی استاندارد دریافت کرد.

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه در سال گذشته ۲۷هزار مدرسه تحت پوشش این طرح قرار گرفت، تأکید کرد: امیدواریم در سال جاری تعداد مدارس تحت پوشش طرح تعالی در کشور به ۴۵هزار مدرسه برسد و با اجرای طرح تعالی بتوانیم در مدارس شاخص‌های کیفیت را متناسب با استانداردهای لازم پیگیری کنیم.

بطحایی عنوان کرد: از امسال نتیجه کیفیت باید به‌طور مستمر در دید مخاطب و مشتریان قرار بگیرد و اولیای دانش‌آموز بتواند به‌طور مستمر و مدام، مدرسه فرزند خود را رصد کند و ببینند کدام شاخص‌ها کیفی را دارد.

وی با اشاره به اینکه حلقه مفقوده در نظام آموزش‌وپرورش عدم حضور نظام رقابتی سالم و مثبت و مؤثر بین مدارس است، گفت: تا زمانی که نظام رقابتی مؤثر نباشد مدارس برای تعالی شاخص‌های کیفیت تلاشی نمی‌کنند و در سال جاری مقدمات فضای رقابتی مؤثر بین مدارس را فراهم می‌کنیم تا اولیای دانش آموزان بر اساس سامانه‌ای که طراحی‌شده است کارکرد مدرسه را ببیند و رتبه آن را پیگیری کنند و جایگاه مدرسه را بدانند.

وزیر آموزش‌وپرورش در پایان تأکید کرد: مدارس باید تلاش کنند درزمینههای مختلف شاخص‌های کیفیت و استاندارد را به دست بیاورند و ارتقای مدرسه و کسب گواهی‌نامه‌های بالاتر درزمینه کیفیت منجر به کسب امتیازاتی برای مدرسه خواهد بود و از سازمان ملی استاندارد که تاکنون بسیار همکاری‌های خوبی با وزارت آموزش‌وپرورش داشته است قدردانی می‌کنم و از امروز با امضای این تفاهم‌نامه از دانش و تجربه سازمان بیش از گذشته بهره‌مند خواهیم شد.

در ادامه نشست نیره پیروز بخت رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه امضای این تفاهم‌نامه می‌تواند در گسترش فعالیت‌های مشترک سازمان ملی استاندارد و وزارت آموزش‌وپرورش مفید باشد، اظهار کرد: وزارت آموزش‌وپرورش در یک سال گذشته همکاری خوبی با سازمان ملی استاندارد در تمامی زمینه‌ها داشته است.

وی افزود: با تصویب قانونی در مجمع تشخیص مصلحت سازمان از سال گذشته زیر نظر نهاد ریاست جمهوری است و تلاش کردیم به فعالیت‌ها سرعت و دقت بیشتری داده شود چراکه در دنیا در عرصه استانداردسازی نگاهی ویژه‌ای شده است و خوشبختانه امروز سازمان ملی استاندارد رتبه ۲۲در بین ۱۶۳کشور که عضو سازمان استاندارد جهانی را دارد و در حوزه مواد غذایی و کشاورزی رهبریت گروه خاور نزدیک راداریم که برخی کشورهای آسیایی و آفریقایی عضو هستند.

رییس سازمان ملی استاندارد بابیان اینکه جایگاه خوبی در عرصه بین‌المللی داریم، گفت: به سمت نوآوری و کیفیت رفتیم و نگاه به استانداردسازی تغییر کرده است و در حال حاضر بسیاری از موضوعات کلان را دربرمی گیرد و درزمینهٔ توسعه پایدار ایزوهایی در نظر گرفته‌شده است که مسئولیت اجتماعی از این قبیل ایزوها است که در تربیت دانش آموزان ما بسیار مهم است و در همین راستا با وزارت آموزش‌وپرورش همکاری گسترده‌ای داشتیم و مطالعات و بازرسی‌های میدانی انجام دادیم و با بررسی ۲۷هزار مدرسه در حوزه تعالی مدیریت و استانداردسازی، جایزه ملی کیفیت به ۱۰مدرسه برتر داده شد.

پیروز بخت خاطرنشان کرد: امیدواریم با امضای تفاهم‌نامه بتوانیم گسترده‌تر در جامعه آموزش‌وپرورش برای آموزش دانش آموزان اقدام کنیم و البته می‌دانیم که موضوعاتی هم در خصوص کیفیت و استانداردسازی در کتب درسی هم آمده است که حرکت بسیار پسندیده‌ای است چراکه استاندارد زیربنای توسعه کشورها است و اگر بتوانیم در تمام مراحل زندگی کیفیت و استاندارد را داشته باشیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 977063

وب گردی

وب گردی