کنکور از لحاظ روانشناسی ، آسیب های جدی برای دانش آموزان به همراه دارد

روانشناس و رفتار شناس اجتماعی گفت: در واقع حذف کنکور و پذیرش و گزینش دانشجویان از طریق معدل سال های تحصیلی آن ها و همچنین مصاحبه های علمی و روانشناختی می تواند توزیع عادلانه علم و دانش در بین داوطلبان ورود به دانشگاه را فراهم آورد و اجازه ندهد تا علم، فدایی ثروت گردد.

دکتر مجید ابهری روانشناس و رفتار شناس اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: در واقع موفقیت در کنکور نمی تواند معیار استانداردی برای برتری علمی دانش آموزان باشد و متاسفانه با توجه به عدم توزیع عادلانه امکانات آموزشی در کشور، جوانان بر اساس دانش فردی، استعدادهای واقعی و مهارت های علمی خویش وارد دانشگاه نمی شود.
وی ادامه داد: ایجاد مدارسی با ظرفیت ها و توانمندی های بالای علمی، دبیران باتجربه و همچنین امکانات کمک آموزشی ممتاز در تهران و شهرستان ها به نام مدارس غیرانتفاعی باعث شده است که دانش آموزان در شهرهای بزرگ و کوچک و حتی برخی مناطق تهران از امکانات آموزشی یکسان و مناسب برخوردار نگردند.
ابهری افزود: همچنین کلاس ها و تمرینات فوق برنامه برای دانش آموزان دبیرستانی مانند تست زنی و برنامه های آماده سازی کنکور باعث می شود تا دانش آموزانی که در مدارس دولتی و مناطق محروم با امکانات محدود تحصیل می کنند از شانس بسیار کمتری برای ورود به دانشگاه های خوب و معتبر کشور برخوردار می شوند.
این روانشناس اجتماعی بیان کرد: بررسی ها در خصوص دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه های برتر نشان می دهد که اکثریت آن ها از میان مدارس غیرانتفاعی برگزیده شده اند، به همین علت آموزش و پرورش موظف است امکانات خوب و مناسبی برای دانش آموزانی که درمدارس دولتی و مناطق محروم کشور تحصیل می کنند، فراهم کند تا آن ها نیز از شانس یکسانی برای ورود به دانشگاه برخوردار گردند.
وی در ادامه گفت: در واقع حذف کنکور و پذیرش و گزینش دانشجویان از طریق معدل سال های تحصیلی آن ها و همچنین مصاحبه های علمی و روانشناختی می تواند توزیع عادلانه علم و دانش در بین داوطلبان ورود به دانشگاه را فراهم آورد و اجازه ندهد تا علم، فدایی ثروت گردد.
ابهری تصریح کرد: همچنین شیوه کنونی امتحانات و به ویژه مقوله کنکور موجب ایجاد استرس و به هم زدن آرامش دانش آموزان می شوند. همچینین موضوعی دیگری که وجود دارد این است که شیوه آموزش کنونی در مدارس کاربرد چندانی در زندگی فردی و اجتماعی این افراد ندارد و قطعا به جای آن باید مهارت های زندگی و همچنین پژوهش محوری و دانش های کاربردی مناسب آموزش داده شود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر در جامعه می بینیم که عدم موفقیت در کنکور موجب افسردگی و انزوا در جوانان می گردد. همچنین این موضوع موجب نگرانی خانواده های این بچه ها نیز می گردد و در نهایت منتج به این موضوع می شود که داوطلبان صرفا به دلیل ماهیت ورود به دانشگاه در هر رشته ای که مقدور است به ادامه تحصیل بپردازند ولو اینکه رشته مورد علاقه آن فرد نباشد مجبور به تحصیل می شوند. با این شرایط، قطعا نشاط علمی در کشور کمرنگ می شود و در نهایت نمی توانیم به اهداف بزرگ و ارتقای سطح علمی و فرهنگی کشور عزیزمان دست پیدا کنیم.
انتهای پیام/
کد خبر: 977083

وب گردی

وب گردی