عربستان بخاطر اعطای معافیت به هشت کشور برای تجارت با ایران از آمریکا خشمگین است

روزنامه هاآرتص در مطلبی به تحلیل خشم عربستان سعودی از تصمیم آمریکا برای معاف کردن هشت کشور از تحریم‌های نفتی ایران پرداخت.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، پایگاه اینترنتی روزنامه هاآرتص در مطلبی نوشت: زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در تابستان سال جاری میلادی از عربستان سعودی درخواست کرد سطح تولیدات نفتی خود را برای جبران حذف نفت ایران از بازار افزایش دهد، ریاض هم به سرعت با این درخواست رئیس جمهور آمریکا موافقت کرد.

منابع آگاه در عربستان اعلام کردند: این درحالی است که زمانیکه دونالد ترامپ نظرش را تغییر داد و پس از اعمال تحریم‌ها علیه تهران به جای به صفر رساندن نفت این کشور در بازار، معافیت‌هایی را برای تعدادی از کشورها به منظور خرید نفت از ایران تعیین کرد، درباره این تصمیم به عربستان سعودی از پیش اطلاع نداده بود.

منابع آگاه هفته گذشته در گفتگو با رویترز اعلام کردند عربستان سعودی از این حرکت آمریکا –که نگرانی ها درباره اشباع بازار نفت را هم افزایش داده است— به خشم آمده است و هم‌اکنون در نظر دارد سطح تولید نفت خود را روزانه 1.4 میلیون بشکه (معادل 1.5 درصد از ذخایر جهانی نفت) کاهش دهد.

این منبع آگاه گفت: سعودی ها از این تصمیم ترامپ بسیار خشمگین شده‌اند. آنها دیگر به رئیس جمهور آمریکا اعتماد ندارد و به شدت درباره کاهش سطح تولیدات نفتی فکر می کنند. آنها درباره این معافیت ها هیچ اطلاعی نداشتند.

به نوشته هاآرتص، اعمال فشار بر عربستان از سوی آمریکا برای روشن شدن مسئله قتل «جمال خاشقجی»، خبرنگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول و به دنبال آن تصمیم آمریکا برای معاف کردن برخی کشورها از تحریم های ضد ایرانی، به تشدید تنش‌ها میان واشنگتن و ریاض منجر شده است.

یک منبع آگاه دیگر در این خصوص گفت: سعودی ها احساس می کنند از سوی ترامپ فریب خورده‌اند. آنها همه تلاش خود را برای افزایش ذخایر نفتی انجام دادند با این تصور که واشنگتن تحریم‌های سختی علیه ایران اعمال خواهد کرد. آنها هیچ گونه اطلاعی از اینکه ایران قرار است تحریم‌هایی با معافیت دریافت کند، نداشتند.

این مقام آگاه همچنین اعلام کرد محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و متحد دونالد ترامپ خواستار ثابت ماندن بهای نفت بر روی رقم 80 دلار و یا حتی بالاتر بود.

از تابستان سال جاری میلادی، عربستان سعودی از کشورهای عضو و غیرعضو اوپک شامل روسیه درخواست کرده است سطح تولیدات نفتی خود را تا بیش از 1 میلیون بشکه در روز افزایش دهند تا نبود نفت ایران در بازار احساس نشود. بهای نفت خام برنت در ماه اکتبر سال جاری میلادی به بالای 86 دلار در هر بشکه رسیده بود، اما به دنبال افزایش نگرانی ها از مازاد تولید، بهای طلای سیاه از آن زمان به 66 دلار در هر بشکه کاهش یافته است.

واشنگتن اعلام کرده است این معافیت ها یک امتیاز موقت برای متحدانی است که نفت ایران را خریداری می کردند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم در تاریخ 5 نوامبر اعلام کرد: به صفر رساندن صادرات نفت ایران باعث شوک بازار خواهد شد. من نمی‌خواهم بهای نفت افزایش پیدا کند.

دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران از حدود دو هفته پیش آغاز شده است. آمریکا 8 کشور –شامل ژاپن، هند، کره جنوبی، یونان، ایتالیا، تایوان، ترکیه، چین-- را برای انجام مبادلات نفتی از فهرست این تحریم ها معاف کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 977105

وب گردی

وب گردی