حسینی: تبعیض های آموزشی، موجب افزایش نرخ بیکاری در کشور شده است

مدیرعامل باغ کتاب تهران و استادیار دانشگاه تهران گفت: در واقع مسئولان باید به جای ایجاد مدارس غیرانتفاعی متعدد در کشور اقدام به ساخت مدارس با امکانات رفاهی و آموزشی مناسب در مناطق محروم و دور افتاده کنند تا از این طریق، تبعیض آموزشی که در کشور ایجاد شده است نیز کاهش یابد. 

دکتر سید مجید حسینی مدیرعامل باغ کتاب تهران و استادیار دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد:
در حال حاضر ۵۵ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه های ما در کشور بیکار هستند چون در واقع در دانشگاه های ما، آموزش تبدیل به کالا و نوعی تجارت شده است به همین دلیل کیفیت آموزشی در کشور افت کرده است و در نهایت موجب ایجاد تبعیض آموزشی در نقاط مختلف کشور شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در حال حاضر می بینیم که اکثر نفرات برتر کنکور در مدارس غیرانتفاعی تحصیل کرده اند و صرفا از این مسیر توانسته اند به موفقیت در کنکور دست پیدا کنند. وقتی دانشگاه پولی در کنار مدرسه پولی قرار می گیرد و در نتیجه دهک های پایین جامعه از موفقیت و پیشرفت در عرصه های علمی باز می مانند. در تمام کشورهای توسعه یافته و حتی غیر توسعه یافته تمام تبعات محروم و بی بضاعت جامعه، یکی از مهم ترین مسیرهای پیشرفتشان از راه آموزش و علم آموزی میسر می شود.
حسینی خاطر نشان کرد: در واقع مسئولان باید به جای ایجاد مدارس غیرانتفاعی متعدد در کشور اقدام به ساخت مدارس با امکانات در مناطق محروم و دور افتاده کنند تا از این طریق، تبعیض آموزشی که در کشور به وجود آمده است، کاهش یابد. همچنین شیوه ای که آموزش و پرورش برای برگزاری کنکور در پیش گرفته است یک شیوه رانت زا است و حتی اگر کنکور هم حذف شود و امتحانات جایگزین آن شود، باز هم یک مافیای امتحان نهایی به جای کنکور در کشور ایجاد می شود
وی بیان کرد: یکی دیگر از تبعیض هایی که در نظام آموزشی کشور ما وجود دارد مربوط به مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی است به این دلیل که بنده از دانشجویان چند واحد دانشگاه آزاد برای سخنرانی دعوت شده بودم؛ اما مسئولین این دانشگاه ها اجازه سخنرانی به بنده را ندادند چون بسیاری از عملکردهای آن ها را مورد انتقاد قرار داده ام.
حسینی افزود: به دلیل اینکه یکی از موضوعات اصلی که مورد انتقاد قرار گرفته است، شامل مدیران و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی نیز می شود و در کشوری که قانون اساسی آن می گوید آموزش عالی تا سر حد خودکفایی رایگان است، ۸۵ درصد دانشگاه های آن به طور رسمی پولی هستند و ۱۵ درصدی که به ظاهر پولی نیستند نیز در بطن کار هزینه های زیادی بر دانشجویان تحمیل می کنند.
هیأت علمی در ادامه گفت: یکی از راهکارها این است که نیاز و تقاضا برای ورود دانشگاه در کشور کنترل شود و سیاست ها عمومی کشور باید از سیاست های تبعیض آمیز به سمت سیاست های برابری پیش رود. پس زمانی که تقاضای غیر واقعی و جعلی برای آموزش عالی ایجاد شده است باید به جای تمرکز بر گسترش تعداد دانشگاه ها به فکر ارتقای کیفیت علمی و آموزشی آن باشیم. همچنین باید بتوانیم برابری را در حیطه مشاغل، امکانات رفاهی و آموزشی و همچنین استخدام فراهم آوریم و در واقع معیار انتخاب افراد برای اشتغال، شایستگی و مهارت آن فرد در حوزه مورد نظر و نه صرفا مدرک دانشگاهی او باشد.
وی در پایان تاکید کرد: در واقع روند خصوصی کردن آموزش که تحت تاثیر بانک جهانی در چند دولت های متعدد به کار گرفته شده است، تبعیض بزرگی در نظام آموزش کشور ایجاد کرد و دانشگاه های آزاد و سراسری نیز نتوانسته اند به رفع این تبعیض کمک کنند. ۶۷ درصد دانشجویانی که در دانشگاه های برتر تحصیل می کنند، از ۵ شهر بزرگ کشور هستند. طبیعتا اگر این روند همچنان در نظام آموزشی ما پیش برود، دانش آموزان در مناطق محروم و با امکانات رفاهی و مالی پایین هرگز نمی توانند به موفقیت های علمی چشم گیری دست پیدا کنند که مسئولین به طور جدی باید بر این موارد اهتمام ورزند.
انتهای پیام/

انتهای پیام/
کد خبر: 977159

وب گردی

وب گردی