مطهری: فرق کشورهای پیشرفته با کشورهای عقب افتاده، نیروی انسانی است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در کشورهای پیشرفته نیروی انسانی ساخته و استعداد ها شکوفا می شود اما در کشورهای عقب مانده، انسان ها خام می مانند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آیین اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی به همت سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی صبح امروز (دوشنبه) در تالار فردوسی جهاد دانشگاهی برگزار شد. در این مراسم حجت الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها، دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی، دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و علیرضا مختار پور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور حضور داشتند.

دکتر علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: خوشحالم که در بیست و پنجمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی حضور پیدا کردم، این جشنواره ابتکار بسیار خوبی بوده که از سال ها پیش آغاز و تا به امروز ادامه داشته است. این مطلب نشان می دهد علیرغم تبلیغات، هیچ چیزی جای کتاب را نمی گیرد و کتاب همجنان جایگاه خود را حفظ کرده است.

وی ادامه داد: مهم ترین اقدام این جشنواره کشف استعداد ها است. مسابقه ای که گذاشته شده، استعداد ها را کشف می کند، استعداد یابی در دنیا بسیار مهم است. فرق کشورهای پیشرفته با کشورهای عقب افتاده نیروی انسانی است. در کشورهای پیشرفته نیروی انسانی ساخته و استعداد ها شکوفا می شود اما در کشورهای عقب مانده، انسان ها خام می مانند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما در تعلیم باید به مسئله پرورش عقل اهمیت دهیم، بزرگترین کار یک مولف و استاد این است که قوه تعقل متعلم را تقویت کند، این طور نباشد که ذهن دانشجو را مانند انباری بداند که باید در آن کالا بریزد.

وی افزود: امام علی (ع) می فرمایند علم دو گونه است؛ علمی که از قوه عقل و تفکر انسان و علمی که از بیرون زاییده می شود و اکتسابی است. مقوله علم غیر از مقوله عقل است، چه بسا همه عاقلان عالم نیستند و چه بسا عالمانی که عاقل نیستند.

مطهری بیان کرد: ما باید به موضوع شکوفایی قوه تعقل توجه ویژه ای داشته باشبم، به عنوان مثال یک نجار با ناقص کردن یک درخت، تخت می سازد اما طبیعت را ناقص کرده است ولی ما با پرورش استعدادها زمینه رشد را فراهم می کنیم.

وی اضافه کرد: شناسایی و معرفی استعدادهای برتر مهم است، ما باید استعدادهای برتر دانشجویی را هدایت کنیم، این امر در کشورهای پیشرفته در دوره دبیرستان انجام می شود. طلاب در جشنواره فعال تر باشند، اینکه ما افراد را به نوشتن تشویق کنیم بسیار مهم است. ما در زمینه رانندگی از سایر کشورها عقب هستیم و در حد کشورهایی مانند بنگلادش قرار داریم. باید فرهنگ عمومی در این زمینه اصلاح شود. این کاری که جهاد دانشگاهی انجام می دهد بسیار مفید است. ان شاءالله در سال های آینده ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 977163

وب گردی

وب گردی