قائم‌مقامی: معیار پیشرفت در جوامع متمدن، فرهنگ کتابخوانى است

استاد بزرگ شطرنج ایران گفت: نگاه صحیح به مقوله کتاب خوانى، مى تواند فرهنگ آگاهى محورى و جست‌و‌جو گرى را براى داشتن زندگى بهتر به نفع مخلوقات دایره هستى، ایجاد کند.

احسان قائم مقامى، استاد بزرگ شطرنج ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در ارتباط با سرانه پایین کتابخوانى افراد در جامعه بیان کرد: سطح مطالعه افراد در جامعه ظرفیت رشد عقلایى مردم، خردورزى و ایجاد تاثیر تعاملى آن جامعه را بالا مى برد. کتاب به عنوان یک ابزار مطمئن و سازنده در طى دوران مى‌تواند سبب ساز خط فکرى و جریان هاى فکرى بکر، ناب و خلاقانه در جهت یافتن مکتومات رازآلود جهان پر چالش هستى در اختیار انسان جست‌و‌جوگر و اندیشمند است.

وى افزود: نگاه صحیح به مقوله کتاب خوانى، می تواند فرهنگ آگاهى محورى و جستجو گرى را براى داشتن زندگى بهتر به نفع مخلوقات دایره هستى، ایجاد کند.

قائم مقامى در ارتباط با حضور مردم در کتابخانه ها و رابطه آن با افزایش سرانه مطالعه در کشور، گفت: یکى از معیار هاى پیشرفت در جوامع متمدن و پیشرو مى تواند همین موضوع کتابخانه و فرهنگ کتابخوانى در کتابخانه ها باشد. قطعا هر چه قدر تعداد کتابخانه ها و افرادى که به صورت جدى و تخصصى وقت براى خواندن کتاب در کتابخانه ها، اختصاص مى دهند بالاتر باشد، گشایش هاى بیشتر و سازنده ترى را از طریق بروز و ظهور استعداد و خلاقه منابع انسانى، شاهد خواهیم بود. فرهنگ سازى مناسب در جهت استفاده از کتابخانه ها به صورت مستقیم بر سرانه مطالعه کشور تاثیر فوق العاده محسوسى خواهد گذاشت.

وى یادآور شد: متاسفانه باید بگویم یکى از بزرگ‌ترین مشکلات کشور ما این است که به واسطه سطح نازلى از مطالعه که در سرانه شاهد هستیم، درصد بالایى از افراد جامعه، خروجى خوبى حتى در قالب ایفاى نقش هاى ساده در زندگى روزمره خویش ندارند. ما از کتاب حتى مى توانیم یاد بگیریم که بیشتر و بهتر باید گوش کنیم، قبل از انجام عمل، تامل کنیم. صبور باشیم و قضاوت نکنیم و براى اثر، کیفیت و اعتبار ارزش تعریف کنیم و سعى کرده اثراتى با کیفیت و معتبر در هر پست و جایگاه و منصبى ایجاد کنیم.

این قهرمان ملى درباره نقش خانواده ها در ترویج فرهنگ سازى کتابخوانى میان فرزندان اظهار داشت: در زمینه ساختن فرهنگ کتابخوانى نقش خانواده ها به عنوان جامعه مبدا، مرجع و اصیل و همراه، بسیار پر رنگ و کارکردى است؛ چرا که اعضاى خانواده می‌توانند الگو هاى عملى بى واسطه براى هم باشند، وقتى خواندن کتاب در خانواده اى ترویج شود، تبادل آگاهى ها و اطلاعات تبدیل به یک ارزش سازنده مى شود و افراد مسئولانه به دنبال کشف و اقناع حس کنجکاوى خود خواهند بود. این همان چیزى است هر کشورى براى بالندگى بیشتر به آن احتیاج دارد.

قائم مقامى درباره تجربیات کتابخوانى خود در کتابخانه ها، بیان کرد: من براى کار روى پروژه هاى درسى ام چندین بار مجال مطالعه در کتابخانه هاى داخل کشور را یافته ام و از تجربه هاى خودم بسیار راضى بودم. خوشبختانه چند بار هم امکان استفاده از کتابخانه هاى خوب کشورهاى دیگر را هم نیز براى مطالعه داشته ام. سفرهاى زیادى داشته ام و جالب است بدانید یکى از تصویر هاى ذهنى متمایز ساخته شده براى من از مردمان کشورهاى پیشرفته تر، همیشه همراه داشتن کتاب و آب با خودشان است!و کتاب شاید به همان انداره آب براى انسان بتواند آبادانى به همراه داشته باشد. احساس مى کنم کتاب در کشورهایى مانند انگلیس، آلمان، فرانسه و آمریکا و کشورهاى اسکاندیناویایى جزیى لاینفک از زندگى عموم افراد است و کتابخانه به عنوان یکى از مفید ترین و کاربردى ترین امکان اجتماعى از تقدس و جایگاه ویژه اى در این کشور ها، برخوردار شده است.

وى درباره تاثیرات کتابخوانى در زندگى حرفه اى و شخصى خود، تصریح کرد: رشته تخصصى من (شطرنج) به طور قطع علمى ترین رشته ورزشى و به اذعان بسیارى از فرهیختگان و به تصدیق آمار و ارقام یکى از علمى ترین و پیچیده ترین زمینه هاى فعالیتى بشر است و به تبع این موضوع مطالعه منابع تخصصى شطرنج از دوران نوجوانى در دستور کار من قرار داشته و به لحاظ حرفه اى این براى من یک ضرورت بوده که بتوانم سطح آگاهى هاى خود را ارتقا ببخشم و روزآمد کنم. در دوران تحصیل هم که با توجه به رشته هاى تحصیلى ام (حقوق و مدیریت) مطالعات مرتبطى در حد تحصیلات عالیه دانشگاهى داشته ام.

او در همین راستا اشاره داشت: مطالعات جانبى من وسیع نبوده است و به صورت موردى و گزینشى و هدفمند در اوقات فراغت خود توانسته ام در این حیطه کسب آگاهى داشته باشم. مدتى است که سعى مى کنم هر روز یه مقدار زمان ثابتى را همه روزه به مطالعه کتاب هاى خاص و ارزشمند خارج از زمینه هاى تخصصى ام، اختصاص دهم.

این استاد بزرگ شطرنج در رابطه با تاثیر کتاب خواندن بر کاهش آسیب هاى اجتماعی، خاطرنشان کرد: آگاهى، توانایى است. آسیب هاى اجتماعى ناشى از عدم بروز توانایى ها و کارکرد هاى مثبت و ارزشمند انسان ها است. اگر انسان‌ها بتوانند بالنده و موفق و تاثیر گذار و افتخار آفرین باشند، قطعا ترجیح خودشان این است که با ایجاد اثر مثبت بتوانند جلب توجه و کسب اعتبار و جایگاه و منافع کنند. مطالعه این امکان را تسهیل مى کند و قطعا آسیب ها را به حداقل مى رساند.

وى در خاتمه با اعلام نقش موثر نهاد کتابخانه ها در ترویج کتابخوانى، گفت: هدیه کتاب، مسابقه هاى کتابخوانى بزرگ، ایجاد امکان و تسهیلات براى علاقه مندان به کتاب خوانى، کارهاى تشویقى، ترویجى، برگزارى جلسات نقد و تحلیل آثار ارزشمند و دسترسى عموم به کتاب هاى مهم تاریخ براى علاقه مندان، ایجاد شغل و کار آفرینى براى دانشجویان و علاقه مندان به کتاب خوانى، رسیدگى به وضعیت کتابخانه ها در اقصى نقاط کشور و تجهیز کتابخانه ها و ایجاد فضاى آرام و زیبا و دلنشین براى کتابخوانى، ایجاد کارگروهاى سراسرى در کشور در جهت آموزش شیوه هاى نوین مطالعه و کار در کتابخانه و فیش نویسى و نت بردارى، پایین آوردن قیمت کتاب و کالاهاى فرهنگى سودده و بسیارى از راهکارهاى دیگر مى تواند به ترویج کتابخوانى کمک کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 977171

وب گردی

وب گردی