ملانظری: ساکنان «ده ونکـ»  را با لباس شخصی تهدید نکرده ایم/  دانشگاه الزهرا 4 دانشکده جدید احداث می کند

رئیس دانشگاه الزهرا گفت: زمین های اطراف ده ونک بدون هیچ قید و شرطی به دانشگاه الزهرا واگذار شده است و بعد از رفع تصرف، ساختمان های آموزشی و دانشکده و پژوهشکده هایی طبق نقشه جامع دانشگاه، بنا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چند سال است که ساکنان ده ونک با دانشگاه الزهرا درگیر هستند و ساکنان معتقدند که این زمین ها متعلق به شخص بوده و دانشگاه الزهرا هیچ حقی ندارد.

ساکنان این خانه های قدیمی که همگی کارمندان کارخانه های شماره ۵ ونک(واگذاری به وزارت راه در سال۵۳) بودند، چندین بار با این هشدارها رو به رو شده بودند؛ اما دلایل خود را برای باقی ماندن داشتند.

واقعیت این است که این ۹۰ ملک، سند ندارد. در سال ۸۲، رئیس وقت دانشگاه الزهرا(س) سندی ارائه داد که طی آن استفاده و بهره برداری از زمین های کارخانه به این دانشگاه واگذار شده است.

بر همین اساس گفت و گویی با مهناز ملانظری در خصوص حواشی اخیر ده ونک داشتیم که ماحصل آن به شرح ذیل است:

از انتقال به کرج تا انقلاب اسلامی
خانه هایی که در حاشیه ضلع شرقی دانشگاه الزهرا تهران قرارگرفته است خانه هایی بوده که از سال های گذشته به عنوان خانه کارگری و سازمانی مطرح بوده است.
ملکی که این خانه ها در آن قرار دارد ملکی است که در سال های گذشته (1317) متعلق به آموزش و پرورش بوده است و این اموال به طور کامل در اختیار دولت بوده است. یکسری کارخانه در این حاشیه ها بوده و این کارخانه ها خانه های سازمانی و کارگری در آن منطقه احداث کردند. بعد از چندین سال این کارخانه به کرج منتقل شده و همزمان با جا به جایی کارخانه، انقلاب اسلامی شکل گرفت و ساکنان این خانه ها به کرج نرفتند و جا به جا نشدند.


انتقال به دانشگاه الزهرا تهران با موافقت وزیران دولت

از دید اسناد و مدارک دولتی تمام این خانه ها، خانه هایی است که در ملک و سندی است که از قبل از انقلاب به نام دولت جمهوری اسلامی صادر شده است. این خانه ها به عنوان خانه های سازمانی مورد استفاده آنها قرار گرفت. سال 81 بهره برداری از این زمین ها از وزارت راه به دانشگاه الزهرا منتقل شده است. این انتقال بنا به درخواست ریاست و موافقت هیأت وزیران وقت به نام دانشگاه الزهرا می شود.


بهره برداری از وزارت راه به دانشگاه الزهرا

در توافقات صورت گرفته هیچ قید و شرطی برای دانشگاه الزهرا تعریف نشده است. حتی همان موقع که زمین ها به دانشگاه الزهرا منتقل شده است و مطابق اسناد موجود وزارت راه و شهرسازی به عنوان بهره بردار نمی توانسته این خانه های سازمانی را به این ساکنان واگذار کند. سند این خانه ها در تملک وزارت راه نبوده است. از جهت حقوقی وزارت راه بهره بردار بوده و همانطور که در حال حاضر دانشگاه الزهرا بهره بردار است، سند متعلق به دولت و از اموال بیت المال است.


52 هزار متر زمین به نام دانشگاه الزهرا

زمین های اطراف ده ونک بدون هیچ قید و شرطی به دانشگاه الزهرا واگذار شده است. کل سند 51760 متر به نام دانشگاه صادر شده است و ان‌شاءالله بعد از رفع تصرف، ساختمان های آموزشی و دانشکده و پژوهشکده هایی طبق نقشه جامع دانشگاه، بنا خواهد شد.


سوءاستفاده افراد متمول از ده ونک

ما دانشگاه هستیم و با قدمت 50 سال کارهای فرهنگی انجام می دهیم تعجب می کنم اصحاب رسانه چه طور یک طرفه قضاوت می کنند و هیچ وقت به سراغ دانشگاه الزهرا نیامدند و از برنامه ما بی خبر هستند.
قبل از فضاساز های اخیر، دانشگاه دغدغه این ساکنان را داشته است و از 76 پرونده موجود تک تک را بررسی و افراد را برحسب نیاز هایی که دارند شناسایی کرده است. بعضی از ساکنان اصلا و به هیچ وجه نیازی به کمک ندارند و این زمین ها را به عنوان یک فرصت قلمداد کرده اند و چندین خانه دارند.

خیرین برای تهیه خانه در نزدیکی تهران کمک کنند

اگر خیرین متمولی پیدا کنیم و کسانی که علاقه زیادی به این موضوع دارند کمک تعهدات مالی انجام دهند طبیعتا می توانیم خانه هایی را که به تهران نزدیک‌تر است خریداری کنیم.این مورد بستگی به شرایط دارد و مسیری است که با توجه به امکانات‌مان طی کرده ایم.بهترین کمک برای کسانی که دغدغه ورود دارند جمع آوری کمک های مالی است.تا در نزدیک ترین جای ممکن برای برخی از ساکنان خانه نزدیک تری تهیه کنیم.

از تجارت تا خانه های مسکن مهری خیرین دانشگاه الزهرا

برخی از ساکنان ده ونک که توان خرید خانه را ندارند شناسایی کرده ایم و برای آنها خانه تهیه کرده ایم.افرادی تجاری نیستیم و به دنبال این فرآیندها هم نبوده و نیستیم.این بضاعت را نداریم تا خانه هایی را در تهران خریداری کنیم؛ اما با کمک خیرین واحد هایی را در پردیس بومهن تهیه کرده ایم. طبیعی است که کسی که در شیخ بهایی ساکن بوده توقع دارد در همان منطقه هم خانه دار شود. این موضوع از توانمان خارج است و تا الان هرکاری که انجام داده ایم با کمک خیرین بوده است.تلاشمان برخلاف حکمی که صادر شده این است تا از بعد انسانیت خارج نشویم و به همین خاطر خانه هایی را تهیه کرده ایم.

احداث 4 دانشکده در اطراف زمین‌های ده ونک

دانشگاه الزهرا قصد دارد در زمین های اطراف ده ونک چند دانشکده جدید تاسیس کند؛ چون از لحاظ فیزیکی محدودیت های زیادی داریم و ما 4 دانشکده کم داریم.متاسفانه در شانتاژ خبری عنوان شده بود که قصد داریم برج یا ساختمان های تجاری راه اندازی کنیم و به هیچ وجه این کارها در رسالت و شأن دانشگاه الزهرا نیست.دانشگاهی با 10 دانشکده و 10 هزار دانشجو داریم.برخی از این دانشکده ها پتانسیل تفکیک به دانشکده های جداگانه را دارند؛ اما متاسفانه فضای فیزیکی محدودی داریم.

مردم را با افراد لباس شخصی تهدید نکرده ایم

ما دانشگاه هستیم و چنین افرادی را در اختیار نداریم که با لباس شخصی جان مردم را به خطر بیندازند و افراد را تهدید کنیم. دانشگاه الزهرا نه لباس شخصی دارد و نه اعتقاد به چنین کارهایی را دارد.

تخلیه خانه ها پس از تهیه مسکن

این پرونده حقوقی است که بیش از 4 سال در جریان بوده و قضات زیادی رای داده اند و فضا را نباید احساسی کرد. تمام دلسوزان و افراد نگران بهترین کاری که می توانند انجام دهند کمک مالی برای جا به جایی همسایگان دانشگاه است. در واقع فرآیند تخلیه را به دو بخش تقسیم کردیم. ضلع شمال درب شرقی دانشگاه دو واحد برای تخلیه مانده است و ضلع جنوبی به دلیل شرایط اقتصادی این افراد در فاز دوم اجرا قرار دارد و پس از ایجاد شرایط مسکن برای برخی از آنها، آن را هم اجرای نهایی خواهیم کرد.

خبرنگار: پوریا پورعرب

انتهای پیام/

کد خبر: 977197

وب گردی

وب گردی