اختراع پوست هوشمند برای هواپیما

با به کارگیری ویژگی های عجیب نانو لوله‌ های کربنی، مهندسان به زودی قادر خواهند بود تا میزان تحمل قدرت و فشار کشش را در هواپیما، پل و هرجای دیگری در تمام سطوح تا اندازه میکروسکوپی اندازه گیری و نواحی آسیب‌دیده را مشخص کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، گروهی از پژوهشگران «دانشگاه رایس»(Rice University) آمریکا به سرپرستی «بروس ویزمن»(Bruce Weisman) و «ساتیش ناگاراجایا»(Satish Nagarajaiah)، فناوری جدیدی به نام « پوشش هوشمند » را طراحی کردند که می تواند میزان فشار روی هر یک از قسمت‌های پوست و ماده زیر آن را تعیین کند.

این فناوری، یک لایه بسیار نازک و قابل دیدن است که لایه پایینی آن از نانو لوله‌های کربن تشکیل شده که در یک پلیمر قرار دارند و لایه بالایی آن از جنس یک پلیمر متفاوت است. نانو لوله‌های کربن، از ورقه‌های لوله شده گرافین تشکیل شده‌اند.

این پوشش هوشمند با قرار گرفتن در معرض پرتو لیزر، شفاف می‌شود و شفافیت آن، در برابر طول موج‌های گوناگون، متفاوت است. در نتیجه یک ابزار دستی می ‌تواند با تحلیل طول موج نور مادون قرمزی که نانو لوله‌ها منتشر می‌کنند، میزان فشار روی هر یک از قسمت‌های پوست و ماده زیر آن را تعیین کند.

با کمک این فناوری، مهندسین قادر خواهند بود متوجه شوند که آیا ساختارهایی مانند پل یا هواپیما با اعمال فشارهایی مانند حوادث یا استهلاک تغییر شکل می دهند یا خیر. نانو لوله‌های کربنی فلورسنت تک دیواره، هنگامی که با نور مرئی تحریک می‌شوند، به‌ طور طبیعی نوری با طول‌ موج‌های مادون‌ قرمز منتشر می‌کنند.

به گفته وایزمن، این پوشش هوشمند، وضوح بالایی دارد و از آنجا که حسگرها، امکان بررسی سطح شیء را فراهم می‌کنند، پوشش هوشمند می‌تواند نواحی گوناگون را از هم متمایز کند.

این دو محقق مقالاتی را در مورد پروژه پوشش هوشمند (smart skin) در مجلات گوناگونی از جمله Structural Control & Health Monitoring و Journal of Structural Engineering منتشر کرده اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 977206

وب گردی

وب گردی