کتاب غذای روح است/ کاهش سرانه مطالعه به دلیل افزایش قیمت کاغذ، توجیه است

نویسنده برجسته ایرانی و مولف اثر ارزشمند «دختر شینا»، گفت: موضوعی که این روزها می گویند کتاب و کاغذ گران شده است، نمی تواند بهانه و دلیل مناسبی برای کم شدن سرانه مطالعه باشد؛ چون کتاب غذای روح است و همانطور که جسم ما به تغذیه و غذا احتیاج دارد روح ما نیز به آن نیاز دارد.

بهناز ضرابی زاده نویسنده برجسته ایرانی و مولف اثر ارزشمند «دختر شینا» در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: کتاب دختر شینا یکی از معروف ترین آثار در حوزه دفاع مقدس است که در سال 91 به انتشار رسیده و 90 بار تجدید چاپ شده است. همچنین این کتاب در محافل بسیاری مورد اقبال واقع شده است، و بارها به عنوان کتاب سال در جشنواره کتاب مقدس برگزیده و در نهایت به زبان های مختلف ترجمه شده است.

او ادامه داد: این کتاب که توسط مخاطبین مختلف و به ویژه قشر جوان کشور مورد تحسین قرار گرفته است، خاطرات خانم قدم خیر محمدی کنعان همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی هژیر است که از سرداران بزرگ دفاع مقدس و اهل شهر همدان هستند. در واقع این کتاب روایتی بسیار صادقانه و صمیمانه از زندگی مشترک یک خانم با مردی که هم در پیروزی انقلاب اسلامی و هم در دوران دفاع مقدس نقش موثری داشته است و تبع آن، خانواده این شهید و به ویژه همسر او هم در این اتفاقات مهم سهیم بوده اند.

ضرابی زاده افزود: در واقع هر خواننده ای می تواند از این کتاب یک ویژگی خاص و متفاوت برداشت کند و قطعا در افراد مختلف نظرات متغیر است، به هر حال امکان دارد شخصی از لحن و نثر این کتاب لذت ببرد و یک فرد دیگری از موضوع و سوژه کتاب حس مثبتی بگیرد؛ اما نکته ای که مدنظر مقام معظم رهبری نیز بوده است این بود که این کتاب، هم توانسته خاطرات را به خوبی بیان کند و هم توانسته به جزئیات داستان با دقت بپردازد و همچنین از یک انسجام و تدوین مناسبی برخوردار باشد.

وی تصریح کرد: من سعی کرده ام برای هر کتاب یا خاطره ای که تا به حال نوشته ام تعهد اخلاقی و کاری را با تمام وجود رعایت کنم و همه فکر، توان، وقت و انرژی خود را در راستای به دست آمدن یک اثر فاخر و ارزشی است و در واقع هر آن چیزی که باعث موفقیت این اثر شود را به کار می گیرم.

ضرابی زاده در ادامه گفت: ادبیات فارسی، ادبیاتی بسیار غنی است و ما دارای پیشینه و گنجینه های متعددی در زبان و ادبیات مادری خویش هستیم که در این راستا باید بتوانیم از آن برای ارتقای فرهنگ و هنر کشور بهره گیریم و قطعا باید تلاش کنیم چیزی به زبان و ادبیات فارسی خود اضافه کنیم و این دارایی ارزشمند را به تمام مردم جهان عرضه کنیم.

وی افزود: ما اگر می خواهیم از کارهای فرهنگی حمایت کنیم، باید بتوانیم ویژگی های خوب و مثبت آن را به درستی نشان دهیم؛ یعنی اگر ما می گوییم خواندن کتاب لذت بخش است باید آن لذت به خوبی در عمل برای دیگران تبیین نماییم و در این راستا باید شیوه های درست معرفی و تبلیغ فرهنگ کتابخوانی را به خوبی یاد بگیریم و آن را به دیگران نیز انتقال دهیم. در واقع باید بتوانیم لذت شیرین خواندن کتاب را به دیگران نیز بچشانیم؛ زیرا در این صورت لذت خواندن این کتاب برای خود ما نیز چند برابر می گردد.

ضرابی زاده تصریح کرد: اولین قدم به خصوص برای قشر نوجوان و جوان ما این است که این شیوه ها را به خوبی اجرا کنیم و انواع کتاب ها را در دسترس اقشار مختلف جامعه قرار دهیم تا مردم نخواهند برای تهیه کتاب رنج بکشند و بتوانند ازخواندن کتاب به طور واقعی لذت ببرند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: موضوعی که این روزها می گویند کتاب و کاغذ گران شده است، نمی تواند بهانه و دلیل مناسبی برای کم شدن سرانه مطالعه باشد چون کتاب غذای روح است و همانطور که جسم ما به تغذیه و خوردن غذا احتیاج دارد روح ما نیز به تغذیه نیاز دارد.

ضرابی زاده در پایان تاکید کرد: در واقع خواندن کتاب، باید یکی از اولویت های اصلی به ویژه برای قشر جوان ما در نظر گرفته شود و همچنین خانواده ها نیز باید در این راستا از سنین پایین شرایط فرزندانشان را برای خواندن کتاب فراهم کنند؛ چون اگر این فرهنگ از سنین پایین در کودکان نهادینه شود تا آخر عمر با آن ها باقی خواهد ماند که در این زمینه مسئولان، دبیران و استادان مدارس و دانشگاه ها باید به این مسئله اهتمام ورزند و در راستای ارتقای فرهنگ کتاب و کتاب خوانی قشر جوان و نوجوان ما گام بردارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 977215

وب گردی

وب گردی