ارتقای علوم شناختی در فضاهای آموزشی محقق شد

ترویج و ارتقای دانش علوم شناختی در فضاهای آموزشی و دانشگاهی استان‌های مختلف یکی از اقداماتی است که ستاد علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در حال انجام آن است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، وحید شیبانی رییس مرکز تحقیقات علوم اعصاب شناختی استان کرمان با اشاره به وجود ظرفیت و استعداد ها در این استان و نیز علاقه مندی میان دانشجویان ، محققان و اساتید برای مهاجرت به حوزه های دانش علوم شناختی اظهار کرد: این مرکز تحقیقاتی با برخورداری از امکانات و زیر ساخت ها و تجهیزات پیشرفته، فضای مناسبی را برای فعالیت های پژوهشی، علمی و تخصصی برای دانش پژوهان و دست اندرکاران علوم اعصاب شناختی فراهم آورده است.

شیبانی همچنین با بیان اینکه مرکز تحقیقات علوم اعصاب شناختی کرمان در حال حاضر دارای سه بخش مجزا برای فعالیت های تحقیقی بر روی پریماتها ( میمون ) ، جوندگان و تحقیقات انسانی می باشد، تصریح کرد: با حمایت های ستاد توسعه علوم شناختی و معاونت تحقیقات ریاست جمهوری یکی از آزمایشگاه های این مرکز برای انجام تحقیقات در زمینه بررسی" اعتیاد " بر روی " نخستیان" تجهیز و مورد استفاده پژوهشی قرار دارد.

وی ادامه داد: این طرح مطالعاتی با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی و با همکاری یک تیم تحقیقاتی از محققان ایرانی و خارجی در این مرکز با پیشرفت مناسب درحال انجام است.
به گفته شیبانی، بازگشت به اعتیاد بعد از سم زدایی یکی از اصلی ترین مشکلات ترک اعتیاد می باشد، لذا یافتن مکانیسم های دقیق مغزی این پدیده و ارایه راهکار مطلوب در حیواناتی که مغز شبیه تری به انسان دارند ، می تواند به حل این معضل در میان معتادان به مواد افیونی کمک کند.

عضو هیات علمی دانشگاه کرمان همچنین افزود: در نتیجه فعالیت های گسترده برای توسعه و گسترش دانش علوم شناختی در استان کرمان ، در سال های اخیر رشته نوروساینس( دانش عصب شناسی ) برای مطالعات علمی سیستم عصبی و عملکرد سیستم بدنی براساس شبکه ها و مدارهای نورونی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان ایجاد شد. همچنین با فعالیت آموزشی رشته دکترای تخصصی " نوروساینس" در دانشگاه علوم پزشکی کرمان 38 دانشجو در این رشته پذیرش و مشغول تحصیل شدند که تاکنون18 دانشجو تحصیلات خود در این رشته را به پایان رسانده اند.

رییس مرکز تحقیقات علوم اعصاب شناختی استان کرمان با بیان اینکه این مرکز تحقیقاتی یکی از مراکز پیشرو در حوزه علوم اعصاب شناختی درکشور و در استان شناخته می شود و مورد توجه دانشجویان رشته های مختلف و دانش اموزان است ، ابراز کرد: ایجاد و تقویت چنین مراکزی با استانداردهای بین المللی گامی مثبت برای تمرکز زدایی و جذب نیرو های نخبه و محقق درحوزه علوم شناختی است و زمینه ساز گسترش فعالیت های وسیع تحقیقاتی ،علمی و تخصصی در رشته های مختلف از جمله دانش علوم شناختی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 977273

وب گردی

وب گردی