تلاش محققین برای کاهش  مشکلات کهنه سربازان آمریکایی

دانشمندان آمریکایی دستگاهی اختراع کردند تا به بهبود بیماری های ناشناخته ای که کهنه سربازان آمریکایی در جنگ خلیج فارس دچار آنها شده اند، کمک کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از روزنامه دانشگاه راتگرز، محققان دانشگاه راتگرز تکنیک جدیدی را برای بهبود عملکرد تعادلی بدن سربازهای بازنشسته آمریکایی کشف کردند.

کهنه سربازان آمریکایی که در جنگ های خلیج فارس شرکت کرده بودند بعد از جنگ دچار اختلالاتی چون خستگی، سردرد، اختلالات تنفسی و مشکلات حافظه می شوند، به طوری که کلا تعادل خود را از می دهند.

این افراد با استفاده از دستگاهی که توسط محققین دانشگاه راتگرز توسعه یافته، می توانند عملکرد تعادلی خود را بهبود بخشند.

این مطالعه برای اولین بار به بررسی چگونگی تاثیر بیماری های جنگ خلیج فارس بر سیستم های وستیبولار (تعادلی) که به تعادل، حافظه و جریان خون مغزی مرتبط است، می پردازد.

سیستم وستیبولار

برای همه ما اولین نگرش به گوش تداعی کننده حس شنوایی است اما در واقع گوش ها علاوه بر نقش اصلیشان که شنیدن صداهای محیطی است، نقشی اساسی در تشخیص موقعیت سر و بدن داشته و از این طریق کمک به ما برای حفظ تعادل دارند.

یافته ها در این زمینه، در نشست سالانه انجمن علوم اعصاب ارائه شده است.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا، این وضعیت که وترین ها را تحت تاثیر قرار می دهد، شامل علائم مزمن پزشکی ناشناخته است که می تواند درد مفاصل، بیماری های گوارشی، بی خوابی و سرگیجه را همراه داشته باشد.

این اختلال حدود 25 درصد از 700000 وترین آمریکایی را که در سال های 1990-1991 در عملیات طوفان صحرا فعالیت می کردند، را تحت تاثیر گذاشته است.

« جورگ ام سرادور»استاد دانشکده داروسازی، فیزیولوژی و علوم اعصاب در دانشکده پزشکی راتگرز گفت: « گرچه بیش از 25 سال از زمان آن عملیات گذشته است اما هنوز علت اصلی این علائم را پیدا نکرده ایم و به دنبال یک درمان موثر هستیم.»

محققان، تست های ویستیبولار را بر روی 60 (54 بیمار در این جنگ و 6 فرد سالم) ت اجرا کردند. آنها دریافتند که کاهش عملکرد سیستم تعادل و تعادل ضعیف در افراد بیماری که جنگ خلیج فارس را تجربه کردند، شایع است.

عملکرد دستگاه اختراع شده

برای بررسی این که آیا عملکرد و تعادل وستیبولار بهبود می یابد یا خیر، محققان یک محرک الکتریکی را به لبه گوش این افراد متصل کردند. این دستگاه الگوی نویزی تصادفی الکتریکی سطح پایین ایجاد می نمود.

سرادور گفت: این تحریک الکتریکی یک الگوی تصادفی نویز را به سیستم های تعادلی افراد اضافه کرد که از لاله گوش به گوش داخلی منتقل می شود و مانند شتاب سنج بدن عمل می کند.

دانشمندان اعلام کردند که این دستگاه با اضافه نمودن این نویز به سیستم تعادلی، باعث بهبود 100 درصدی افراد بیمار شد.

یافته های این پژوهش نشان می دهد که اصلاح سیستم ویستیبولار ممکن است سایر شرایط مرتبط با بیماری های جنگ خلیج را تحت تأثیر قرار دهد.

سرادور اظهار داشت: تمرکز این افراد برای حفظ تعادل برخی از ذخایر شناختی آن ها مانند حافظه را تحت تاثیر قرار می دهد.

محققان به دنبال این هستند تا بفهمند با حذف این دستگاه اثر آن تا چه زمانی در بدن فرد باقی خواهد ماند و به دنبال یافتن یک نسخه قابل حمل برای این افراد هستند تا به کاهش دیگر علائم مربوط به کهنه سربازها کمک کند.

این محقق دانشگاه راتگرز اظهار داشت: این فناوری همچنین می تواند به دیگر مردم، مانند افراد سالخورده که در معرض مسائل مربوط به تعادل هستند، کمک کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 977321

وب گردی

وب گردی