مراسم اختتامیه جشنواره علمی دانشجویی روز جهانی علم برگزار شد

جشنواره علمی دانشجویی روز جهانی علم در دانشگاه تهران با معرفی برگزیدگان، به کار خود پایان داد.

به گزارش ایسکانیوز، اختتامیه جشنواره علمی دانشجویی روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه با حضور دکتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران، سه شنبه 29 آبان در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم، که اجرای آن را فاطمه سخاوت بر عهده داشت؛ دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران، ضمن قدردانی از دانشجویان انجمن های علمی و دانشجویی دانشگاه تهران برای برگزاری این جشنواره، گفت: باعث افتخار است که یک بار دیگر به همت دانشجویان فرهیخته برنامه ارزنده ای در دانشگاه تهران برگزار شد. می می دانیم که با چه مشکلات و سختی هایی این برنامه را برگزار کرده اید و به عنوان خدمت گزار شما خیلی شرمسارم که به خاطر مشکلات مالی که همه از جمله دانشگاه ها درگیر آن هستیم، نتوانستیم بیشتر و بهتر از شما حمایت کنیم.

وی افزود: امیدوارم در سال های آینده با گشایش هایی که صورت می گیرد ما بتوانیم نقش بیشتر و فعال تری را در کمک به شما ایفا کنیم تا خلاقیت های شما بیش از پیش بروز و ظهور یابد.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران در ادامه تصریح کرد: برگزاری این جشنواره به مناسبت روز جهانی علم، کار ارزنده ای است که باید از همه کسانی که در برگزاری آن همت کردند، تقدیر و تشکر کنم.

دکتر سرسنگی در ادامه به نکاتی اشاره و اظهار کرد: ما همیشه در دانشگاه ها سعی می کنیم به آن چیزی که در دانشگاه های دنیا می گذرد توجه کنیم که کار خوبی هم هست و سعی می کنیم دانشگاه های کشور را مطابق با معیارهای علمی دانشگاه های دنیا پیش ببریم. اما به یک نکته توجه نمی کنیم و آن فضای متحولی است که در دانشگاه های دنیا از سال ها قبل به وجود آمده و تحولات شگرفی است که در حوزه فعالیت های دانشجویی در این دانشگاه ها در حال انجام است.

فعالیت های علمی و اجتماعی دانشگاه ها
وی سپس افزود: ما همانطور که از دانشگاه های دنیا برای کارهای علمی الگو برداری می کنیم، همانطور که افتخار می کنیم در رتبه بندی های علمی جهانی در چه جایگاهی قرار داریم، باید نگاه کنیم که فضای فعالیت های علمی و اجتماعی دانشگاه های دنیا به چه سمتی رفته و می رود.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران، تاکید کرد: در دانشگاه های بزرگ دنیا فرایند پیشرفت های علمی یک فرآیند چند بعدی و پیچیده است و بخش اعظمی از این فرآیند بستگی به مشارکت دانشجویان دارد. دانشگاه های امروز، دانشگاه هایی هستند که نقش دانشجویان را بیش از گذشته برای خودشان تصویر می کنند. دانشجو در این دانشگاه ها تنها یک فردی که منفعلانه در کلاس بنشیند و از معلم خود بیاموزد و امتحان دهد و مدرک بگیرد، نیست.

وی ادامه داد: امروزه دانشجویان رکن اصلی در پیشرفت های علمی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها هستند. ما اگر می خواهیم دانشگاه تهران به طراز دانشگاه های بزرگ دنیا برسد به این نکته هم باید توجه کنیم. باید نقش دانشجویان مان را در فعالیت های دانشگاه پر رنگ تر کنیم. باید به دانشجویان اعتماد بیشتری کنیم و فضای آزمون و خطا را برای آن ها فراهم کنیم.

دکتر سرسنگی تصریح کرد: باید به گونه ای عمل کنیم که نشاط و امید در جامعه دانشجویی ما بیش از پیش خودش را نشان دهد و بر اساس این نشاط و امید، یک جامعه دانشجویی فعال داشته باشیم که در همه عرصه های دانشگاهی نقش آفرینی بکنند.

رابطه دانشگاه و جامعه
وی در ادامه سخنانش به رابطه دانشگاه و جامعه اشاره کرد و گفت: ما در دانشگاه و در غرفه های همین جشنواره، ایده ها و کارهای بسیار خوبی برای ارائه داریم اما چقدر توانسته ایم این ایده ها و فعالیت های ارزنده را به جامعه مان منتقل کنیم. دانشگاه امروز در دنیا، یک دانشگاه حصار کشیده نیست، دانشگاهی نیست که برای خودش کار کند و ماحصل کارهایش را فقط در دانشگاه نگه دارد.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران، افزود: امروز حصارها از دانشگاه ها برداشته شده اند، امروز ارتباط دانشگاه با جامعه یک امر مهم، قطعی و قابل اعتنا است. بنابراین همه ما باید تلاش کنیم که رابطه دانشگاه و جامعه را پر رنگ تر از قبل کنیم. مردم باید بدانند در دانشگاه چه اتفاقی در حال وقوع است و از سوی دیگر ما دانشگاهیان باید بدانیم در جامعه چه می گذرد و جامعه چه نیازمندی ها و پرسش هایی دارد و ما به دنبال پاسخ آن ها باشیم.

وی تاکید کرد: در بسیاری از دانشگاه های دنیا همانطور که می دانید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دوره های ارشد و دکتری برای حل مسئله جذب دانشگاه می شوند و دانشگاه این وظیفه را بر عهده گرفته است که مشکلات را از این طریق حل کند. من فکر می کنم یکی از موضوعاتی که در دانشگاه های ما نتوانسته است به خوبی جایگاه خود را تعریف کند، همین رابطه دانشگاه و جامعه است.

فعالیت های غیر کلاسی دانشجویان
دکتر سرسنگی با اشاره به اهمیت فعالیت های خارج از چارچوب درسی دانشجویان در دانشگاه، گفت: یکی از لطف هایی که شامل حال ما شده این است که در دانشگاه تهران فعالیت می کنیم؛ دانشگاه تهران یک دانشگاه جامع است که رشته های مختلف در کنار هم قرار گرفته اند و ما در عین حال که در رشته تخصصی خودمان تحصیل می کنیم، می توانیم در کنار سایر دانشجویان به یک دید وسیع از آنچه که در فضای علمی و فرهنگی کشور مورد نیاز هست، دست پیدا کنیم.
وی افزود: فعالیت های غیر کلاسی و درسی غیر رسمی در دانشگاه اهمیت بسیار زیادی دارد. گاهی عده ای فکر می کنند اگر دانشجویی در انجمن علمی یا کانون فرهنگی یا نشریات و تشکل های سیاسی فعالیت کند، از درس خودش غافل می شود و به پروسه تحطیلی او لطمه وارد می شود در صورتی که امروز در دنیا چنین فعالیت هایی نه تنها مزاحم فعالیت های تحصیلی نیستند بلکه مکمل آن ها محسوب می شود.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران تاکید کرد: یادمان باشد جامعه در کنار اینکه متخصص پزشکی، متخصص کشاورزی، متخصص مهندسی و فنی می خواهد، نیاز به اندیشمند، متفکر و مصلح اجتماعی هم دارد. چه کسی و کدام مرجع وظیفه تربیت مصلحان اجتماعی را برعهده دارند؟ بی شک دانشگاه ها. در دنیا، مصلحان اجتماعی از دانشگاه ها برخاسته اند. یک فرد متفکر اگر به خوبی تربیت شود می تواند سرنوشت یک جامعه را تغییر دهد.

وی تصریح کرد: کسانی که تاریخ را مطالعه کرده اند می دانند که در برخی کشورها فقط یک مصلح اجتماعی، یک متفکر و اندیشمند، سرنوشت یک جامعه را تغییر داده است و ما در دانشگاه وظیفه داریم در این زمینه نیز فعالیت کنیم. دانشگاه جامع تنها دانشگاهی نیست که رشته های مختلف را در کنار هم دارد بلکه باید بتواند ابعاد مختلف یک دانشجو را تقویت کند.
دکتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران در پایان سخنانش به طرح های در حال انجام در اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اشاره کرد و از طرح هایی چون افتتاح مرکز توسعه شایستگی های حرفه ای دانشجویان با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، گسترش همکاری با پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، تاسیس شعبه صنایع فرهنگی و فناوری های نرم پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، برقراری ارتباط موثر با معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق پژوهشگران برای حمایت از فعالیت های دانشجویی، حمایت از تشکیل انجمن های علمی بین رشته ای، حمایت 7 برابری از پایان نامه هایی که در حوزه های فرهنگی و اجتماعی اعلام شده نوشته شوند، ارتباط با جامعه دانش آموزی، ایجاد بازارچه خلاقیت های شغلی و کارآفرینی دانشجویان و ... نام برد.

در ادامه این مراسم، امین صادقی دبیر جشنواره علمی دانشجویی روز جهانی علم در سخنانی ضمن تشکر از حمایت های معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه از برگزاری جشنواره، گفت: اگر حمایت های معاونت فرهنگی دانشگاه تهران نبود این جشنواره هم نبود و ما از این بابت قدردانیم. همچنین از سید فخرالدین برقعی دبیر علمی و علی اصغر خلیلی، مشاور دبیر جشنواره نیز سپاسگزارم. تعداد افرادی که در برگزاری این جشنواره فعالیت کردند بسیار است و این جشنواره محصول یک کار گروهی دانشجویی است.

وی افزود: در حاشیه برگزاری این جشنواره ما نمایشگاه علم در قاب هنر را داشتیم که به مسئولیت خانم هانیه بکتاش برگزار شد و هدف ما از برگزاری این بخش نشان دادن ارتباط میان علم و فرهنگ بود. در این بخش 130 اثر به دبیرخانه ارسال شد، 90 اثر مورد قبول داوران ما دکتر زهتاب فر و آقای عبدالهی، قرار گرفت و نهایتا 6 اثر جایزه منتخب شناخته شدند.
صادقی ادامه داد: در بخش UTTED که هدف از آن برگزاری نشست های علمی ترویجی بود و بنیان گذاشتن ترویج علم در دانشگاه از طریق دانشجویان، اساتید و دانش آموزان؛ 55 چکیده اثر به دبیرخانه ارسال شد و کمیته علمی 24 اثر را پذیرفتند و 3 اثر به عنوان آثار منتخب برگزیده شدند.

وی با اشاره به برگزاری بخش غرفه های انجمن های علمی دانشجویی، اظهار کرد: در بخش غرفه ها، 10 غرفه از دانشکده ها و پردیس های محتلف حضور داشتند و یکی از دلایلی که به صورت دانشکده ای و پردیسی برگزار شد ارتباط داخلی خوب انجمن ها در آن ها بود. خیلی از انجمن ها در غرفه ها با هم فعالیت کردند و باعث فعالیت مضاعف دانشجویان شد. در نهایت سه غرفه به عنوان غرفه های برتر با توجه به شیوه نامه تعیین شده، معرفی می شوند و دو غرفه هم شایسته تقدیر از نظر محتوای علمی ترویجی شناخته شده اند.

دبیر جشنواره، افزود: در سه روز برگزاری جشنواره، سه نشست علمی ترویجی داشتیم؛ این نشست ها، روز اول با محور علم و فلسفه علم با حضور دکتر امیر محمد گمینی و دکتر حسین شیخ رضایی، روز دوم با محور چالش های ترویج عام با حضور دکتر اکرم قدیمی و دکتر عرفان خسروی و روز سوم با محور ارتباط متقابل علم و فرهنگ با صلح و خشونت با حضور دکتر مرتضی منادی و سیاوش صفاریان پور، برگزار شد.

امین صادقی دبیر جشنواره در پایان، گفت: از اولین روزهایی که جرقه برگزاری این جشنواره در ذهن من و دوستانم خورد، خیلی ها گفتند نمی توانید خیلی ها گفتند نمی شود، دانشجویان و مسئولانی بودند که قدرت انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه تهران را باور نداشتند و انگیزه انجمن های علمی و دانشجویی را نادیده می گرفتند اما شما نشان دادید که محالات را اجرایی می کنید.

در پایان این مراسم، سید فخرالدین برقعی دبیر علمی جشنواره ضمن قرائت بیانیه جشنواره، اسامی برگزیدگان را به شرح زیر اعلام کرد: برگزیدگان سخنرانی‌های علمی ترویجی UT-TED، مصطفی طاهری، صباح فرشاد، زهرا توکلی و دانش‌آموزان مقطع متوسطه شایسته تقدیر زینب پناهی و کیمیا مشهدی؛ در بخش غرفه های برگزیده، غرفه انجمن‌های علمی دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، غرفه انجمن‌های علمی دانشجویی دانشکده دامپزشکی و غرفه انجمن‌های علمی دانشجویی پردیس علوم به ترتیب مقام های اول تا سوم را کسب کردند. همچنین غرفه‌های دانشکده مدیریت و دانشکده اقتصاد به عنوان غرفه های علمی ترویجی شایسته تقدیر شناخته شدند.

همچنین برگزیدگان بخش علم در قاب هنر شامل اثر شایسته تقدیر از هانیه احمدی، گروه هنری تاک، اثر شایسته لوح افتخار از علی رحیم زاده، سعید اکبرنژاد، آثار برگزیده نمایشگاه از حمید قالیجاری، انسیه یعقوبی، اشکان باقی نیا و اثر برگزیده از دیدگاه مخاطب از غزل قربانی بودند.

گفتنی است، در روز سوم جشنواره و پیش از مراسم اختتامیه، نشست علمی ترویجی با عنوان ارتباط متقابل علم و فرهنگ با صلح و خشونت با حضور دکتر مرتضی منادی و سیاوش صفاریان پور، برگزار و با استقبال دانشجویان مواجه شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 977348

وب گردی

وب گردی