پژوهش های کاربردی، مسیر تولید علم و ثروت آفرینی را هموار می کند

معاون پژوهشی واحد رشت گفت: پژوهش های کاربردی باید سرلوحه امور پژوهشی در دانشگاه ها قرار گیرد چون پژوهش به معنای صرف تنها منجر به تولید علم می‌‌شود.

دکتر میر مظفر میربرگ کار معاون پژوهشی واحد رشت در گفت‌و‌‌گو باخبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره لزوم تغییر سیستم آموزشی به پژوهشی در دانشگاه آزاد گفت: برای اینکه دانشگاه آزاد به توسعه همه جانبه دست یابد و تبدیل به یک برند شود باید در گام اول با شتاب بیشتری به سمت پژوهش حرکت کنیم. با توجه به تولید علم و ثروت آفرینی دستاوردهای پژوهشی برای یک دانشگاه غیرقابل انکار است پس لزوم توجه به مقوله پژوهش از اولویت‌های مهم هر دانشگاهی محسوب می‌‌شود.

وی افزود: در واقع با توسعه پژوهش می‌توان به سمت کسب درآمدهای غیر شهریه‌ای حرکت کرد و با توجه به کاهش دانشجو در بسیاری از واحدهای دانشگاهی، توسعه پژوهش کمک زیادی به کسب درآمدهای غیرشهریه‌‌ای می‌‌کند تا برای تامین نیازهای هر یک از واحدهای دانشگاهی با توسعه پژوهش گام‌‌های موثری در این مسیر برداشته و حرکت دانشگاه در مسیر علم و ثروت آفرینی را هموار کنیم.

معاون پژوهشی واحد رشت در ادامه خاطر نشان کرد: پژوهش منشا نوآوری محسوب می‌‌‌شود و مهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین دستاورد آن تبدیل علم و دانش به ثروت است البته تغییر سیستم آموزشی به پژوهشی به معنای جایگزینی پژوهش‌‌‌های کاربردی است چون پژوهش به معنای صرف تنها منجر به تولید علم می‌‌شود بنابراین اگر پژوهش‌های کاربردی بر مبنای حل مسائل سر لوحه امور پژوهشی در دانشگاه‌‌ها قرار گیرد علاوه بر علم‌آموزی و ثروت آفرینی منجر به رفع نیازهای دانشگاه و کشور خواهد شد.

میربرگ کار تاکید کرد: بزرگترین مشکل در مسیر توسعه پژوهش، قوانین دست و پاگیر است تا جایی که رقابت در بازار شدید است و برای کسب درآمد از بازار باید سرعت بالایی داشته باشیم تا از این فضای رقابتی عقب نمانیم بنابراین برای از میان برداشتن موانع قانونی در راه توسعه پژوهشی باید اختیارات بیشتری به روسا و معاونان پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی واگذار شود.

وی در پایان متذکرشد: دانشگاه‌‌‌ها به عنوان مراکز علمی، آموزشی و پژوهشی، مهمترین مبادی فرآیند تولید علم و نظریه پردازی به شمار می‌‌آیند. لذا تأکید تعاملی بر دو بعد آموزش و پژوهش فعالیت‌های آموزش عالی در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی از جمله عناصر و عواملی هستند که می‌‌توانند فرایند تولید علم و نظریه پردازی را در جامعه گسترش دهند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز با اولویت قراردادن آموزش‌های پژوهش محور نسبت به آموزش محور و توجه ویژه به امور پژوهشی گام‌های موثری را در این مسیر برداشته که قطعا سبب تحولی بنیادین و قرار گرفتن این دانشگاه بزرگ کشور در مسیر توسعه همه جانبه خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 977401

وب گردی

وب گردی