ضرر 2 سال حضور ترامپ برای جامعه علمی آمریکا

طبق گزارش های منتشر شده، تعداد دانشجویانی که در دو سال اخیر در مدارس عالی آمریکا ثبت نام کرده اند، کاهش یافته است. اتفاقی که با به دست گرفتن دولت، توسط ترامپ به وجود آمد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بر اساس گزارش های جدید تعداد دانشجویان خارجی آمریکا که برای مدارس عالی ثبت نام می‌کردند برای دومین سال متوالی کاهش یافته است که این مسئله نگرانی هایی را برای ادامه این روند به وجود آورده است.

طبق گزارش منتشر شده توسط شورای دانشکده های تحصیلات تکمیلی، تعداد دانشجویان خارج از آمریکا، از پاییز 2016 تا پاییز سال 2017، 1.8 درصد کاهش پیدا کرده است.

تعداد ثبت نام در مدارس عالی عمومی 3.7 کاهش و در مدارس دولتی و غیرانتفاعی 1.4 افزایش یافته است.

مدرسه عالی مدرسه‌ای است که مدارک دانشگاهی پیشرفته (مثل کارشناسی ارشد و دکترا) اعطا می‌کند و لازمه ورود به آن عموماً این است که دانشجویان پیشتر یک مدرک کارشناسی با نمره بالا دریافت کرده باشند.

بسیاری از دانشگاه‌ها مدارک تحصیلات تکمیلی اعطا می‌کنند، مدارس عالی لزوماً نهادهای مستقلی نیستند. با این که لفظ «مدرسه عالی» نوعاً در ایالات متحده آمریکا به کار می‌رود «تحصیلات تکمیلی» نیز در کشورهای انگلیسی زبان در اشاره به طیفی از آموزش‌های پس از کارشناسی به کار می‌رود.

با این که دلیل اصلی این کاهش اقبال به مدارس عالی آمریکا مشخص نیست،؛ اما نمی توان از دونالد ترامپ و سیاست های مهاجرتی وی، در این دو سال که به عنوان رئیس جمهوری آمریکا فعالیت می کند، روی برگرداند.

ترامپ در ادامه فعالیت های خود در جهت شعار «آمریکا را دوباره بزرگ می کنیم» در ماه ژانویه ورود شهروندان ایران، لیبی، سومالی، سوریه، یمن، کره شمالی و ونزوئلا به ایالات متحده را ممنوع اعلام کرد.

با این که ویزای نوعF-1 برای دانشجویان از این ممنوعیت معاف شد؛ اما به نظر می رسد که این تصمیم موجی از شوک در جامعه دانشجویی بین المللی ایجاد کرده است.

در حالی که ویزای F-1 ممکن است دست نخورده باقی بماند، ویزای H-1B که به دانشجویان اجازه می دهد تا پس از فارغ التحصیلی در ایالات متحده کار کنند، تحت تاثیر این تصمیم ترامپ قرار گرفته است.

برای مثال در این بین دانشجویان چینی که مایل به کار در بخش فناوری هستند، با مشکل کوتاه بودن زمان ویزا مواجه شدند.

پیش بینی می شود که این تغییرات به علت کاهش تعداد ثبت نام دانشجویان خارجی مورد سرزنش قرار گیرند و البته که کشورهای دیگر باید برای جذب این استعدادهایی که اکنون آواره شده اند، تمهیداتی در نظر بگیرد.

رتبه بندی دانشگاه های جهان توسط QS در سال 2019 نشان می دهد که 5 دانشگاه انگلستان در زمره 20 دانشگاه جهان قرار دارند. این درحالی است که دانشگاه های آمریکا به دلیل این رویکرد در بین سیستم های رتبه بندی که به گرایشات بین المللی رتبه بالاتری می دهند، دچار افت گردیده است.

بنابراین اگر مسئله برگزیت روی دانشجویان خارجی انگلستان تاثیرات منفی می گذارد، تصمیمات ضد مهاجرتی ترامپ نیز سیگنال های غیر معمولی را بر جذابیت این کشور برای دانشجویان خارجی مخابره خواهد کرد.

طبق گزارش QS، سی و نه درصد از دانشجویان اتحادیه اروپا و 10 درصد از دانشجویان غیر اتحادیه اروپا اعلام کردند که در حال حاضر هزینه های بالاتر و تهدید فضای ناخوشایند پس از برگزیت باعث شده آن ها از مطالعه در انگلیس منصرف شوند.

به گفته کارشناسان، تصمیماتی که ترامپ در مورد آموزش عالی گرفته، محیطی غیرمنتظره برای دانشجویان بین المللی ایجاد کرده است.

بنابراین با توجه به شرایط پیش آمده برای آمریکا و دانشجویان خارجی حاضر در این کشور، اگر هنوز هم به ادامه جذب دانشجویان رغبت دارد، باید تغییراتی در زمینه تصمیمات مهاجرتی خود اعمال کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 977421

وب گردی

وب گردی