مقررات مربوط به اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه آزاد باید شفاف باشد

رئیس دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان زنجان با اشاره به مشکلات موجود در راه دستیابی به اهداف گفت: باید اختیارات روسای استان ها افزایش یافته و مقررات مربوط به اقتصاد دانش بنیان شفافیت بیشتری یابد تا سرعت پیشرفت کارها افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که با گستردگی در سراسر کشور عدالت آموزشی را در دورترین نقاط ایران به وجود آورده است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد قرار گرفتن در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه تا سال 1404 است.

بر همین مبنا،‌ دانشگاه آزاد اسلامی باید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و خواسته‌های رؤسای واحدها و دانشجویان را به خوبی بررسی کند. همچنین راهکارهای صحیح در جهت رفع مشکلات پیش رو تعیین شود. در همین راستا گفت‌‌‌‌و‌گویی با رئیس دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان زنجان انجام دادیم که مشروح گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

دکتر یدالله رجایی رئیس دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان زنجان در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دستاوردهای پژوهشی این واحد دانشگاهی، مشکلات و چالش‌های پیش رو گفت: دانشگاه آزاد استان زنجان دو مرکز رشد در واحد زنجان و ابهر دارد که در مرکز رشد زنجان 12 هسته فناور و در مرکز رشد ابهر 6 هسته فناور وجود دارد و در مراحل تبدیل به شرکت‌‌‌های دانش بنیان هستند؛ همچنین واحد زنجان دو مرکز تحقیقات دارد که شامل مرکز تحقیقات بیولوژی و مرکز تحقیقات سرب و روی می‌شود.

وی افزود: مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد استان زنجان از تجهیزات کاملی برخوردارند که با توجه به بهره مندی این استان از معادن بسیار، مرکز تحقیقات سرب و روی واحد زنجان کارآیی بسیاری دارد و با بسیاری از ارگا‌‌ن‌‌‌‌ها در سطح استان با توجه به بهره‌‌‌مندی از آزمایشگاهی مجهز در جهت انجام کارهای آزمایشگاهی توافقاتی داریم که تست بعضی از محصولات سرب و روی در این آزمایشگاه‌‌‌ها انجام می‌شود. این مرکز تحقیقات در دو بخش کارخود را انجام می‌‌دهد، یکی در بخش تحقیقات و پژوهش که به وسیله اعضای هیات علمی گروه متالوژی انجام ‌می‌‌‌‌شود و بخش دیگر آن مربوط به برقراری ارتباط دانشگاه با صنایع مختلف است که درآمد‌‌زایی دارد.

رجایی در ادامه درباره چگونگی چرخیدن چرخ دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان زنجان، خاطر نشان کرد: از چند سال پیش کسب درآمدهای غیرشهریه‌‌ای را آغاز کردیم و برای تحقق این امر با صنایع مختلف قراردادهایی را منعقد کردیم و در قدم اول درآمدزایی از طریق آزمایشگاه‌‌ها و مراکز تحقیقات موجود در دانشگاه را شروع کردیم و تفاهم نامه‌‌هایی با بخش خصوصی منعقد کردیم همچنین دامنه طرح‌‌‌های برون دانشگاهی را توسعه دادیم و با شهرداری و اداره صنایع و معادن استان توافق‌‌‌نامه‌‌هایی منعقد کردیم تا جایی که در سال جاری بیش از 1 میلیارد تومان از طریق طرح‌‌‌‌‌‌های برون دانشگاهی درآمدزایی داشتیم.

رئیس دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان زنجان تاکید کرد: ازدیگر منابع درآمدزایی دانشگاه آزاد استان زنجان اجاره خوابگاه‌‌‌ها‌ی بدون استفاده واحدهای دانشگاهی به دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با مجوز سازمان مرکزی است که درحدود 600 میلیون تومان برای ما درآمدزایی داشته است همچنین اجاره سالن‌‌های ورزشی و استفاده از زمین‌‌‌‌های کشاورزی در غالب کاشت محصولات کشاورزی و برداشت محصولات مختلف مثل گل محمدی از دیگر منابع درآمدی واحدهای دانشگاهی در سطح استان زنجان است.

وی تصریح کرد: مهم‌‌ترین محصولات تولید شده در مراکز تحقیقات و هسته‌‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان شامل سیانید سدیم که در استخراج معادن طلا کاربرد دارد، کارتینگ ماشین‌‌های مسابقه‌ای و پهباد می‌‌‌‌شود که یک محصول نظامی است و رایزنی‌های اولیه برای فروش این محصول هم با ارگان‌‌های نظامی صورت گرفته است. کلیه این محصولات در مرحله تجاری سازی و عقد قرارداد با ارگان های مختلف قرار دارند همچنین در زمینه تولیدات دانش بنیان در رشته معماری دستاوردهای مهمی داشتیم از جمله ساخت خانه‌‌‌های ضد زلزله با بافت روستایی، که قراردادی را در این زمینه به ارزش 240 میلیون تومان با وزارت مسکن منعقد کردیم و در حال حاضر به طور آزمایشی در روستای قلعه این مقاوم سازی را شروع کردیم.

رجایی در پایان درباره مشکلات و چالش‌‌‌‌‌‌های پیش رو در راه دست یابی به اهداف تعیین شده در دانشگاه آزاد استان زنجان متذکر شد: مجوزهایی که از طریق کمیسیون معاملات سازمان مرکزی دریافت می‌کنیم به دلیل استعلاماتی که باید اخذ شود یک دوره طولانی و زمان بر را برای دریافت مجوز ایجاد می‌کند تاجایی که در بعضی موارد قراردادهای مرتبط با این موضوع از دست می‌‌رود همچنین دستگاه‌‌‌های دولتی مربوط هم همکاری لازم را با دانشگاه آزاد ندارند. آنچه مسلم است، اختیارات روسای استان‌ها باید افزایش یابد و مقرراتی که در بحث سرمایه گذاری و اقتصاد دانش بنیان وجود دارد شفافیت بیشتری پیدا کند تا محدودیت‌‌های موجود کاهش و سرعت پیشرفت کارها افزایش یابد.

گفتنی است، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان اول خردادماه ۱۳۶۴ تأسیس و فعالیت آموزشی خود را با چهار رشته و ۱۷۵ دانشجو در یک ساختمان استیجاری کوچک واقع در میدان انقلاب اسلامی شهر زنجان آغاز کرد. هم اکنون دارای دو سایت آموزشی واقع در منطقه اعتمادیه و پایین‌کوه زنجان است.

این دانشگاه یکی از ۱۶ واحد جامع (بسیار بزرگ) دانشگاه آزاد اسلامی ایران است. همچنین وجود این دانشگاه به همراه دانشگاه دیگر استان، دانشگاه آزاد جامع ابهر، سبب گردیده این استان به یکی از مراکز اصلی دانشگاه آزاد اسلامی در ایران تبدیل شود.

واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد زنجان کار خود را در مهر ماه سال ۱۳۸۹ با ۱۶۰ دانشجو و ۶ رشته تحصیلی شروع کرد. هم اکنون دانشجویان این واحد در سایت علامه مشغول به تحصیل می‌باشند علاوه بر این زمین اختصاص یافته به این واحد ۱۰۰ هکتار بوده و در حال ساخت و ساز می‌باشد تا پس از تکمیل واحد علوم تحقیقات به محل مورد نظر خود انتقال یابد.

رشته‌های تحصیلی واحد زنجان از ۴۵ رشته در سال ۱۳۸۴ به بیش از ۱۲۷ رشته در سال ۱۳۸۹ افزایش یافته‌ است. تعداد دانشجویان واحد طی همین مدت از ۸۹۸۸ دانشجو به بیش از ۱۳۱۵۰ دانشجو افزایش پیدا کرده‌ است.

انتهای پیام/

کد خبر: 977508

وب گردی

وب گردی