دانشگاهیان؛ مرکز ثقل پژوهش‌های قرآنی/ رأی به ثبات رئیس دانشگاه آزاد

دانشگاهیان در هفته گذشته با برگزاری مراسم اختتامیه سی و سومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان، پژوهش‌های قرآنی را به معرض نمایش گذاشتند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مراسم اختتامیه سی و سومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان در چهار مرحله دانشگاهی، منطقه‌ای، سراسری و ملی در تمامی دستگاه‌ها اعم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌های وزارت بهداشت و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه فنی و حرفه‌ای هفته گذشته در مشهد مقدس برگزار شد.

‎در مراسم افتتاحیه از برگزیدگان بخش‌های ادبی، هنری، پژوهشی و فناوری تقدیر شد.
جشنواره در ۶ بخش؛ آوایی، معارفی، ادبی، هنری، پژوهشی و فناوری و در 33 رشته برپا شد و
‎حجت‌الاسلام محمد محمدیان عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، پژمان‌فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در این جشنواره حضور داشتند.

* ادغام واحدهای کوچک دانشگاهی

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در صفحه اینستاگرام خود نوشت: تعداد دانشگاه‌های دولتی در صورت ادغام واحدهای کوچک‌تر به عدد ۶۰ تا ۷۰ می‌رسد. تعداد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی اکنون به ۲ هزار و ۵۶۳ رسیده است که به دلیل کاهش تعداد دانشجو این رقم، روند کاهشی به خود گرفته است.

وی در ادامه این متن افزود: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر ساماندهی آمایش آموزش عالی از دلایل اصلی کاهش این مراکز محسوب می شود. طبق قوانین بالا دستی، تجمیع و ساماندهی واحدهای مختلف دانشگاهی، به منظور کاهش تعداد مراکز آموزش عالی کشور انجام خواهد شد.

غلامی عنوان کرد: فعالیت واحدهای کوچک علمی کاربردی و واحدهای آموزشی وابسته به دستگاه های اجرایی متوقف و واحدهای کوچک دانشگاه پیام نور با جمعیت دانشجویی اندک، جمع آوری یا محدود خواهد شد، ساماندهی، جمع آوری و تجمیع واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی نیز از سوی این دانشگاه درحال انجام است.

وزیر علوم افزود: در دانشگاه ها و مراکز آموزشی کوچک واقع در شهرستان های کم جمعیت، به منظور جلوگیری از موازی کاری و دوباره کاری ها در حوزه آموزشی، ساماندهی مراکز آموزشی به شکل ماموریت گرا کردن دانشگاه ها در مناطق مختلف و تجمیع مراکز آموزشی کوچکتر ذیل تابلوی یک دانشگاه بزرگتر درحال انجام است، به طوری که نیاز به تعطیلی این مراکز نباشد اما گاهی این اتفاق رخ می دهد. در دانشگاه های غیر دولتی هم این کاهش به طور طبیعی اتفاق افتاده است. تغییراتی که در اساسنامه این موسسات رخ داده و التبه کاهش تعداد داوطلبان، این امید را می دهد که غیر دولتی ها و غیر انتفاعی هم تجمیع شده یا واحدهای بزرگتر به صورت مشترک برگزار کنند.

غلامی اعلام کرد: واحدهای غیر انتفاعی که از نظر خدمات رسانی امکان عمل به تعهدات قانونی و اخلاقی ندارند نیز باید برای تبدیل به مجموعه آموزشی و فرهنگی دیگری تلاش کرده یا اقدام به تعطیلی آن مرکز کنند.

* ۱۰ دانشگاه برتر جهان بر اساس اولویت استخدام دانشجویان معرفی شدند

نظام رتبه بندی تایمز آماری را منتشر کرده که بر اساس آن، 10 دانشگاه برتر را از میان 150 دانشگاه جهان در جذب فارغ‌التحصیلان معرفی کرده است.

تجزیه و تحلیل آمارها از سال 2011، نشان می‌دهد چین به میزان قابل توجهی در پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفت کرده، اما پیشرفت آن در استخدام فارغ‌التحصیلان به همان اندازه مؤفق نبوده است.

این در حالیست که بررسی‌ها نشان می‌دهد، آلمان و کره جنوبی در جذب فارغ‌التحصیلان پیشرفت داشته‌اند.

نظام رتبه‌بندی جهانی عادت کرده است که همیشه دانشگاه چین را به عنوان یک دانشگاه برتر نام ببرد؛ در‌ آخرین دوره رتبه بندی جهانی، دانشگاه Tsinghua به عنوان بهترین دانشگاه آسیا شناخته شد.

همچنین، دانشگاه چینهوا دارای بیشترین تعداد عضو فرهنگستان تحت نظارت دانشکده علوم و مهندسی چین، رشته‌های تحصیلی برتر، آزمایشگاه‌های مهم کلیدی، جوایز ملی در حوزه علوم و فناوری، بودجه تحقیقاتی، ایندکس مقاله در سایت‌های SCI، EI، و ISTP در طی چندین سال گذشته است.

* تصویب سرفصل‌های درسی و برنامه آموزشی رشته روانشناسی تربیتی در مقطع دکتری

جلسه 158 شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد.
در این جلسه که به بررسی سرفصل‌های درسی و برنامه آموزشی رشته روانشناسی تربیتی در مقطع دکتری اختصاص داشت گزارش تدوین شده در کارگروه مربوطه ارائه شد.
در این گزارش با اشاره به برگزاری جلسات متعدد به‌منظور تدوین سرفصل‌ها و برنامه‌های جامع و کامل برای این رشته درسی، ابعاد مختلف این برنامه درسی مشتمل بر روانشناسی مدرسه مورد بررسی قرار گرفت.
پس از ارائه این گزارش، اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود درباره لزوم ارائه این دروس در قالب‌های مصوب آموزش عالی، توجه بیشتر به چهار مؤلفه تحول و ارتقاء علوم انسانی، تقویت نگاه آینده‌نگرانه در این برنامه‌های درسی، تولید متون آموزشی متناسب با این رشته و بلامانع بودن دروس اختیاری در مقطع دکتری پرداختند.
پس از ارائه نظرات و پیشنهادهای اعضاء و رأی مثبت آنان به کلیات این برنامه آموزشی و سرفصل‌های جزئیات این برنامه درسی و سرفصل آموزشی مورد بحث انسان‌شناسی در این برنامه درسی، توجه به نشریات علمی و پژوهشی به عنوان یک منبع درسی، ارتباط این برنامه‌ها و سرفصل‌ها با رشته‌هایی مانند علوم شناختی، روش تحقیق و اهمیت آن در رشته روانشناسی تربیتی و بررسی نقش رسانه‌های نوین در روند تعلیم و تربیت مطرح شد.
با رأی مثبت اعضاء مقرر شد این سرفصل‌های آموزشی و برنامه‌های درسی پس از تصویب به منظور اصلاحات و ویرایش بیشتر در کمیسیون خاصی مطرح شود.

* انتصابات آموزش عالی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در احکام جداگانه‌ای، سعید کریمی دهکردی، فاطمه بهجتی اردکانی، انوشیروان غفاری‌پور، ابوالفضل طهماسبی، سیدحجت هاشمی، محمدرضا شیدائی، علیرضا حسینی، حسین پیری و خسروسایوند را به سمت ریاست دانشگاه‌های شهرکرد، اردکان، سلمان فارسی کازرون، گنبد کاووس، صنعتی بیرجند، صنعتی ارومیه، کوثر «ویژه خواهران»، دانشگاه بناب و دانشگاه ملایر منصوب کرد.

محمدمهدی طهرانچی با رای اعضای کمیته تعیین رؤسای دانشگاه‌ها برای ریاست دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شد.
همچنین سعید کریمی دهکردی برای ریاست دانشگاه شهرکرد، فاطمه بهجتی اردکانی برای ریاست دانشگاه اردکان، انوشیروان غفاری پور برای ریاست دانشگاه سلمان فارسی کازرون، ابوالفضل طهماسبی برا ی ریاست دانشگاه گنبد کاووس و سید حجت هاشمی برای ریاست دانشگاه صنعتی بیرجند انتخاب شدند.
همچنین در این جلسه و با رای مثبت اعضای کمیته تعین روسای دانشگاه‌ها محمدرضا شیدائی برای ریاست دانشگاه صنعتی ارومیه، علیرضا حسینی برای ریاست دانشگاه کوثر «ویژه خواهران»، حسین پیری برای ریاست دانشگاه بناب، خسرو سایوند برای ریاست دانشگاه ملایر، امیر مسعود عرب لودریچه برای ریاست دانشگاه علوم پزشکی و توانبخشی و محمد دهقانی فیروزآبادی برای ریاست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی بیرجند انتخاب شدند.

* انتخاب پژوهشگر ایرانی به عنوان عضو هیئت تحریریه یکی از مجلات بین‌المللی

وحید بیگ زاده پژوهشگر ایرانی به عنوان عضو هیئت تحریریه یکی از مجلات انتشارات بین‌المللیScholink انتخاب شد.

وحید بیگ زاده که به عنوان داور ممتاز با نشریه‌های معتبر Energy Conversion and Management، Energy Solar و Journal of Cleaner Production وابسته به انتشارات Elsevier همکاری دارد، به عنوان عضو هیئت تحریریه نشریه معتبر Energy and Earth Science از سوی انتشارات Scholink انتخاب شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 977517

وب گردی

وب گردی