ارتباط شورای فرهنگ عمومی و کانون بیشتر شود

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: بازدید از جشنواره‌ی اسباب‌بازی انگیزه‌ای را در او برای برگزاری برنامه‌ای در راستای آشنایی اعضای این شورا با کانون پرورش فکری و فعالیت‌های آن و فراهم کردن زمینه‌های همکاری فراهم کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون؛ سیدمحمدرضا موالی‌زاده، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ضمن بازدید از تمامی غرفه‌های جشنواره‌ی اسباب‌بازی گفت: ظرفیت بسیار خوبی در حوزه‌ی ساخت اسباب‌بازی در داخل کشور داریم و این موضوع نوید آن‌را می‌دهد که می‌توانیم در جهت حمایت از کالای ایرانی به خوبی حرکت کنیم.

او با اشاره به پیش شرط این موضوع ادامه داد: شرط آن است که خودباوری داشته باشیم. این خودباوری و اعتماد به نیروهای داخلی و قابلیت‌های ارزشمند آن‌ها می‌تواند در جهت حمایت از کالای داخلی بسیار موثر باشد. از این روی هم در تولید و هم عرضه و خرید باید حمایت صورت بگیرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور از جنبه‌های مختلف نمایشگاه یاد کرد و توضیح داد: آشنایی با طبیعت و برقراری ارتباط با طبیعت، افزایش هوشمندی کودکان و ضریب هوشی آن‌ها، تاثیر مثبت بر کارکرد ذهنی‌شان، افزایش خلاقیت، شادی و نشاط و ارتباط با سبک زندگی ایرانی- اسلامی از جنبه‌ها و مولفه‌های مختلف جشنواره‌ی اسباب‌بازی بود.

او با تاکید بر این‌که موضوع اسباب‌بازی یک بحث راهبردی است، اظهار داشت: به عنوان یک موضوع فانتزی، دست‌چندم و از بالا به پایین نباید به اسباب‌بازی نگاه کنیم. کودکان ما آینده‌سازان کشور هستند. این کودکان، بزرگ و جوان می‌شوند و سپس مسوولیت‌های مختلفی را بر عهده می‌گیرند. آن‌ها مدیران آینده‌ی کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند.

موالی‌زاده از بحث اسباب‌بازی به عنوان یکی از بحث‌های جدی روز در دنیا یاد کرد و گفت: قاعدتا طراحی‌ها باید متناسب با فرهنگ بومی هر منطقه باشد. ما از فرهنگ، تمدن، تاریخ و پیشینه‌ی بسیار ارزشمندی برخوردار هستیم. برهمین اساس مطمئنا می‌توانیم با تکیه بر توان بومی خودمان حرکت مناسبی در این مسیر داشته باشیم.

به گفته‌ی او هرچه بیشتر این نمایشگاه‌ها در تهران و در استان‌ها و شهرستان‌های دیگر برگزار شود، بخش‌های مختلف جامعه، مدیران و افرادی که در کار تعلیم و تربیت هستند بیشتر از این نمایشگاه‌ها بازدید خواهند کرد و تاثیر خواهد داشت.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تاکید بر این‌که اسباب‌بازی بهترین وسیله برای آموزش و یادگیری است، اظهار داشت: شرایط سنی کودک خاص است. از این روی یک بازی یا اسباب‌بازی باید هم برای او ایجاد نشاط کند و هم قوه‌ی ابتکارش را پرورش دهد. از سوی دیگر در جهت آشنایی با فرهنگی باشد که او باید در آینده بسازد.

به گفته‌ی او فرهنگ آینده‌ی این کشور و تمدنی که در آینده برپا می‌شود بر دوش کودکان و به دستان‌ آن‌ها خواهد بود. بنابراین باید به کودکان از این زاویه‌ نگاه کنیم که در آینده چه نوع بینش، تفکر و به دنبال آن رفتار و رویکردی خواهند داشت.

موالی‌زاده از تغییر ذهنیت خود نسبت به قبل از بازدید از این جشنواره‌ نسبت به اسباب‌بازی و جدی‌تر شدن دیدگاهش خبر داد و گفت: شاید تا قبل از این من هم مثل بسیاری دیگر از مدیران نگاه دیگری به اسباب‌بازی داشتم. اما الان که وسعت این کار، ظرفیت‌هایی که در این حوزه وجود دارد و آثار مثبت و منفی که می‌تواند داشته باشد دیدم، نگاه دیگری به موضوع پیدا کردم.

او در ادامه با تاکید بر بحث آینده‌پژوهی به عنوان یکی از بحث‌های مهم روز دنیا، توضیح داد: بهترین راه برای شناخت آینده این است که خودمان آینده را بسازیم. امروز در دنیا مراکز متعددی درباره‌ی آینده‌پژوهی شکل گرفته است و دانشگاه‌های آینده‌پژوهی داریم.

موالی‌زاده ادامه داد: اگر نونهالان ما به گونه‌ای تربیت شوند که هم از مولفه‌های دوران طفولیت در زمینه‌ی شادی، نشاط، بازی و تفریح استفاده کنند و هم آموزش ببیند، قطعا آینده‌سازان بهتری خواهند بود.

به گفته‌ی او تجربه ثابت کرده است هرقدر آموزش‌ها غیرمستقیم و هنرمندانه‌تر باشد، آثارش بیش‌تر است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور پیش‌تر نیز از کانون پرورش فکری در تهران و دیگر استان‌ها بازید کرده و با اقدام‌های کانون آشنا است.

او تاکید کرد: بعد از بازدیدی که از جشنواره‌ی اسباب‌بازی داشتم این انگیزه برای من ایجاد شد که برنامه‌ای در شورای فرهنگ عمومی کشور ترتیب دهیم تا همکاران کانون گزارشی از فعالیت‌های‌شان ارایه کنند و اعضای شورای فرهنگ عمومی با فعالیت‌های کانون و اهمیت کار آن آشنا شوند و زمینه‌های همکاری فراهم شود.

موالی‌زاده افزود: رسالت همه‌ی ما است که به فکر کودکان و آینده‌ی کشور باشیم.

او در پایان با اشاره بر این‌که وجوه تمدنی و فرهنگی داریم و باید به هر دو وجه توجه شود، گفت: امروزه کاملا روشن است که نقش اسباب‌بازی یک نقش بسیار جدی و اثرگذار است. اسباب‌بازی کالایی فرهنگی است و نقش آن صرفا در بازی و تفریح خلاصه نمی‌شود. بنابراین می‌تواند کارکردهای مختلفی داشته باشد. از همین روی سعی می‌کنیم ارتباط با کانون را نزدیک‌تر کنیم تا بتوانیم در این جهت گام‌های موثرتری برداریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 977548

وب گردی

وب گردی