زیربنای توسعه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، پژوهش است

سومین همایش ملی رویکردهای نوین در آموزش و پرورش برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛ مدیر کل آموزش وپرورش مازندران در این همایش با قدردانی از برگزارکنندگان گفت: سومین همایش ملی رویکردهای نوین در آموزش و پرورش در حالی برگزار می‌شود که موضوعاتی از قبیل آموزش وپژوهش، نوآوری، خلاقیت وکارآفرینی، مدیریت واقتصاد، فناوری، اطلاعات و ارتباطات را در دستور کار خود دارد.

«عسکری نیکزاد» با تأکید بر اینکه امر پژوهش را باید در بین معلمان ودانشجویان گسترش بدهیم، افزود: یادگیری پایدار وآموزش را در دانش آموزان و با کسانی که مخاطب ما هستند برقرارکنیم تا آموزش به درستی اتفاق بیافتد. اینگونه می‌توانیم پژوهش را در تمام سطوح تعلیم و تربیت تقویت کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران یادآورشد: مسئله یابی یک هنر و یک حرفه است که باید این توان را داشته باشیم تا بتوانیم درحوزه کاری آموزش وپرورش، مسئله ومشکلات را شناسائی تا برای رفع مشکلات درهر زمینه ای پژوهش صورت گیرد.

نیکزاد اشاره کرد: وجود آسیب‌های اجتماعی در بیرون از مدرسه از قبیل بچه های خانواده های بدسرپرست وبی سرپرست، طلاق و غیره برمشکلات آموزش وپرورش اضافه می شود. با این شرایط نمی شود با آموزش عادی بچه ها را تحت تاثیر آموزش خودمان قرار دهیم وآن تغییر رفتار را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه با توجه به این مشکلات باید برای آنان راهکار مناسب پیدا کنیم، تصریح کرد: آموزش و پرورش در شرایط جدید و تحولات پیچیده باید به موضوعات جدید بپردازد. این موضوعات به مدد پژوهش برای ارائه به دانش آموزان آماده می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اهمیت محوری پژوهش در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تأکید کرد: در راستای سند تحول بنیادین آموزش وپرورش اگر قرار است تربیت اتفاق بیافتد باید پژوهش را در آموزش و پرورش تقویت کنیم.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران نیز در این همایش گفت: خانواده، نظام آموزشی و الگوها 3 موضوع مهم است که باید به آنها توجه داشت. برای ساختن یا انهدام یک تمدن این 3 مورد از اهمیت محوری و تعیین کننده ای برخوردار هستند.

«اسفندیار نظری» با اشاره به اینکه جامعه‌ا‌ی که نقشی درتحول نداشته باشد نمی توان با بهره‌گیری از تمام ابزارها برای تحول جامعه گامی برداشت، افزود : اگر قرار است اصلاح و توسعه ای در جامعه صورت گیرد مسیر آن آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه مسیر اصلی توسعه از آموزش و پرورش می‌گذرد، افزود: جهت بازگویی نتایج تحقیقات و تأثیرات شگرف فرآیند جهانی شدن، ایجاب می کند تا رویکردهای نوین مورد توجه برنامه ریزان آموزش و پرورش قرار گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به تأکیدات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تصریح کرد: در راستای سند تحول بنیادین باید در مدارس به دانش‌آموزان فرصت شادی، انتخاب و مهارت آموزی بدهیم. با این روش می توان اهداف سند تحول بنیادین را محقق ساخت.

وی یکی از مهم‌ترین ضرورت های پژوهشی امروز جامعه را بحث مهارت‌آموزی دانسته و خاطرنشان کرد: درآغاز سند تحول بنیادین به تقویت زندگی به سبک ایرانی و اسلامی تاکید شده است که مقدمه آن آموختن مهارت آموزی است.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش وپرورش نیز در این گردهمایی گفت: در سازمان پس از پژوهش و تحقیقات متعدد، مدل رهبری اثربخش ترسیم‌شده است که هدف آن داشتن تصویر جامع و بسیج تمام منابع برای دست‌یابی به تصویر کلان و نهایی است.

«حیدر تورانی» افزود: با مدیریت پژوهش، توسعه منابع انسانی، توسعه ارتباطات به کمک شش سیاست راهبردی سازمان همچون ماندگاری کتب درسی، چندتالیفی و چندرسانه‌ای و چابک سازی برنامه درسی مؤلفه‌های مدل را محقق می‌کنیم تا به افزایش کیفیت آموزش برسیم.

وی با بیان اینکه سیاست‌گذاری راهبردی در آموزش‌ وپرورش مهم است، تصریح کرد: سیاست مجموعه‌ای از قوانین است تا تمامی منابع و ظرفیت‌ها همسو در راستای اهداف سازمان به کار گرفته شود. سیاست کمک می‌کند تا ارتباط افقی در سازمان تقویت شود و از جزیره‌ای عمل کردن جلوگیری شود.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش وپرورش ادامه داد : برای اینکه دانش آموزان بهتر مطالب درسی را یادبگیراند بایدپژوهش محور بشود ونگاه این است که با تغییراتی که درکتوب درسی داده شد همگام با باسند تحول که دانش آموز فقط به دنبال یادگیری وحفظ کردن نباشد بلکه طرح مسئله ، خلاقیت و پرسش گری داشته باشند .

مشاور دانشگاه فنی وحرفه ای کشور نیز گفت: اگر می خواهیم برنامه درسی و آموزشی اصولی داشته باشیم حتما باید از فضای دانش بنیان، ریاضی محوری و نظر محوری صرف خارج شویم و متأسفانه هنوز همان فضا بر نظام آموزشی ما حاکم است.

«غلامرضا کیانی» همچنین به ساختار مدیریتی آموزش کشور اشاره کرد و افزود: نظام استاد شاگردی محوری، مهارت محوری و دانش بنیان در عین استقلال باید در یک هماهنگی زنجیره وار با یکدیگر باشند تا تا بشود در عمل اتفاق بیفتد.

وی تأکید کرد: امروز کارآمدی جدی ترین چالش نظام آموزشی کشور هم در آموزش و پرورش و هم در آموزش عالی و هم در سایر بخش های آموزشی کشور است.

لازم به‌ذکراست در این همایش از فرهنگیان و پژوهشگران بازنشسته بادادن لوح وهدایای قدردانی به‌عمل آمد.

در این همایش 860 مقاله از 630 پژوهشگر ارسال شد که از 75 مقاله انتخابی در بین مقالات انتخاب شده 10 مقاله برای سخنرانی و 200 پوستر انتخاب شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 977550

وب گردی

وب گردی