ایجاد ظرفیت 8700 نفری برای اسکان معتادان بی‌خانمان

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور گفت: برای زنان بی‌سرپناه و معتادان بی‌خانمان مراکزی ایجاد شده بطوری که ظرفیت 8700 نفری برای معتادان خیابانی فراهم است.

به گزارش ایسکانیوز، سامانه «فارس من» با هدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راه‌اندازی شده است و در سریع‌ترین زمان به پیگیری موارد اعلامی می‌پردازد.

شهروندان در "فارس من" خواستار رسیدگی به موضوع سرگردانی افراد بی سرپناه در تهران شدند.

شهروندان در فارس من عنوان کردند«هرروز صبح افراد بی سرپناهی اعم از زن و مرد را در حوالی میدان شوش می بینم. فارق از پرداختن به علت به نظر می رسد کوتاهی مسوولین سازمان بهزیستی و شهرداری تهران در زمینه سامان دادن به این اوضاع کاملا مشهود است.»

فاطمه عباسی معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، در مورد وضعیت معتادان بی‌سرپناه در سطح خیابان‌ها آواره هستند و از سوی برخی مردم قابل مشاهده بوده و موجبات نگرانی و ناراحتی برخی از شهروندان را فراهم می‌کنند، گفت: ما برای این افراد ظرفیت 8700 نفری را فراهم کرده‌ایم اما یکی از مشکلات ما سرریز شدن آسیب‌های دیگر استان‌ها در استان تهران است. ما مدام ظرفیت پایتخت را افزایش می‌دهیم از آن طرف از سایر استان‌های کشور می‌بینیم این افراد بی‌سرپناه در شهرها وجود دارند و مجبوریم آنها را پناه بدهیم.

وی ادامه داد: با بررسی‌هایی که شده این افراد از خراسان رضوی و لرستان در تهران می‌مانند و به همین دلیل با دادستانی صحبت کرده‌ایم که اگر شود بعد از غربالگری حکم بدهند که به استان خودشان برگردند و دیگر به صورت قانونی اجازه حضور در خیابان‌های تهران را به این شکل نداشته باشند.

عباسی گفت:‌البته این فرآیندها زمانبر و سخت است با این وجود ما ظرفیت مناسبی برای پناه دادن به معتادان بی‌خانمان داریم، کمپ و مراکز درمان ماده 16 که برای معتادان متجاهر و بی‌خانمان است،‌ وجود دارد.


معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور در پاسخ به اینکه چه نهادی وظیفه جمع‌آوری این معتادان بی‌خانمان از سطح خیابان‌ها را دارد گفت:‌ نیروی انتظامی و شهرداری‌ها باید این افراد را جمع‌آوری کرده و بهزیستی در بحث درمان و نگهداری آنها ورود کند البته مردان بی‌سرپناه نگهداری و تمام خدماتی که باید بگیرند بر عهده شهرداری است اما زنان بی‌سرپرست و معتادان بی‌سرپناه بر عهده بهزیستی است.

وی در مورد نحوه‌ هزینه‌کرد درمانی در مورد معتادان بی‌خانمان گفت: با مراکز زیرمجموعه خودمان قرارداد بسته‌ایم و هزینه‌هایشان را می‌دهیم اما در بحث بیمه درمان معتادان بهتر است بیمه سلامت مبلغی را که می‌پردازد به صورت یارانه در اختیار ما قرار دهد و ما هم در اختیار مراکز میان‌مدت اقامتی بگذاریم چرا که اکنون از بودجه‌های ذاتی بهزیستی استفاده می‌کنیم و با توجه به هزینه‌هایی که متوجه آسیب‌ها است بسیار گران تمام می‌شود.

عباسی در مورد نحوه مراجعه معتادان بی‌سرپناه در پوشش بهزیستی گفت: معتادان می‌توانند به صورتخودمعرف به بهزیستی آمده که ما با تخصیص یارانه آنها را به مراکز ارجاع می‌دهیم و هم افرادی که از طریق نیروی انتظامی و شهرداری آورده می‌شوند به مراکز ماده 16 که ویژه معتادان متجاهر است می‌فرستیم در آنجا 6 ماه می‌مانند هزینه‌هایشان رایگان پرداخت می‌شود و حتی برای توانمندسازی‌شان تا 3 ماه می‌توانند در این مراکز پس از ترک اعتیادشان بمانند تا شغلی پیدا کنند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور در پاسخ به اینکه چرا نیروی انتظامی و شهرداری ورود جدی به مناطق آسیب‌خیز تهران مانند شوش نمی‌کند،‌گفت: این سازمان‌ها به صورت مداوم جمع‌آوری خود را انجام می‌دهند اما دوباره از استان‌های دیگر و مکان‌های دیگر به مناطق آسیب‌خیز تهران می‌آیند و جمع می‌‌شوند اما نکته مهم این است سازمان‌های دیگر باید وارد عمل شوند و فقط با جمع‌آوری و درمان مشکل این افراد حل نمی‌شود مانند آبشاری است که این معتادان سرازیر می‌شوند و باید از بالا بیش از 20 دستگاه پوشش دهد اما چون ضعیف عمل می‌کنیم افراد به پایین آبشار سقوط کرده و وقتی دارند غرق می‌شوند از بهزیستی کمک می‌خواهند ما هم اگر نجات بدهیم باز هم حمایت اجتماعی می‌خواهند بنابر این فقط بهزیستی نمی‌تواند به تنهایی حجم آسیب‌های متوجه این افراد را جوابگو باشد.

همچنین در همین راستا سیدنجم‌الدین محمدی مدیرعامل سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری در خبری گفته است که 16 گرمخانه فعال در سطح شهر تهران وجود دارد و افراد بی سرپناه به این مراکز منتقل می‌شوند.

انتهای پیام /

کد خبر: 977570

وب گردی

وب گردی